Lemez

Moz, a csodák csodája

Morrissey: I Am Not a Dog on a Chain

Zene

Dunát lehetne rekeszteni Morrissey megkérdőjelezhető megnyilvánulásaival, de ez már lerágott csont, különben se lepődjünk meg azok után, hogy 32 éve az első szólómunkájának Éljen a gyűlölet (Viva Hate) címet adta.

A 60 éves Moz a sok hülyesége mellett szerencsére készít lemezeket is: tavaly egy feldolgozásgyűjteményt, a California Son címűt, most viszont már a saját szerzeményeit zúdítja ránk. A producer ismét Joe Chiccarelli, aki 2014 óta viseli el a művészt, a társszerzők között pedig a bevált zenésztársakat találjuk, vagyis Jesse Tobiast, Mando Lopezt és Gustavo Manzurt, és persze itt van a régi gitáros haver, Boz Boorer is.

Chiccarelli szerint zeneileg ez lett Moz eddigi legmerészebb lemeze, és teljes mértékben egyet kell értenünk vele. A nyitó Jim Jim Falls electro­clashes hangzása azonnal fejbe kólintja az embert, az öngyilkosságra biztató szöveg viszont már kevésbé, pedig egész jó kis dal ez. A Thelma Houston énekesnőt szerepeltető Bobby Don’t You Think They Know egy rejtőzködő homoszexuálisról szól, és egymást váltja benne az orgona-, a szaxofon- és a gitárszóló. A Knockabout Worldben nagyszerűek a fúvósok, a Darling I Hug a Pillow-ban meg bénák; a Once I Saw a River Cleanben felcsendül egy váratlan hegedűszólam, a My Hurling Days Are Done-ban meg domináns zongorát és női kórust kapunk. Az album gyenge pontja a még operaéneket és mandolint is bevető The Truth About Ruth (ez nagy valószínűséggel egy transzvesztitáról szól), a két központi darab pedig a címadó dal és a nyolcperces prog monolit, a Secret of Music, amelyben a Mozfather szokatlan stílusban énekel, robusztus ütemek kíséretében. Az ember csak kapkodja a fejét a váratlan zenei húzások hallatán, a szövegekre meg szokás szerint amúgy sem lehet panasz. Morrissey továbbra sem az az ember, akivel túl jó ötlet lenne elmenni kocsmázni, de ettől függetlenül, az I Am Not a Dog on a Chain meglepően jól sikerült és valóban merész lemez – talán a legjobb munkája a 2004-es You Are the Quarry óta.

BMG, 2020

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.