Lemez

A legmagányosabb – Morrissey: World Peace Is None Of Your Business

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2014. augusztus 19.

Zene

Morrissey, aki éppoly önérzettel és következetességgel viseli teddy boyosan ágaskodó frizuráját, mint élete nyomasztó terhét, éppen harminc éve debütált a The Smiths élén, és pont tíz éve annak, hogy komolyabb ráncfelvarrást hajtott végre kifulladó szólókarrierjén.

A szektavezérek, a táncdalénekesek, az alanyi költők, a rocksztárok és a civil aktivisták legjobb és legtenyérbemászóbb tulajdonságait rendkívüli tehetséggel ötvöző énekes-szövegíró a 2004-es You Are The Quarryvel megkésve, ám nagy sikerrel mentette át magát az új évezredbe, és szólókarrierje azóta sem mutatja a kifulladás jeleit. A teljes képhez persze az is hozzátartozik, hogy a Smiths gyakorlatilag makulátlan életművéhez képest Morrissey lemezei, leszámítva talán az 1992-es Your Arsenalt, azért hullámzó minőségűek, bár igazán rossz vagy unalmas darab így sem található közöttük - meg hát eleve, Moz tényleg azon kevesek egyike, akik egyedül játszanak a saját pályájukon.

A homályos romanticizmusból és direkt szlogenekből, nagyobb társaságban is jól idézhető sorokból, banális szépelgésből és élet(nem)vezetési tanácsokból, kinyilatkoztatásokból és tépelődésből, folyamatos sértettségből és őszinte rajongásból, határtalan empátiából és mérhetetlen egóból összeálló dalszövegek, az egyszerre titokzatos és kitárulkozó Morrissey-figura, valamint a mindezt aláfestő öregfiús rockzene-gitárpop-ballada elegye pedig, ha meglepni nem is tud, azért biztos pontot jelent a történelem viharai közepette az erre fogékonyak számára. Az idén ötvenöt éves Steven Patrick Morrissey hisztije, nyafogása és színvonalas pubrockja olyan dolog, amire pár évente kifejezetten szükség van a normális életműködéshez. A szólólemezei borítóin az elmúlt tíz évben rendszerint beszédes kiegészítőkkel (géppuska, hegedű, gyermek) pózoló művész ezúttal egy rokonszenves kutya társaságában látható, a zene pedig - mondjuk az egészen keményen és direkten rockoló legutóbbi albumhoz, a Years Of Refusalhoz képest - kifejezetten eklektikus. A hangszerparkban található hárfa, didgeridoo, tangóharmonika, klarinét, rézfúvós, szinti, zongora, szóval egy sor olyan dolog, amely jól áll minden öregecskedő primadonnának. A Morrisseyre oly jellemző, feltűnő, már-már magakellető számcímadási szokások viszont ezúttal nem érvényesülnek; nehéz elhinni, hogy bárki felkapná a fejét arra, hogy A Világbéke Nem A Te Dolgod, vagy hogy A Föld A Legmagányosabb Bolygó - azért ez igencsak messze van a Nemzeti Front Diszkó szintjétől. És valahogy ugyanez a probléma a szövegekkel is - egyszerűen kevés a jól idézhető, hosszú-hosszú hetekre a fejben és a szívben ragadó sor, például a máskülönben kitűnő Staircase At The University inkább passzolna a Hallmark tévécsatorna kínálatába, semmint egy Morrissey-lemezre.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.