"Szeretném visszaszívni" – Katie Melua popsztár

Zene

A VeszprémFest Grúziából elszármazott brit sztárfellépője megnyílt a Spice Girlshöz fűződő viszonyáról, Ryan Gosling és Szergej Paradzsanov munkásságáról, és bevezetett minket a grúz popzenébe is.

Magyar Narancs: Ha megkérdezik, mi a kedvenc filmje, Atom Egoyan órákat tud zengedezni Szergej Paradzsanov klasszikusáról, A gránátalma színéről. A Love Is A Silent Thief című száma alapján joggal feltételezhetjük, hogy Egoyan után ön a világ második legnagyobb Gránátalma-rajongója...

Katie Melua: Mi tagadás, amikor a számot írtam, kibukott belőlem a rajongó. Amikor először láttam, nem hittem a szememnek, hogy ez a film a hatvanas években készült. Micsoda képek, micsoda őrült szimbolika! A rendező sorsa is izgatott, a művészé, akit szovjetellenességgel vádolnak meg és vetnek börtönbe. A Love Is A Silent Thief klipjébe az összes kedvenc, őrült gránátalmás jelenetemet belezsúfoltam. A legőrültebb és a legkedvesebb számomra talán a klipben az első kis jelenet, annak is a dobok belépésekor látható része - nem vagyok biztos a jelentésében, de nem lennék meglepve, ha Krisztus születésére gondolt volna a mester. Persze, ki tudja, Paradzsanovnál nem mehet biztosra az ember.

MN: Van egy dala Hollywood egyik legelső női sztárjáról, Mary Pickfordról is; a jó Mary, Chaplin és Douglas Fairbanks társa hogy került a képbe?

KM: Ezt a számot a producerem írta nekem. Volt neki egy naptárja, tudja, az a fajta, ami minden napra tartogat valami kis érdekességet a hírességekről. Ebben szerepelt, hogy Mary Pickford nagy rózsafogyasztó volt - szó szerint: az étrendjének szegény rózsák is a részét képezték. Egy kicsit utánanyomoztam a történetnek, és kiderült, hogy a naptár igazat mondott: Mary Pickford a szépsége megőrzése érdekében valóban ette a rózsákat. Egy rózsaevő némafilmsztárt pedig vétek lett volna nem megénekelni.

MN: Egy interjúban Kubrick utolsó filmjét, a Tágra zárt szemeket nevezte meg, mint a legrosszabb filmet, amit valaha is látott. Ebből a filmből ezek szerint nem lesz dal...

KM: Nahát, tényleg ezt mondtam volna?! Annyi hülyeséget beszéltem már össze a pályafutásom során, ez is belefér. De mikor mondtam ezt?

MN: Egy interjúban, amiben a legrosszabb élményeiről kellett számot adnia.

KM: Akkor alighanem éppen a Tágra zárt szemeket utáltam a legjobban. Akkor most mondok egy másikat: Ryan Gosling és Rachel McAdams love storyja, a Szerelmünk lapjai. A barátnőim mind azon a véleményen vannak, hogy nem született ennél szebb románc a film történetében, és én tiszteletben tartom a barátnőim véleményét, ám ebben az esetben különvéleményen vagyok. Túlságosan is édeskés nekem. Tudom, furcsa lehet ez egy olyan lány szájából, aki a zenében maga sem veti meg az érzelmes fordulatokat. De ez van. Éljen az irónia!

MN: Ugyanerre a listára a Spice Girls egyik albumát is benevezte.

KM: Na jó, ezt viszont, ha lehet, szeretném visszaszívni. Egy komoly és magát komolyan vevő zenész nyilván már csak hivatalból is lenézi ezt a fajta zenét, ez azonban mit sem változtat a tényen, hogy lányok milliói nőttek fel a Spice Girlsön. És hát mégiscsak adtak valami jót is ennek a generációnak. Ha nagyon-nagyon felületesen, de még a feminizmusról is tudtak valamit üzenni a fiatal rajongóiknak. Ja, és a maguk kategóriájában a Spice Girls-számok tökéletes popdalok voltak. Tényleg visszavonom, amit régen mondtam.

MN: Rendben, visszavonhatja, ha megnevezi, melyik volt a kedvenc Spice Girlje.

KM: Emma, a szőke csaj.

MN: Választott hazája, Nagy-Britannia a zenei tehetségkutatókban is élen jár a világban. Ennek is lehet örülni, mint a Spice Girlsnek?

KM: Azt nem tudom, de elég durva leegyszerűsítés lenne egy kalap alá venni és leszólni az összest. A zenei elit persze hallani sem akar a jelenségről, de ez legyen az ő dolguk. Én nagyon bírom ezekben a tehetségkutatókban, hogy az indulóknak olykor a legkiválóbb dalokat kell előadniuk, például Leonard Cohentől a Halleluját. E tekintetben mindegy is, hogy a feldolgozások milyenek, számomra a lényeg, hogy egy olyan generáció ismerte meg Cohen dalát, amely máskülönben soha nem találkozott volna egyetlen Cohen-számmal sem. Ha innen nézem, akkor megvan a hasznuk ezeknek a műsoroknak.

MN: Tett is egy kis kitérőt az X-Faktor világába...

KM: A múlt hónapban meghívtak vendégbírónak a grúziai X-Faktorba. Már csak nyolcan voltak versenyben, amikor megérkeztem.

MN: Mi most a menő a grúz popban?

KM: Hát, a grúz popzenei színtér, hogy is mondjam: nehéz terep. Egy előadót tudok mondani, Nino Katamadzét. Ő Grúzia Janis Joplinja. Az orosz piacon és a volt szovjet tagállamokban hatalmas névnek számít. És Tornike Kipiani, a helyi X-Faktor idei győztese sem semmi.

MN: Néhány éve annyira kimerült, hogy fel kellett hagynia a zenéléssel. Megfordult a fejében, hogy abbahagyja?

KM: Abbahagyni nem akartam, de rettegtem a gondolattól, hogy kész, vége, többé nem tudom csinálni. Megbetegedtem, összeomlottam. Aztán szép fokozatosan kijöttem a gödörből. Egy fellépés itt, egy interjú ott - kis lépésekkel visszatértem.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.