Lemez

Morrissey – Low in High School

Zene

Fanatikus rajongókkal sohasem egyszerű, főleg, ha Morrissey megszállottjairól van szó – e sorok írója már nemegyszer került konfliktusba a téma kapcsán, ráadásul úgy, hogy ő maga is kedvelője a művész munkásságának. A Mozfathernek is becézett sztár követői sokszor ugyanolyan nehéz esetnek bizonyulnak, mint imádatuk tárgya, a velük való párbeszéd a témában sohasem egyszerű. Főleg úgy, hogy az egykori Smiths frontember sokszor igencsak szerencsétlenül képes nyilatkozni – legutóbb például a zaklatási botrányba keveredett Kevin Spacey-t védte meg egy interjúban (holott két éve Moz is feljelentett egy biztonsági őrt szexuális zaklatásért).

A fanatikusok persze mindent elnéznek neki, egyebek mellett azt is, ha egy adott albuma nemhogy a Smithshez, de még a szólókarrier legjobb pillanataihoz sem nő fel. A Low in High School kifejezetten gyenge kritikákat kapott, pedig egyáltalán nem rossz munka. Az izgalmas zenei körítés a régi társak, elsősorban Boz Boorer és Jesse Tobias, valamint Joe Chiccarelli producer érdeme, a szövegekben pedig Morrissey továbbra is verhetetlen. Politikai (és nemi) irányultságára természetesen továbbra sem derül fény, ettől függetlenül az album tele van tömény politizálással, és meglepően sokat bukkan fel Izrael. Megkapjuk a szokásos rendőr- és monarchiaellenességet (utóbbit már a borítón is), a tőle szintén nem idegen rosszindulatot (I Wish You Lonely) és egy jó adag háborúellenességet (I Bury the Living; In Your Lap). Nem egy dalban kissé latinos a zenei hangulat, igazából csak egy sláger hiányzik, de az első kislemeznek választott Spent the Day in Bed inkább a suttyó focista Joey Bartont szerepeltető klipjéről marad emlékezetes. Az album legjobb dala így a Who Will Protect Us from the Police; egy olyan lemezen, amelyet elsősorban a monarchiagyűlölők és vegetáriánusok fognak majd a legjobban élvezni.

BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.