"Szeretném visszaszívni" – Katie Melua popsztár

Zene

A VeszprémFest Grúziából elszármazott brit sztárfellépője megnyílt a Spice Girlshöz fűződő viszonyáról, Ryan Gosling és Szergej Paradzsanov munkásságáról, és bevezetett minket a grúz popzenébe is.

Magyar Narancs: Ha megkérdezik, mi a kedvenc filmje, Atom Egoyan órákat tud zengedezni Szergej Paradzsanov klasszikusáról, A gránátalma színéről. A Love Is A Silent Thief című száma alapján joggal feltételezhetjük, hogy Egoyan után ön a világ második legnagyobb Gránátalma-rajongója...

Katie Melua: Mi tagadás, amikor a számot írtam, kibukott belőlem a rajongó. Amikor először láttam, nem hittem a szememnek, hogy ez a film a hatvanas években készült. Micsoda képek, micsoda őrült szimbolika! A rendező sorsa is izgatott, a művészé, akit szovjetellenességgel vádolnak meg és vetnek börtönbe. A Love Is A Silent Thief klipjébe az összes kedvenc, őrült gránátalmás jelenetemet belezsúfoltam. A legőrültebb és a legkedvesebb számomra talán a klipben az első kis jelenet, annak is a dobok belépésekor látható része - nem vagyok biztos a jelentésében, de nem lennék meglepve, ha Krisztus születésére gondolt volna a mester. Persze, ki tudja, Paradzsanovnál nem mehet biztosra az ember.

MN: Van egy dala Hollywood egyik legelső női sztárjáról, Mary Pickfordról is; a jó Mary, Chaplin és Douglas Fairbanks társa hogy került a képbe?

KM: Ezt a számot a producerem írta nekem. Volt neki egy naptárja, tudja, az a fajta, ami minden napra tartogat valami kis érdekességet a hírességekről. Ebben szerepelt, hogy Mary Pickford nagy rózsafogyasztó volt - szó szerint: az étrendjének szegény rózsák is a részét képezték. Egy kicsit utánanyomoztam a történetnek, és kiderült, hogy a naptár igazat mondott: Mary Pickford a szépsége megőrzése érdekében valóban ette a rózsákat. Egy rózsaevő némafilmsztárt pedig vétek lett volna nem megénekelni.

MN: Egy interjúban Kubrick utolsó filmjét, a Tágra zárt szemeket nevezte meg, mint a legrosszabb filmet, amit valaha is látott. Ebből a filmből ezek szerint nem lesz dal...

KM: Nahát, tényleg ezt mondtam volna?! Annyi hülyeséget beszéltem már össze a pályafutásom során, ez is belefér. De mikor mondtam ezt?

MN: Egy interjúban, amiben a legrosszabb élményeiről kellett számot adnia.

KM: Akkor alighanem éppen a Tágra zárt szemeket utáltam a legjobban. Akkor most mondok egy másikat: Ryan Gosling és Rachel McAdams love storyja, a Szerelmünk lapjai. A barátnőim mind azon a véleményen vannak, hogy nem született ennél szebb románc a film történetében, és én tiszteletben tartom a barátnőim véleményét, ám ebben az esetben különvéleményen vagyok. Túlságosan is édeskés nekem. Tudom, furcsa lehet ez egy olyan lány szájából, aki a zenében maga sem veti meg az érzelmes fordulatokat. De ez van. Éljen az irónia!

MN: Ugyanerre a listára a Spice Girls egyik albumát is benevezte.

KM: Na jó, ezt viszont, ha lehet, szeretném visszaszívni. Egy komoly és magát komolyan vevő zenész nyilván már csak hivatalból is lenézi ezt a fajta zenét, ez azonban mit sem változtat a tényen, hogy lányok milliói nőttek fel a Spice Girlsön. És hát mégiscsak adtak valami jót is ennek a generációnak. Ha nagyon-nagyon felületesen, de még a feminizmusról is tudtak valamit üzenni a fiatal rajongóiknak. Ja, és a maguk kategóriájában a Spice Girls-számok tökéletes popdalok voltak. Tényleg visszavonom, amit régen mondtam.

MN: Rendben, visszavonhatja, ha megnevezi, melyik volt a kedvenc Spice Girlje.

KM: Emma, a szőke csaj.

MN: Választott hazája, Nagy-Britannia a zenei tehetségkutatókban is élen jár a világban. Ennek is lehet örülni, mint a Spice Girlsnek?

KM: Azt nem tudom, de elég durva leegyszerűsítés lenne egy kalap alá venni és leszólni az összest. A zenei elit persze hallani sem akar a jelenségről, de ez legyen az ő dolguk. Én nagyon bírom ezekben a tehetségkutatókban, hogy az indulóknak olykor a legkiválóbb dalokat kell előadniuk, például Leonard Cohentől a Halleluját. E tekintetben mindegy is, hogy a feldolgozások milyenek, számomra a lényeg, hogy egy olyan generáció ismerte meg Cohen dalát, amely máskülönben soha nem találkozott volna egyetlen Cohen-számmal sem. Ha innen nézem, akkor megvan a hasznuk ezeknek a műsoroknak.

MN: Tett is egy kis kitérőt az X-Faktor világába...

KM: A múlt hónapban meghívtak vendégbírónak a grúziai X-Faktorba. Már csak nyolcan voltak versenyben, amikor megérkeztem.

MN: Mi most a menő a grúz popban?

KM: Hát, a grúz popzenei színtér, hogy is mondjam: nehéz terep. Egy előadót tudok mondani, Nino Katamadzét. Ő Grúzia Janis Joplinja. Az orosz piacon és a volt szovjet tagállamokban hatalmas névnek számít. És Tornike Kipiani, a helyi X-Faktor idei győztese sem semmi.

MN: Néhány éve annyira kimerült, hogy fel kellett hagynia a zenéléssel. Megfordult a fejében, hogy abbahagyja?

KM: Abbahagyni nem akartam, de rettegtem a gondolattól, hogy kész, vége, többé nem tudom csinálni. Megbetegedtem, összeomlottam. Aztán szép fokozatosan kijöttem a gödörből. Egy fellépés itt, egy interjú ott - kis lépésekkel visszatértem.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.