Huszonkét évi vágyakozás - My Bloody Valentine: mbv

  • Greff András
  • 2013. március 19.

Zene

Arra a kérdésre, hogy mégis mi a fenét csinált Kevin Shields a My Bloody Valentine 1991-es, a maga korában közepesen sikeres, az azóta eltelt időben viszont agyonhivatkozott, megkerülhetetlenné kanonizált mesterműve, a Loveless megjelenése óta eltelt hosszú-hosszú évek során, a stabil tények és az ellenőrizhetetlen szóbeszédek egymás mellé gereblyézésével adható a legpontosabb válasz. Egyes források szerint például megőrült. Elvert egy teherautónyi pénzt, de nem fejezte be zenekara harmadik albumát, pedig beleásta magát egy csomó mindenbe - kitanulta állítólag a tánczenekészítés fortélyait -, és rögzített is vagy 60 órányi zenét. Közben producerkedett, remixeket készített, zenéket adott Sofia Coppolának az Elveszett jelentéshez, és hosszabb vagy rövidebb időre feltűnt Patti Smith, a Primal Scream és a Spacemen 3 oldalán. Lebegett valahol az időben s a térben. Aztán tavaly év végén, amikor már senki sem számított rá, bejelentette, hogy elkészült az új MBV-lemezzel, amit február elején hirtelen a világ elé tárt.


 

Tekintetbe véve, hogy az anyaméhszerűen békés, de szikrázóan zajos, euforikusan színes, bár párás melankóliában úszó Loveless nem csupán a brit shoegaze-mozgalom, hanem az egyetemes rocktörténet krónikájában is az egyik legtitokzatosabb, ma is tömegek fantáziáját megmozgató eseményként rögzíthető, logikus volna azt gondolni, hogy az mbv nem hozhat mást, csak keserű csalódást. Ez azonban nincsen így, s valószínűleg ennek a ténynek a váratlansága magyarázza a lemez megjelenése után néhány nappal a netre került korai kritikák - most már - határozottan eltúlzottnak tűnő lelkesültségét. Az mbv ugyanis úgy szól, mintha a Loveless másnapján rögzítették volna: a stílus - beleértve Bilinda Butcher éteri susogását és a tengeribetegen imbolygó gitárokból fakasztott hangzuhatagot - a régi, csak minden egy fokkal hűvösebb és enerváltabb. Vagyis a lemez kétharmadán a My Bloody Valentine az MBV-mítosznak megfelelő, de azt új elemekkel kismértékben sem gazdagító zenét játszik, s ez egy vizionárius zsenitől mindenképp kevés. Az utolsó három számban viszont beindul a varázs: a zsongítóan vibráló gitár- és szintetizátorhangokat a napfénybe lövellő In Another Way, a végtelenített loopokat imitáló Nothing Is és a felszálló utasszállító repülőket megidéző zajba ágyazott, túlvilági Wonder 2 diszkrét, de határozott igényt jelent be az elvhű megújulásra - s így az mbv kalandja pontosan ott ér véget, ahol kezdődnie kellett volna.

Pickpocket, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.