Lemez

Moz, a csodák csodája

Morrissey: I Am Not a Dog on a Chain

Zene

Dunát lehetne rekeszteni Morrissey megkérdőjelezhető megnyilvánulásaival, de ez már lerágott csont, különben se lepődjünk meg azok után, hogy 32 éve az első szólómunkájának Éljen a gyűlölet (Viva Hate) címet adta.

A 60 éves Moz a sok hülyesége mellett szerencsére készít lemezeket is: tavaly egy feldolgozásgyűjteményt, a California Son címűt, most viszont már a saját szerzeményeit zúdítja ránk. A producer ismét Joe Chiccarelli, aki 2014 óta viseli el a művészt, a társszerzők között pedig a bevált zenésztársakat találjuk, vagyis Jesse Tobiast, Mando Lopezt és Gustavo Manzurt, és persze itt van a régi gitáros haver, Boz Boorer is.

Chiccarelli szerint zeneileg ez lett Moz eddigi legmerészebb lemeze, és teljes mértékben egyet kell értenünk vele. A nyitó Jim Jim Falls electro­clashes hangzása azonnal fejbe kólintja az embert, az öngyilkosságra biztató szöveg viszont már kevésbé, pedig egész jó kis dal ez. A Thelma Houston énekesnőt szerepeltető Bobby Don’t You Think They Know egy rejtőzködő homoszexuálisról szól, és egymást váltja benne az orgona-, a szaxofon- és a gitárszóló. A Knockabout Worldben nagyszerűek a fúvósok, a Darling I Hug a Pillow-ban meg bénák; a Once I Saw a River Cleanben felcsendül egy váratlan hegedűszólam, a My Hurling Days Are Done-ban meg domináns zongorát és női kórust kapunk. Az album gyenge pontja a még operaéneket és mandolint is bevető The Truth About Ruth (ez nagy valószínűséggel egy transzvesztitáról szól), a két központi darab pedig a címadó dal és a nyolcperces prog monolit, a Secret of Music, amelyben a Mozfather szokatlan stílusban énekel, robusztus ütemek kíséretében. Az ember csak kapkodja a fejét a váratlan zenei húzások hallatán, a szövegekre meg szokás szerint amúgy sem lehet panasz. Morrissey továbbra sem az az ember, akivel túl jó ötlet lenne elmenni kocsmázni, de ettől függetlenül, az I Am Not a Dog on a Chain meglepően jól sikerült és valóban merész lemez – talán a legjobb munkája a 2004-es You Are the Quarry óta.

BMG, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.