Huszonkét évi vágyakozás - My Bloody Valentine: mbv

  • Greff András
  • 2013. március 19.

Zene

Arra a kérdésre, hogy mégis mi a fenét csinált Kevin Shields a My Bloody Valentine 1991-es, a maga korában közepesen sikeres, az azóta eltelt időben viszont agyonhivatkozott, megkerülhetetlenné kanonizált mesterműve, a Loveless megjelenése óta eltelt hosszú-hosszú évek során, a stabil tények és az ellenőrizhetetlen szóbeszédek egymás mellé gereblyézésével adható a legpontosabb válasz. Egyes források szerint például megőrült. Elvert egy teherautónyi pénzt, de nem fejezte be zenekara harmadik albumát, pedig beleásta magát egy csomó mindenbe - kitanulta állítólag a tánczenekészítés fortélyait -, és rögzített is vagy 60 órányi zenét. Közben producerkedett, remixeket készített, zenéket adott Sofia Coppolának az Elveszett jelentéshez, és hosszabb vagy rövidebb időre feltűnt Patti Smith, a Primal Scream és a Spacemen 3 oldalán. Lebegett valahol az időben s a térben. Aztán tavaly év végén, amikor már senki sem számított rá, bejelentette, hogy elkészült az új MBV-lemezzel, amit február elején hirtelen a világ elé tárt.


 

Tekintetbe véve, hogy az anyaméhszerűen békés, de szikrázóan zajos, euforikusan színes, bár párás melankóliában úszó Loveless nem csupán a brit shoegaze-mozgalom, hanem az egyetemes rocktörténet krónikájában is az egyik legtitokzatosabb, ma is tömegek fantáziáját megmozgató eseményként rögzíthető, logikus volna azt gondolni, hogy az mbv nem hozhat mást, csak keserű csalódást. Ez azonban nincsen így, s valószínűleg ennek a ténynek a váratlansága magyarázza a lemez megjelenése után néhány nappal a netre került korai kritikák - most már - határozottan eltúlzottnak tűnő lelkesültségét. Az mbv ugyanis úgy szól, mintha a Loveless másnapján rögzítették volna: a stílus - beleértve Bilinda Butcher éteri susogását és a tengeribetegen imbolygó gitárokból fakasztott hangzuhatagot - a régi, csak minden egy fokkal hűvösebb és enerváltabb. Vagyis a lemez kétharmadán a My Bloody Valentine az MBV-mítosznak megfelelő, de azt új elemekkel kismértékben sem gazdagító zenét játszik, s ez egy vizionárius zsenitől mindenképp kevés. Az utolsó három számban viszont beindul a varázs: a zsongítóan vibráló gitár- és szintetizátorhangokat a napfénybe lövellő In Another Way, a végtelenített loopokat imitáló Nothing Is és a felszálló utasszállító repülőket megidéző zajba ágyazott, túlvilági Wonder 2 diszkrét, de határozott igényt jelent be az elvhű megújulásra - s így az mbv kalandja pontosan ott ér véget, ahol kezdődnie kellett volna.

Pickpocket, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.