Lemez

Morrissey – Low in High School

Zene

Fanatikus rajongókkal sohasem egyszerű, főleg, ha Morrissey megszállottjairól van szó – e sorok írója már nemegyszer került konfliktusba a téma kapcsán, ráadásul úgy, hogy ő maga is kedvelője a művész munkásságának. A Mozfathernek is becézett sztár követői sokszor ugyanolyan nehéz esetnek bizonyulnak, mint imádatuk tárgya, a velük való párbeszéd a témában sohasem egyszerű. Főleg úgy, hogy az egykori Smiths frontember sokszor igencsak szerencsétlenül képes nyilatkozni – legutóbb például a zaklatási botrányba keveredett Kevin Spacey-t védte meg egy interjúban (holott két éve Moz is feljelentett egy biztonsági őrt szexuális zaklatásért).

A fanatikusok persze mindent elnéznek neki, egyebek mellett azt is, ha egy adott albuma nemhogy a Smithshez, de még a szólókarrier legjobb pillanataihoz sem nő fel. A Low in High School kifejezetten gyenge kritikákat kapott, pedig egyáltalán nem rossz munka. Az izgalmas zenei körítés a régi társak, elsősorban Boz Boorer és Jesse Tobias, valamint Joe Chiccarelli producer érdeme, a szövegekben pedig Morrissey továbbra is verhetetlen. Politikai (és nemi) irányultságára természetesen továbbra sem derül fény, ettől függetlenül az album tele van tömény politizálással, és meglepően sokat bukkan fel Izrael. Megkapjuk a szokásos rendőr- és monarchiaellenességet (utóbbit már a borítón is), a tőle szintén nem idegen rosszindulatot (I Wish You Lonely) és egy jó adag háborúellenességet (I Bury the Living; In Your Lap). Nem egy dalban kissé latinos a zenei hangulat, igazából csak egy sláger hiányzik, de az első kislemeznek választott Spent the Day in Bed inkább a suttyó focista Joey Bartont szerepeltető klipjéről marad emlékezetes. Az album legjobb dala így a Who Will Protect Us from the Police; egy olyan lemezen, amelyet elsősorban a monarchiagyűlölők és vegetáriánusok fognak majd a legjobban élvezni.

BMG, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.