Koncert

Kvelertak

  • V. Á.
  • 2014. augusztus 19.

Zene

A Kvelertak elé az utolsó pillanatban besuvasztott hazai előzenekarra, a Grizzlyre érdemes odafigyelni, és az időben érkezők láthatóan fel is kapták a fejüket az egykori Insane-, mostani Wrong Side Of The Wall-énekes, Knapp Oszkár vezette brigádra.

Az ezen az estén kicsit stílusidegen zenekar leginkább stonert játszik, de szerencsére nem a mostanában annyira divatos, kliséhalmozó, fáradt Down-riffeket reaktiváló fajtából: itt majdhogynem helmetes matekozásra érkeznek az igen erős énekdallamok.

A Kvelertak kapcsán az volt a legnagyobb kérdés, hogy vajon képesek-e főzenekarként is helytállni. Pár éve a Converge előtt játszott, az első lemezre épülő hat-hét számos programjuk a méltatlan előzenekari pozíció ellenére is veszedelmesen intenzív volt. Azóta kijött a debütlemeznél kicsit kevésbé király Meir, ami végképp sztárt csinált a még mindig pofátlanul fiatal norvég srácokból. Az előzetes félelem aztán be is igazolódott: a Kvelertaknak egyszerűen nincs annyi jó dala, hogy egy saccra 80-90 perc körüli koncerten folyamatosan a csúcson tudják tartani a hangulatot: a jó félórás üresjáratot csak a közönség lelkesedése lendítette át a holtponton. A norvégoknak az sem segített, hogy az A38-as hagyományokkal ellentétben egyáltalán nem szóltak jól. A három gitárból egy állandóan eltünedezett (a mézédes gitárdallamok híján pedig tufa kettőnégyes csépeléssé silányodtak az olyan első lemezes alapdalok, mint például az Ulvetid), és a gitározás mellett vokálózó Maciek Ofstad mikrofonja is a kelleténél hangosabban szólt. Amik miatt viszont mégiscsak emlékezetes marad a Kvelertak koncertje, azok egyrészt az okosan adagolt első lemezes dalok - a Blodtsrstnál azóta sem tudtak jobbat írni -, másfelől a zenészek imádnivalóan vehemens játéka: pontosan azzal a hangszerlóbálós, ugrálós lelkesedéssel játszották a black `n' rollt, ami harmincöt fölött szinte az összes rockzenészből kiég. A harmadik lemez náluk is vízválasztó lesz.

A38 hajó, július 10.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.