Lemez

Morrissey – Low in High School

Zene

Fanatikus rajongókkal sohasem egyszerű, főleg, ha Morrissey megszállottjairól van szó – e sorok írója már nemegyszer került konfliktusba a téma kapcsán, ráadásul úgy, hogy ő maga is kedvelője a művész munkásságának. A Mozfathernek is becézett sztár követői sokszor ugyanolyan nehéz esetnek bizonyulnak, mint imádatuk tárgya, a velük való párbeszéd a témában sohasem egyszerű. Főleg úgy, hogy az egykori Smiths frontember sokszor igencsak szerencsétlenül képes nyilatkozni – legutóbb például a zaklatási botrányba keveredett Kevin Spacey-t védte meg egy interjúban (holott két éve Moz is feljelentett egy biztonsági őrt szexuális zaklatásért).

A fanatikusok persze mindent elnéznek neki, egyebek mellett azt is, ha egy adott albuma nemhogy a Smithshez, de még a szólókarrier legjobb pillanataihoz sem nő fel. A Low in High School kifejezetten gyenge kritikákat kapott, pedig egyáltalán nem rossz munka. Az izgalmas zenei körítés a régi társak, elsősorban Boz Boorer és Jesse Tobias, valamint Joe Chiccarelli producer érdeme, a szövegekben pedig Morrissey továbbra is verhetetlen. Politikai (és nemi) irányultságára természetesen továbbra sem derül fény, ettől függetlenül az album tele van tömény politizálással, és meglepően sokat bukkan fel Izrael. Megkapjuk a szokásos rendőr- és monarchiaellenességet (utóbbit már a borítón is), a tőle szintén nem idegen rosszindulatot (I Wish You Lonely) és egy jó adag háborúellenességet (I Bury the Living; In Your Lap). Nem egy dalban kissé latinos a zenei hangulat, igazából csak egy sláger hiányzik, de az első kislemeznek választott Spent the Day in Bed inkább a suttyó focista Joey Bartont szerepeltető klipjéről marad emlékezetes. Az album legjobb dala így a Who Will Protect Us from the Police; egy olyan lemezen, amelyet elsősorban a monarchiagyűlölők és vegetáriánusok fognak majd a legjobban élvezni.

BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.