#mutimithallgatsz! Öt művész a dalszerzőkért

  • Márkázott tartalom
  • 2017. május 29.

Zene

Melyik Ónodi Eszter kedvenc dala? Miért szereti Nyáry Krisztián a 30Y számait? Hogyan született a Quimbytől a Magam adom? Az Artisjus májusban bemutatott videóiban öt ismert művész beszél a kedvenc daláról, a szerzőik pedig arról, hogyan íródtak ezek a számok.

Vannak dalok és dalszövegek, amelyek valamiért fontosabbak a többinél: vigaszt nyújtanak, felpörgetnek vagy éppen megnyugtatnak. Mások ismeretlen sorstársakkal hozhatnak össze, segíthetnek értelmezni aktuális élethelyzetünket. Ez derül ki a #mutimithallgatsz kisfilmekből, amelyekben Berg Judit író, Hartai Petra színész, Kőhalmi Zoltán humorista, Nyáry Krisztán író-irodalomtörténész és Ónodi Eszter színész beszélnek kedvenc dalszövegükről. A szövegek keletkezéséről pedig Beck Zoltán, Menyhárt Jenő, Szabó Balázs, Szabó Benedek és Varga Livius mesélnek.

#MUTIMITHALLGATSZ: Berg Judit | "A dal, amely elkísér"

„Ott állt egy lány, fogta az öngyújtóját, és csak így azt mondogatta, hogy meggyújtom, eloltom” – mondja Judit a számára legmeghatározóbb dalszövegről. Nézd meg a videóban, melyik számról beszél! A dalok mindenhol velünk vannak. Erőt adnak, megnyugtatnak, felpörgetnek, vigaszt nyújtanak vagy éppen elgondolkodtatnak. A dalszerzők értéket teremtenek – dalaikkal értéket adnak mindannyiunknak.

„Én az irodalom felől hallgatom ezeket a zenéket, miközben egyszerű zenehallgató is vagyok. Hiszek abban, hogy a dalszöveg a költészet része, és szeretem, hogy ez egy erős tradíció Magyarországon” – mondja Nyáry Krisztián a 30Y zenekar Révbe ér című számával kapcsolatban. A kisfilmben a dalszerző, a csapat frontembere, Beck Zoltán is megszólal: „Egy csomó dal van bennünk, és vannak szerencsés pillanataink, amikor ezekből tényleges dalok vagy tényleges történetek lesznek elmesélhetők.”

Berg Judit író életében a Quimby Magam adom című száma tölt be különleges szerepet. „Ebben a dalban sikerült körüljárni azt, hogy mi történik egy emberrel, amikor szerelmes és boldog vagy boldogtalan” – mondta Berg Judit. A szövegíró Varga Livius ezt meséli a videóban: „Leírtam egyszer csak így jártamban-keltemben a lakásban egy mondatot: Megzabolázom, megzaboláztatom magam.” Persze azért ezután még volt vele munka.

Akad olyan film is, amely izgalmas ellentétre mutat rá a hallgató saját értelmezése és a szerző eredeti szándéka között. Például Kőhalmi Zoltán a következő sommás véleményt mondja Szabó Benedek és a Galaxisok zenekar Nosztalgia című számáról: „Egy igazán szar délutánról szól, ami ráadásul az életének a leghosszabb évéből azt a napot emeli ki, amikor megint nem történt semmi.” Szabó Benedek viszont így emlékszik a mű születését ihlető körülményekre: „Huszonéves korom elején egy négy-öt fős társasággal folyamatosan együtt lógtunk. Minden este, amikor elindultam, úgy éreztem, hogy ma este bármi megtörténhet. És persze nem történt soha semmi. De ez valójában nem számított. Tényleg, a lehetőség benne volt a levegőben.”

Az akcióban részt vesz néhány élőzenés szórakozóhely és zenei klub Budapesten és vidéken: ezek a koncertek előtt bemutatják a kisfilmeket. A kisfilmek bemutatásával egy időben online kutatás is zajlik, amely a dalszerzők hazai ismertségét és elismertségét vizsgálja. Ennek eredményeit június elején teszi közzé az Artisjus.

„Ez az első ennyire széles körű kommunikációs kampány az Artisjus történetében. Izgalmas dolog átlépni a hagyományos szakmai-edukációs kommunikációnk határait, és sokkal szélesebb közönséghez eljuttatni legfontosabb üzenetünket: a dalszerzők értéket teremtenek” – mondta Tóth Péter Benjamin, az Artisjus stratégiai és kommunikációs igazgatója.

Az Artisjus a zenei szerzői jogok közös jogkezelő szervezete Magyarországon. A szervezet a jogdíjak kezelésén túl feladatának tekinti az alkotótevékenység elismertetését és ösztönzését, valamint a zeneiparral kapcsolatos edukációt. Ezek fontos csatornája a Dal+Szerző (www.dalszerzo.hu) blog.



Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.