Lemez

Moz, a csodák csodája

Morrissey: I Am Not a Dog on a Chain

Zene

Dunát lehetne rekeszteni Morrissey megkérdőjelezhető megnyilvánulásaival, de ez már lerágott csont, különben se lepődjünk meg azok után, hogy 32 éve az első szólómunkájának Éljen a gyűlölet (Viva Hate) címet adta.

A 60 éves Moz a sok hülyesége mellett szerencsére készít lemezeket is: tavaly egy feldolgozásgyűjteményt, a California Son címűt, most viszont már a saját szerzeményeit zúdítja ránk. A producer ismét Joe Chiccarelli, aki 2014 óta viseli el a művészt, a társszerzők között pedig a bevált zenésztársakat találjuk, vagyis Jesse Tobiast, Mando Lopezt és Gustavo Manzurt, és persze itt van a régi gitáros haver, Boz Boorer is.

Chiccarelli szerint zeneileg ez lett Moz eddigi legmerészebb lemeze, és teljes mértékben egyet kell értenünk vele. A nyitó Jim Jim Falls electro­clashes hangzása azonnal fejbe kólintja az embert, az öngyilkosságra biztató szöveg viszont már kevésbé, pedig egész jó kis dal ez. A Thelma Houston énekesnőt szerepeltető Bobby Don’t You Think They Know egy rejtőzködő homoszexuálisról szól, és egymást váltja benne az orgona-, a szaxofon- és a gitárszóló. A Knockabout Worldben nagyszerűek a fúvósok, a Darling I Hug a Pillow-ban meg bénák; a Once I Saw a River Cleanben felcsendül egy váratlan hegedűszólam, a My Hurling Days Are Done-ban meg domináns zongorát és női kórust kapunk. Az album gyenge pontja a még operaéneket és mandolint is bevető The Truth About Ruth (ez nagy valószínűséggel egy transzvesztitáról szól), a két központi darab pedig a címadó dal és a nyolcperces prog monolit, a Secret of Music, amelyben a Mozfather szokatlan stílusban énekel, robusztus ütemek kíséretében. Az ember csak kapkodja a fejét a váratlan zenei húzások hallatán, a szövegekre meg szokás szerint amúgy sem lehet panasz. Morrissey továbbra sem az az ember, akivel túl jó ötlet lenne elmenni kocsmázni, de ettől függetlenül, az I Am Not a Dog on a Chain meglepően jól sikerült és valóban merész lemez – talán a legjobb munkája a 2004-es You Are the Quarry óta.

BMG, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.