Monumentumok - Mesterművek a mexikói Modern Művészetek Múzeuma gyűjteményéből (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2005. október 13.

Zene

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni.

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni. Nagy, világszerte ismert, az egyetemes művészetben fontos helyet szerzett mesterek és a helyi jelentőséget eddig el nem hagyó festők munkái reprezentálják a korszakot a válogatók, a mexikói Modern Művészetek Múzeuma szakembereinek elképzelése szerint. Szempontjaikat innen nem lehet szóval illetni; be kell látnunk, ha nem jártunk a helyszínen,

nem sok fogalmunk lehet

a szelekció érvényéről, s arról sem, mennyire kicsi vagy nagy a részvevők és a bemutatott művek száma. Annyit persze sejthetünk a Műcsarnokban vagy a Szépművészeti Múzeumban látott kisebb-nagyobb nemzeti vagy korszakbemutató tárlatok alapján, hogy ezek a számokba foglalt arányok milyen mélységű információt hordoz-hatnak, de ismét csak annyit vehetünk a fejünkbe, hogy a gyűjtemény dimenzióit nem ismerve nincs sok jogunk bírálni a "merítés" mélységét.

A korosabb műbarát négy nevet ismerhet jól a harminc közül: José Clemente Orozco, Diego Rivera és José David Alfaro Siqueiros a mexikói monumentalizmus protagonistájaként mély nyomot hagyott a század derekának művészetén, Rufino Tamayo pedig komoly nyugat-európai gyűjtemények megbecsült képeinek szerzője. S hogy a hírnév értékével - természetesen - a válogatók is tisztában voltak, azt jelzi, hogy a legtöbb munkával - szerencsére - az említettek szerepelnek.

Ha egy kicsit elfogultan és a saját szempontot féltékenyen őrizve közelítünk a művekhez, úgy a három nagy falképfestő, Orozco, Rivera és Siqueiros jelenléte végre egy sajátos, annak idején ideologikussá forszírozott kívánság rekonstrukciójára is lehetőséget ad. Az 1960-as évek magyar festészetében az azóta feledésbe gyömöszölt vásárhelyi iskola (legjobb képviselő-je Szurcsik János, Németh József vagy Szalai Ferenc volt) programként kapta és fogadta el az akkor korszerűnek mondott és annak is tetsző felsőbb sugallatot, hogy - s most nagyon leegyszerűsítem a helyzetet - eresszék és fo-gantassák meg a "szocialista" szempontból is progresszívnak ítélt mexikói monumentalisták "eredményeinek tapasztalatait" magyar talajba. A hatások átvétele végeredményben nem volt sikertelen: a hazai szocreál után (s közvetlenül az avantgárd új hullámának felhabzása, vagyis az IPARTERV-kiállítások előtt) egy különös, harmadik utas festészeti gyakorlat alakult ki. (Ennek valóban speciális, iskolateremtő ereje volt, ám az elán gyorsan kimerült, s szinte azonnal puszta történelemmé vált.)

Most viszont, hogy szemtől szemben látható a mesterek néhány műve, az az érzésünk támadhat, hogy magyar árnyék ide, közép-európai visszhang oda, Orozco, Rivera és Siqueiros támadhatatlanul nagy, egyetemes értékű festő. S nehéz eldönteni, hogy ők maguk-e a premisszák, vagyis hogy műveik alapján vonható le a konzekvencia és határozható meg a mexikói festészet lényege - a tagolt, nagy formák, az ornamentalizmus, a durva, eltagadatlanul férfias érzékiség és a maja-azték hagyomány szerves-tudatos használata -, vagy fordítva: a tízes-húszas évektől szinte minden festő vásznán megjelenő jegyeknek ők a legjobb hordozói. Végül is ez most nem annyira fontos, bár érződik, hogy utódaik talán éppen az ő vásznaikról sütő elementáris erőtől is megriadva fordulhattak a kortárs észak-amerikai és nyugat-európai tendenciák finomabb, galériákban jobban "fogyasztható" világához.

Hogy mit is jelentenek a nagy formák, a forszírozott dimenzió és az ornamentalizmus hagyománya, s abban a szimmetria bűvölete, arra David Alfaro Siqueiros sokat reprodukált, szinte legendás műve, a freskóvá is felnagyított Jelenlegi arcunk (1947) ad pontos választ, az érzékiségre pedig a Lev Trockij élete és halála, valamint a Frida Kahlo felemelkedése és hullása című politiko-artisztikus "dramolettekből" is jól ismert Diego Rivera nagy arcképe, a Lupe Marín portréja (1938). Siqueiros és Rivera képein tökéletesen érzékelhető - amint Manuel Rodríguez Lozano 1944-es Holokauszt című vásznán is -, hogy a test, de elsősorban a végtagok

mágikus-misztikus,

folytonos, formaalkotó ismétlése mekkora súllyal jelentkezik a mexikói festészetben. A holt vagy élő testet mint monumentumot Orozco Riveránál vagy Siqueirosnál expresszívebben, drámaibban, egyúttal fanyaran abszurd módon "használja": meztelen, sorvadt nemzőszervű, ám piros zokniját gőgösen zoknitartóval viselő diktátora (A zsarnok, 1947) Alfred Jarry Übüjét idézi meg, aktuális tapasztalatokkal gazdagítva.

Az ötvenes éveket és a hatvanas-hetvenes évek fordulóját reprezentáló anyag már jóval gyengébbnek látszik: az olasz-spanyol másodosztály szelleme kísért a grafikákon és a vásznakon, s a híres Tamayót sem engedik érvényesülni. Úgy tetszik, a monumentalizmus valóban árnyékba borította az újítani igyekvőket, arról meg, balszerencsénkre, semmi képet nem kaphatunk itt és most, hogy a valóban kortárs, jelenkori - és más színterekről igencsak innovatívnak ismert - mexikói művészet merre jár.

Ernst Múzeum, november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.