Nagy zabálás - Ödön von Horváth: Mit csinál a kongresszus? (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. január 31.

Zene

Ritka tudatos és reflektált szerzővel van dolgunk: a darab írója, Ödön von Horváth nemcsak azt tudta, mit csinál, hanem azt is, hogy miért, sőt, még azt is, hogy mi célból. A Katona József Színház bemutatójához készült, ismét példás műsorfüzetből (szerkesztette és a szövegeket fordította Ungár Júlia) lényeges információkat kapunk a darab kontextusáról és arról is, hogyan illeszkedik ez a dráma a fiatalon meghalt író életművébe.

Ritka tudatos és reflektált szerzővel van dolgunk: a darab írója, Ödön von Horváth nemcsak azt tudta, mit csinál, hanem azt is, hogy miért, sőt, még azt is, hogy mi célból. A Katona József Színház bemutatójához készült, ismét példás műsorfüzetből (szerkesztette és a szövegeket fordította Ungár Júlia) lényeges információkat kapunk a darab kontextusáról és arról is, hogyan illeszkedik ez a dráma a fiatalon meghalt író életművébe.

A darabot az író mély és konkrét felháborodása ihlette; ebben az értelemben tehát Zeitstückről van szó. A "népszövetségi bizottság" 1929-ben a leánykereskedelem társadalmi hátterének, a probléma megoldásának vizsgálata helyett a módszerek iránt érdeklődött leginkább, vagyis látszattevékenységbe menekült, vagyis önigazolással foglalkozott, vagyis nem csinált semmit, de azt igen nagy garral.

A másik motívum, vagyis a darabnak az életműben elfoglalt helye felől ugyancsak a műsorfüzet egyik paszszusa tudósít, viccesen pontosan: "Ödön von Horváth utolsó darabja az áttörés, a nagy sikerek előtt." A figurák ismerősek: Ferdinand, a Kisaszszony, Louise, Alfred és a többiek nemcsak itt és nemcsak a Mesél a bécsi erdőben tűnnek föl, hanem különféle alakváltozatokban más darabokban is, hiszen őket találta a szerző a legalkalmasabbnak arra, hogy általuk, ahogy mondja, "megfossza a tudatot az álarcoktól".

A Mit csinál a kongresszus? kétfelől kísérli meg ezt, és ez a két megközelítés dramaturgiailag nem forr össze. Az első részben egy kompakt történetben, egy nagyvárosi életképben négy-öt figura sorsának összefonódása révén bontakozik ki, hogyan küzd és szenved és életélvez a berlini kispolgár, legyen kurva, strici, eszmék megszállottja vagy a városban szerencsét próbáló fiatal. A melodramatikus és komikus felhangokkal is terhelt sztorinak legalább két középpontja van: az idősebb kurva, Luise lecsúszása és a Kisasszony felkapaszkodása, valamint a városba érkező értetlen és az élet szerencsejátékában igencsak kezdő Ferdinand találkozása stricivé lett bátyjával, Alfreddal. A nagy ötletben már ketten vannak: exportálni szeretnék a Kisasszonyt Dél-Amerikába.

De a kongresszus éppen ezt az immár tömeges és baljós társadalmi problémát tűzi napirendjére, ezért a Kisasszony sorsa országos üggyé válik. Illetve dehogy válik azzá: ingyen zabálásba fúl. A darab itt egy politikai életképbe megy át; mintegy önmagától fordul karikatúrába; az első részben megismert szereplők sorsa a politizálás mellékes tárgya immár. Az üzenet, a cél legyűri a dramaturgiai konstrukciót, a bohózati intonáció maga alá temeti a figurákat is. Totál van; egy nagy egészbe torkollik minden szál, egy tablóba áll bele minden figura.

Ez a totál Ascher Tamásnál persze számos izgalmas, hatásos részletből áll össze. Ascher igazán nem tartozik a tendenciózus, aktualizálós, áthallásos rendezők közé - ő rendre a helyzetek és a figurák elemzése, a részletek összeillesztése révén éri el, hogy előadásai mindig nyernek egy lényeges dimenziót a mában is. Nincs ez másként most sem: mintha a hétköznapi valóság játszana a rendező kezére (és nem fordítva), olyan valóságos, jelenkori és lesújtó a kongresszusi bacchanália. A Katona társulatának krémje teszi oda magát egy-egy karakterfigurában, és mind kiválóan teljesít: sok néma jelenlét, odaadó színpadi létezés a dolguk; együtt kell létrehozniuk a cinikus, haszonleső, alkalmatlan bagázs fenyegető és nevetséges atmoszféráját. Ki-ki csavar a gépezetben: Rezes Judit, Máté Gábor, Szacsvay László, Újlaki Dénes, Bezerédi Zoltán, Bán János, Vajdai Vilmos és az egyetemisták. Mit mondjak, lenyűgöző statisztéria!

A történet első részében nemcsak jelenség, hanem sors és figura is jut a színészeknek: "nodi Eszter lassan talál bele Luise Gift fájdalmas közönségességébe, de mire felfogja, hogy őt itt dobták a fiatal Kisasszony kedvéért, már otthon van a nő szegényes-fájdalmas, beteg életében. Keresztes Tamás sápadtra mázolva üt el a berlini "sűrűtől", éppen csak a borzadásig, az értetlenség elmélyítéséig jut, nem lesz ő itthon soha ebben a közegben. Örök balek, elsősorban is Kocsis Gergely rutinié Alfredjának a balekja, meg szerelmi balek is, a Kisasszonyé, akit Tenki Réka e. h. igen ígéretesen alakít, megelőlegezve több Ödön von Horváth-hősnőt.

A két rész és a két közeg közt az eszme fölkent lovagja, a Hajduk Károly játszotta Schminke lehet a kapocs, aki szemét csak a legmagasabb és legáltalánosabb társadalmi igazságokra vetve rendre leszerepel a hétköznapi próbákon. Nem a figurát, inkább a szerepet végzik ki idő előtt (vagy épp idejében?), hogy aztán később szelleme ágáljon tovább a színpadon - ezzel az abszurd csavarral az író végképp hazavágja művének dramaturgiájátÉ

És Ascher rendezése paradox módon teszi ugyanezt: a rá és a Katonára jellemző minuciózus rekonstrukcióval mintegy agyonnyomódik a gyönge lábakon álló darab. Széttrancsírozódik az erős színészi jelenlét és a kongresszusi jelenet mai konnotációi alatt.

Katona József Színház, december 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.