HANGADÓ - rés a présen

„A játék könnyűsége”

Zene

Simon Izabella és Várjon Dénes zongoraművészek

rés a présen: Az idei Kamara.hu fesztivál fókuszában A lét elviselhetetlen könnyűsége áll, amelyben szerepel egy nevezetes részlet az utolsó Beethoven-vonósnégyesről. Ezért irányult a figyelmetek a Kundera-regényre?

Simon Izabella: Számos könyvet ismerünk még, amelyet szívesen a fesztivál középpontjába emelnénk, de Kundera regényére már egy ideje szemet vetettünk, hiszen ezer szálon kötődik a zenéhez, maga a szerző zenekritikákat is írt, édesapja Janáček-kutató volt. A lét elviselhetetlen könnyűsége egyik központi részletében bukkan fel a beethoveni „Es muss sein!” motívum, hogy megerősítse a főhős döntéshelyzetét.

Várjon Dénes: Olykor rácsodálkozom, az írókat milyen gyakran inspirálja a kései Beethoven-életmű. Tavaly a fesztiválunk „témája” a Doktor Faustus volt, amelyben fontos szerepe van az opus 111-es szonátának, de például Proustra is nagyon nagy hatást tett Beethoven. Mintha ezek a késői vonósnégyesek, szonáták kinyitottak volna egy olyan zenei világot, amely nem csak a zenészek számára jelentett inspirációt.

rap: Zenészként hiteles az, ahogy Kundera a zenéről ír?

Várjon Dénes: Igen, akkor is, ha olykor vitába szállnék vele. Az Elárult testamentumok című könyvében olyan különlegesen fogalmazza meg a janáčeki zene lényegét, mint nagyon kevesen.

rap: Hogyan látjátok a magyar kamarazenei hagyományt, amely sok-sok évtizeden át, főleg Weiner Leó óta világhírűnek számított?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.