"Szeretném visszaszívni" – Katie Melua popsztár

Zene

A VeszprémFest Grúziából elszármazott brit sztárfellépője megnyílt a Spice Girlshöz fűződő viszonyáról, Ryan Gosling és Szergej Paradzsanov munkásságáról, és bevezetett minket a grúz popzenébe is.

Magyar Narancs: Ha megkérdezik, mi a kedvenc filmje, Atom Egoyan órákat tud zengedezni Szergej Paradzsanov klasszikusáról, A gránátalma színéről. A Love Is A Silent Thief című száma alapján joggal feltételezhetjük, hogy Egoyan után ön a világ második legnagyobb Gránátalma-rajongója...

Katie Melua: Mi tagadás, amikor a számot írtam, kibukott belőlem a rajongó. Amikor először láttam, nem hittem a szememnek, hogy ez a film a hatvanas években készült. Micsoda képek, micsoda őrült szimbolika! A rendező sorsa is izgatott, a művészé, akit szovjetellenességgel vádolnak meg és vetnek börtönbe. A Love Is A Silent Thief klipjébe az összes kedvenc, őrült gránátalmás jelenetemet belezsúfoltam. A legőrültebb és a legkedvesebb számomra talán a klipben az első kis jelenet, annak is a dobok belépésekor látható része - nem vagyok biztos a jelentésében, de nem lennék meglepve, ha Krisztus születésére gondolt volna a mester. Persze, ki tudja, Paradzsanovnál nem mehet biztosra az ember.

MN: Van egy dala Hollywood egyik legelső női sztárjáról, Mary Pickfordról is; a jó Mary, Chaplin és Douglas Fairbanks társa hogy került a képbe?

KM: Ezt a számot a producerem írta nekem. Volt neki egy naptárja, tudja, az a fajta, ami minden napra tartogat valami kis érdekességet a hírességekről. Ebben szerepelt, hogy Mary Pickford nagy rózsafogyasztó volt - szó szerint: az étrendjének szegény rózsák is a részét képezték. Egy kicsit utánanyomoztam a történetnek, és kiderült, hogy a naptár igazat mondott: Mary Pickford a szépsége megőrzése érdekében valóban ette a rózsákat. Egy rózsaevő némafilmsztárt pedig vétek lett volna nem megénekelni.

MN: Egy interjúban Kubrick utolsó filmjét, a Tágra zárt szemeket nevezte meg, mint a legrosszabb filmet, amit valaha is látott. Ebből a filmből ezek szerint nem lesz dal...

KM: Nahát, tényleg ezt mondtam volna?! Annyi hülyeséget beszéltem már össze a pályafutásom során, ez is belefér. De mikor mondtam ezt?

MN: Egy interjúban, amiben a legrosszabb élményeiről kellett számot adnia.

KM: Akkor alighanem éppen a Tágra zárt szemeket utáltam a legjobban. Akkor most mondok egy másikat: Ryan Gosling és Rachel McAdams love storyja, a Szerelmünk lapjai. A barátnőim mind azon a véleményen vannak, hogy nem született ennél szebb románc a film történetében, és én tiszteletben tartom a barátnőim véleményét, ám ebben az esetben különvéleményen vagyok. Túlságosan is édeskés nekem. Tudom, furcsa lehet ez egy olyan lány szájából, aki a zenében maga sem veti meg az érzelmes fordulatokat. De ez van. Éljen az irónia!

MN: Ugyanerre a listára a Spice Girls egyik albumát is benevezte.

KM: Na jó, ezt viszont, ha lehet, szeretném visszaszívni. Egy komoly és magát komolyan vevő zenész nyilván már csak hivatalból is lenézi ezt a fajta zenét, ez azonban mit sem változtat a tényen, hogy lányok milliói nőttek fel a Spice Girlsön. És hát mégiscsak adtak valami jót is ennek a generációnak. Ha nagyon-nagyon felületesen, de még a feminizmusról is tudtak valamit üzenni a fiatal rajongóiknak. Ja, és a maguk kategóriájában a Spice Girls-számok tökéletes popdalok voltak. Tényleg visszavonom, amit régen mondtam.

MN: Rendben, visszavonhatja, ha megnevezi, melyik volt a kedvenc Spice Girlje.

KM: Emma, a szőke csaj.

MN: Választott hazája, Nagy-Britannia a zenei tehetségkutatókban is élen jár a világban. Ennek is lehet örülni, mint a Spice Girlsnek?

KM: Azt nem tudom, de elég durva leegyszerűsítés lenne egy kalap alá venni és leszólni az összest. A zenei elit persze hallani sem akar a jelenségről, de ez legyen az ő dolguk. Én nagyon bírom ezekben a tehetségkutatókban, hogy az indulóknak olykor a legkiválóbb dalokat kell előadniuk, például Leonard Cohentől a Halleluját. E tekintetben mindegy is, hogy a feldolgozások milyenek, számomra a lényeg, hogy egy olyan generáció ismerte meg Cohen dalát, amely máskülönben soha nem találkozott volna egyetlen Cohen-számmal sem. Ha innen nézem, akkor megvan a hasznuk ezeknek a műsoroknak.

MN: Tett is egy kis kitérőt az X-Faktor világába...

KM: A múlt hónapban meghívtak vendégbírónak a grúziai X-Faktorba. Már csak nyolcan voltak versenyben, amikor megérkeztem.

MN: Mi most a menő a grúz popban?

KM: Hát, a grúz popzenei színtér, hogy is mondjam: nehéz terep. Egy előadót tudok mondani, Nino Katamadzét. Ő Grúzia Janis Joplinja. Az orosz piacon és a volt szovjet tagállamokban hatalmas névnek számít. És Tornike Kipiani, a helyi X-Faktor idei győztese sem semmi.

MN: Néhány éve annyira kimerült, hogy fel kellett hagynia a zenéléssel. Megfordult a fejében, hogy abbahagyja?

KM: Abbahagyni nem akartam, de rettegtem a gondolattól, hogy kész, vége, többé nem tudom csinálni. Megbetegedtem, összeomlottam. Aztán szép fokozatosan kijöttem a gödörből. Egy fellépés itt, egy interjú ott - kis lépésekkel visszatértem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.