Monumentumok - Mesterművek a mexikói Modern Művészetek Múzeuma gyűjteményéből (képzőművészet)

  • Hajdu István
  • 2005. október 13.

Zene

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni.

Ha jól számoltam, harminc művész hatvan munkáján keresztül ismerkedhetünk a 20. századi mexikói festészet ötven évével; a kiállítás a húszas évek közepe és a hetvenes évek eleje közötti periódus keresztmetszetét igyekszik feltárni. Nagy, világszerte ismert, az egyetemes művészetben fontos helyet szerzett mesterek és a helyi jelentőséget eddig el nem hagyó festők munkái reprezentálják a korszakot a válogatók, a mexikói Modern Művészetek Múzeuma szakembereinek elképzelése szerint. Szempontjaikat innen nem lehet szóval illetni; be kell látnunk, ha nem jártunk a helyszínen,

nem sok fogalmunk lehet

a szelekció érvényéről, s arról sem, mennyire kicsi vagy nagy a részvevők és a bemutatott művek száma. Annyit persze sejthetünk a Műcsarnokban vagy a Szépművészeti Múzeumban látott kisebb-nagyobb nemzeti vagy korszakbemutató tárlatok alapján, hogy ezek a számokba foglalt arányok milyen mélységű információt hordoz-hatnak, de ismét csak annyit vehetünk a fejünkbe, hogy a gyűjtemény dimenzióit nem ismerve nincs sok jogunk bírálni a "merítés" mélységét.

A korosabb műbarát négy nevet ismerhet jól a harminc közül: José Clemente Orozco, Diego Rivera és José David Alfaro Siqueiros a mexikói monumentalizmus protagonistájaként mély nyomot hagyott a század derekának művészetén, Rufino Tamayo pedig komoly nyugat-európai gyűjtemények megbecsült képeinek szerzője. S hogy a hírnév értékével - természetesen - a válogatók is tisztában voltak, azt jelzi, hogy a legtöbb munkával - szerencsére - az említettek szerepelnek.

Ha egy kicsit elfogultan és a saját szempontot féltékenyen őrizve közelítünk a művekhez, úgy a három nagy falképfestő, Orozco, Rivera és Siqueiros jelenléte végre egy sajátos, annak idején ideologikussá forszírozott kívánság rekonstrukciójára is lehetőséget ad. Az 1960-as évek magyar festészetében az azóta feledésbe gyömöszölt vásárhelyi iskola (legjobb képviselő-je Szurcsik János, Németh József vagy Szalai Ferenc volt) programként kapta és fogadta el az akkor korszerűnek mondott és annak is tetsző felsőbb sugallatot, hogy - s most nagyon leegyszerűsítem a helyzetet - eresszék és fo-gantassák meg a "szocialista" szempontból is progresszívnak ítélt mexikói monumentalisták "eredményeinek tapasztalatait" magyar talajba. A hatások átvétele végeredményben nem volt sikertelen: a hazai szocreál után (s közvetlenül az avantgárd új hullámának felhabzása, vagyis az IPARTERV-kiállítások előtt) egy különös, harmadik utas festészeti gyakorlat alakult ki. (Ennek valóban speciális, iskolateremtő ereje volt, ám az elán gyorsan kimerült, s szinte azonnal puszta történelemmé vált.)

Most viszont, hogy szemtől szemben látható a mesterek néhány műve, az az érzésünk támadhat, hogy magyar árnyék ide, közép-európai visszhang oda, Orozco, Rivera és Siqueiros támadhatatlanul nagy, egyetemes értékű festő. S nehéz eldönteni, hogy ők maguk-e a premisszák, vagyis hogy műveik alapján vonható le a konzekvencia és határozható meg a mexikói festészet lényege - a tagolt, nagy formák, az ornamentalizmus, a durva, eltagadatlanul férfias érzékiség és a maja-azték hagyomány szerves-tudatos használata -, vagy fordítva: a tízes-húszas évektől szinte minden festő vásznán megjelenő jegyeknek ők a legjobb hordozói. Végül is ez most nem annyira fontos, bár érződik, hogy utódaik talán éppen az ő vásznaikról sütő elementáris erőtől is megriadva fordulhattak a kortárs észak-amerikai és nyugat-európai tendenciák finomabb, galériákban jobban "fogyasztható" világához.

Hogy mit is jelentenek a nagy formák, a forszírozott dimenzió és az ornamentalizmus hagyománya, s abban a szimmetria bűvölete, arra David Alfaro Siqueiros sokat reprodukált, szinte legendás műve, a freskóvá is felnagyított Jelenlegi arcunk (1947) ad pontos választ, az érzékiségre pedig a Lev Trockij élete és halála, valamint a Frida Kahlo felemelkedése és hullása című politiko-artisztikus "dramolettekből" is jól ismert Diego Rivera nagy arcképe, a Lupe Marín portréja (1938). Siqueiros és Rivera képein tökéletesen érzékelhető - amint Manuel Rodríguez Lozano 1944-es Holokauszt című vásznán is -, hogy a test, de elsősorban a végtagok

mágikus-misztikus,

folytonos, formaalkotó ismétlése mekkora súllyal jelentkezik a mexikói festészetben. A holt vagy élő testet mint monumentumot Orozco Riveránál vagy Siqueirosnál expresszívebben, drámaibban, egyúttal fanyaran abszurd módon "használja": meztelen, sorvadt nemzőszervű, ám piros zokniját gőgösen zoknitartóval viselő diktátora (A zsarnok, 1947) Alfred Jarry Übüjét idézi meg, aktuális tapasztalatokkal gazdagítva.

Az ötvenes éveket és a hatvanas-hetvenes évek fordulóját reprezentáló anyag már jóval gyengébbnek látszik: az olasz-spanyol másodosztály szelleme kísért a grafikákon és a vásznakon, s a híres Tamayót sem engedik érvényesülni. Úgy tetszik, a monumentalizmus valóban árnyékba borította az újítani igyekvőket, arról meg, balszerencsénkre, semmi képet nem kaphatunk itt és most, hogy a valóban kortárs, jelenkori - és más színterekről igencsak innovatívnak ismert - mexikói művészet merre jár.

Ernst Múzeum, november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.