Most a múlt idő (Grencsó Kollektíva)

  • 1997. május 29.

Zene

Azért ez nyilvánvalóan az apokalipszis jele, jegyeztem meg, mintegy felütésképpen, mert valahogy el kell egy beszélgetést kezdeni. Arra céloztam, hogy nem nyitott ki a pizzeria, ahol találkoznunk kellett, az előző napi kánikula pedig jeges, esős metamorfózison esett át. Grencsó a lényeget illetően osztotta nézetem, bár ő a járókelőkből indult ki, a többit mintegy csak kísérőjelenségnek tekintve. Végül a Villa Negra sörözőben kötöttünk ki, mely mint kiderült később, eleve elrendelt hely. De előbb még azt szerettem volna megtudni, hogy van az, hogy egy jobbára avantgárd muzsikus a századelő ragtime-jaihoz fordul.

Azért ez nyilvánvalóan az apokalipszis jele, jegyeztem meg, mintegy felütésképpen, mert valahogy el kell egy beszélgetést kezdeni. Arra céloztam, hogy nem nyitott ki a pizzeria, ahol találkoznunk kellett, az előző napi kánikula pedig jeges, esős metamorfózison esett át. Grencsó a lényeget illetően osztotta nézetem, bár ő a járókelőkből indult ki, a többit mintegy csak kísérőjelenségnek tekintve. Végül a Villa Negra sörözőben kötöttünk ki, mely mint kiderült később, eleve elrendelt hely. De előbb még azt szerettem volna megtudni, hogy van az, hogy egy jobbára avantgárd muzsikus a századelő ragtime-jaihoz fordul.

Másfél éve, így Grencsó, rendeztek egy ragtime-estet a régi Zeneakadémián, neki is a kezébe nyomtak egy valag kottát, írjon át szóló szaxofonra pár darabot. Aztán ahogy belemászott, egyre inkább izgatni kezdte, hogy új fényt kaphat általa a századelő, de az is kiderült, hogy ez így nem megy egyedül. A szóló szaxofonhoz Ágoston Béla klarinétja társult, kettesben szerepeltek a Zeneakadémián, majd amikor Győrben megnyitottak egy kiállítást, Hartyándi Jenő jelezte, hogy a Mediawave szívesen kiadná az anyagot.

Csakhogy Grencsó addigra már egy tangóharmonikást is maga mellé álmodott, többen neki is futottak, de senki nem ment bele, hiszen alig egy hónap volt hátra a felvétel időpontjáig. Végül Beke Tamás vállalkozott (igaz, ő zongorista, de tangóharmonikán kezdett), és egyből ráérzett, mit akar Grencsó hallani. Valami fátyolosat, valami levegőset, visszafogottat.

Kilenc darab került az in ragtime című lemezre: amerikai örökzöldek, aztán a Monarchia magyar klasszikusainak: Székely Aladárnak, Barta Lajosnak a szerzeményei; kettőt jegyez Ágoston is. Közöttük zajok, Grencsó szavával: hanglátomások, akusztikai foszlányok - már a legelején "belehallotta", ahogy összekötik a számokat, s talán a korokat is.

Ahogyan Guy Klucevsek bánik a polkával, a sramlival és a klezmerrel, azt idézte fel bennem ez a lemez, szerencsére Grencsó számára sem volt dehonesztáló ez a párhuzam. Egy csomó minden előkerül a hallgatása közben, amit olyan jó megérinteni még egyszer, már így az apokalipszis nyilvánvalóságában.

De ez csak egy dolog. Van másik: a Villa Negra, mint mondtam.

A Villa Negra nem apácazárda, ahogyan Páger Antal énekelte a Hattyúdalban. Ez a Hattyúdal Grencsó örök szerelme, ha szabad így mondanom, Ránki Györgyről pedig azt gondolja, ha kicsivel odébb születik, egy ilyen filmzenével Nino Rota lehetett volna. Szóval jó húsz éve melengeti ezt a két dalt, a Villa Negra és a Rám vár a föld címűt, és most kikeltek végre, nagyzenekarra, big kollektívára hangszerelve. Szép zene, szép lemez lesz, biztos vagyok benne; egy ilyen szép történet mi mást érdemelne.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.