Koncert

Kvelertak

  • V. Á.
  • 2014. augusztus 19.

Zene

A Kvelertak elé az utolsó pillanatban besuvasztott hazai előzenekarra, a Grizzlyre érdemes odafigyelni, és az időben érkezők láthatóan fel is kapták a fejüket az egykori Insane-, mostani Wrong Side Of The Wall-énekes, Knapp Oszkár vezette brigádra.

Az ezen az estén kicsit stílusidegen zenekar leginkább stonert játszik, de szerencsére nem a mostanában annyira divatos, kliséhalmozó, fáradt Down-riffeket reaktiváló fajtából: itt majdhogynem helmetes matekozásra érkeznek az igen erős énekdallamok.

A Kvelertak kapcsán az volt a legnagyobb kérdés, hogy vajon képesek-e főzenekarként is helytállni. Pár éve a Converge előtt játszott, az első lemezre épülő hat-hét számos programjuk a méltatlan előzenekari pozíció ellenére is veszedelmesen intenzív volt. Azóta kijött a debütlemeznél kicsit kevésbé király Meir, ami végképp sztárt csinált a még mindig pofátlanul fiatal norvég srácokból. Az előzetes félelem aztán be is igazolódott: a Kvelertaknak egyszerűen nincs annyi jó dala, hogy egy saccra 80-90 perc körüli koncerten folyamatosan a csúcson tudják tartani a hangulatot: a jó félórás üresjáratot csak a közönség lelkesedése lendítette át a holtponton. A norvégoknak az sem segített, hogy az A38-as hagyományokkal ellentétben egyáltalán nem szóltak jól. A három gitárból egy állandóan eltünedezett (a mézédes gitárdallamok híján pedig tufa kettőnégyes csépeléssé silányodtak az olyan első lemezes alapdalok, mint például az Ulvetid), és a gitározás mellett vokálózó Maciek Ofstad mikrofonja is a kelleténél hangosabban szólt. Amik miatt viszont mégiscsak emlékezetes marad a Kvelertak koncertje, azok egyrészt az okosan adagolt első lemezes dalok - a Blodtsrstnál azóta sem tudtak jobbat írni -, másfelől a zenészek imádnivalóan vehemens játéka: pontosan azzal a hangszerlóbálós, ugrálós lelkesedéssel játszották a black `n' rollt, ami harmincöt fölött szinte az összes rockzenészből kiég. A harmadik lemez náluk is vízválasztó lesz.

A38 hajó, július 10.

alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.