Lemez

Emika: Emika

  • - minek -
  • 2011. december 20.

Zene

Meglehet, a születési hely, a neveltetés, a munkahely puszta életrajzi adatok és semmit sem determinálnak, ám Emika (aki Angliában született Ema Olly néven, cseh bevándorlók gyermekeként) eddig teljesített minden közhelyes várakozást. Nem véletlenül töltötte kamaszkorát Bristolban, a bass music fővárosában, s pont a dubstepkultúra termékeny, korai periódusában (például Pinch bulijain), később sem hiába lopta a napot a jeles berlini Berghain klubban, és még a zenei szoftver- és hardverfejlesztő Native Instrumentsnél végzett munkájából is képes ihletet meríteni. Már első felvételei igazolták, hogy az amúgy klasszikusan képzett zenész kiválóan eligazodik a modern elektronikus zenekészítés praktikáiban, kompozíciós érzéke kivételes, s egy laptoppal is képes varázsolni - ráadásul jó vokális előadó (e téren is bőven kaphatott inspirációt Bristolban, ami ugye a Portishead, a Massive Attack és Tricky szűkebb hazája).

 

 


 

 

Első albumán megannyi zajt, zörejt, elektronikus és akusztikus (azután persze gépileg manipulált) hangot, ritmust, szubbasszust, dobot és persze saját hangját gyúrta össze számokká, melyek magukban s egymás kontextusában is remekül működnek. Annyira erős és öntörvényű ez a világ, hogy szinte észrevétlenül gyűri magába az inspirációkat, legyen bár az bristoli bass music, sötét triphop, (poszt)dubstep vagy németes technó: itt és most Emika beszél, zenél és játszik, minden más csak rajta átszűrve kerülhet elénk. A töredékességből is erőt merítő, sok tekintetben inspiráló, rendkívül gazdag ornamentikájú album ez, melyben jó elkalandozni, s egy kicsit eltévedni.

 

Ninja Tune/Neon Music, 2011


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.