Monumentumok - Mesterművek a mexikói Modern Művészetek Múzeuma gyűjteményéből (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2005. október 13.

Zene

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni.

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni. Nagy, világszerte ismert, az egyetemes művészetben fontos helyet szerzett mesterek és a helyi jelentőséget eddig el nem hagyó festők munkái reprezentálják a korszakot a válogatók, a mexikói Modern Művészetek Múzeuma szakembereinek elképzelése szerint. Szempontjaikat innen nem lehet szóval illetni; be kell látnunk, ha nem jártunk a helyszínen,

nem sok fogalmunk lehet

a szelekció érvényéről, s arról sem, mennyire kicsi vagy nagy a részvevők és a bemutatott művek száma. Annyit persze sejthetünk a Műcsarnokban vagy a Szépművészeti Múzeumban látott kisebb-nagyobb nemzeti vagy korszakbemutató tárlatok alapján, hogy ezek a számokba foglalt arányok milyen mélységű információt hordoz-hatnak, de ismét csak annyit vehetünk a fejünkbe, hogy a gyűjtemény dimenzióit nem ismerve nincs sok jogunk bírálni a "merítés" mélységét.

A korosabb műbarát négy nevet ismerhet jól a harminc közül: José Clemente Orozco, Diego Rivera és José David Alfaro Siqueiros a mexikói monumentalizmus protagonistájaként mély nyomot hagyott a század derekának művészetén, Rufino Tamayo pedig komoly nyugat-európai gyűjtemények megbecsült képeinek szerzője. S hogy a hírnév értékével - természetesen - a válogatók is tisztában voltak, azt jelzi, hogy a legtöbb munkával - szerencsére - az említettek szerepelnek.

Ha egy kicsit elfogultan és a saját szempontot féltékenyen őrizve közelítünk a művekhez, úgy a három nagy falképfestő, Orozco, Rivera és Siqueiros jelenléte végre egy sajátos, annak idején ideologikussá forszírozott kívánság rekonstrukciójára is lehetőséget ad. Az 1960-as évek magyar festészetében az azóta feledésbe gyömöszölt vásárhelyi iskola (legjobb képviselő-je Szurcsik János, Németh József vagy Szalai Ferenc volt) programként kapta és fogadta el az akkor korszerűnek mondott és annak is tetsző felsőbb sugallatot, hogy - s most nagyon leegyszerűsítem a helyzetet - eresszék és fo-gantassák meg a "szocialista" szempontból is progresszívnak ítélt mexikói monumentalisták "eredményeinek tapasztalatait" magyar talajba. A hatások átvétele végeredményben nem volt sikertelen: a hazai szocreál után (s közvetlenül az avantgárd új hullámának felhabzása, vagyis az IPARTERV-kiállítások előtt) egy különös, harmadik utas festészeti gyakorlat alakult ki. (Ennek valóban speciális, iskolateremtő ereje volt, ám az elán gyorsan kimerült, s szinte azonnal puszta történelemmé vált.)

Most viszont, hogy szemtől szemben látható a mesterek néhány műve, az az érzésünk támadhat, hogy magyar árnyék ide, közép-európai visszhang oda, Orozco, Rivera és Siqueiros támadhatatlanul nagy, egyetemes értékű festő. S nehéz eldönteni, hogy ők maguk-e a premisszák, vagyis hogy műveik alapján vonható le a konzekvencia és határozható meg a mexikói festészet lényege - a tagolt, nagy formák, az ornamentalizmus, a durva, eltagadatlanul férfias érzékiség és a maja-azték hagyomány szerves-tudatos használata -, vagy fordítva: a tízes-húszas évektől szinte minden festő vásznán megjelenő jegyeknek ők a legjobb hordozói. Végül is ez most nem annyira fontos, bár érződik, hogy utódaik talán éppen az ő vásznaikról sütő elementáris erőtől is megriadva fordulhattak a kortárs észak-amerikai és nyugat-európai tendenciák finomabb, galériákban jobban "fogyasztható" világához.

Hogy mit is jelentenek a nagy formák, a forszírozott dimenzió és az ornamentalizmus hagyománya, s abban a szimmetria bűvölete, arra David Alfaro Siqueiros sokat reprodukált, szinte legendás műve, a freskóvá is felnagyított Jelenlegi arcunk (1947) ad pontos választ, az érzékiségre pedig a Lev Trockij élete és halála, valamint a Frida Kahlo felemelkedése és hullása című politiko-artisztikus "dramolettekből" is jól ismert Diego Rivera nagy arcképe, a Lupe Marín portréja (1938). Siqueiros és Rivera képein tökéletesen érzékelhető - amint Manuel Rodríguez Lozano 1944-es Holokauszt című vásznán is -, hogy a test, de elsősorban a végtagok

mágikus-misztikus,

folytonos, formaalkotó ismétlése mekkora súllyal jelentkezik a mexikói festészetben. A holt vagy élő testet mint monumentumot Orozco Riveránál vagy Siqueirosnál expresszívebben, drámaibban, egyúttal fanyaran abszurd módon "használja": meztelen, sorvadt nemzőszervű, ám piros zokniját gőgösen zoknitartóval viselő diktátora (A zsarnok, 1947) Alfred Jarry Übüjét idézi meg, aktuális tapasztalatokkal gazdagítva.

Az ötvenes éveket és a hatvanas-hetvenes évek fordulóját reprezentáló anyag már jóval gyengébbnek látszik: az olasz-spanyol másodosztály szelleme kísért a grafikákon és a vásznakon, s a híres Tamayót sem engedik érvényesülni. Úgy tetszik, a monumentalizmus valóban árnyékba borította az újítani igyekvőket, arról meg, balszerencsénkre, semmi képet nem kaphatunk itt és most, hogy a valóban kortárs, jelenkori - és más színterekről igencsak innovatívnak ismert - mexikói művészet merre jár.

Ernst Múzeum, november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.