mi a kotta?

Napocskás hang

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/30. hétre

„Emlékszem, ahányszor a karomban feküdt, mindig a szabadulás gondolata járt a fejemben, és hajszálon múlt, hogy ki nem mondtam: »Asszonyom, én válogatós ember vagyok, de most akármilyen állással beérném, csak ebből a fekvésből szabadulnék ki…« Csak jót szeretek mondani azokról a nőkről, akik az enyémek voltak: ő az egyetlen, akit kéjjel szidok.”

Így beszélt Valmont vikomt Merteuil márkinénak a bonyolult haditervről, amelyet egy grófnő lerázása érdekében végrehajtott. Több mint két évszázada jelent meg Choderlos de Laclos botrányregénye, a Veszedelmes viszonyok, még azelőtt, hogy a nemes fők hullani kezdtek róla, s hát azóta is elő-előveszik. Most éppen nem John Malkovich – hiszen alighanem az ő főszereplésével forgatott filmre emlékezünk inkább –, hanem Ónodi Eszter és Adorjáni Bálint. A színdarabot Mozart zenéi kísérik a Budafoki Dohnányi Zenekar jóvoltából, de Bakos-Kiss Gábor rendezésében a táncnak és néhány operaénekesnek is fontos szerepe lesz (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 27., nyolc óra).

Az operarajongók csak Jonathan Tetelmant várják jobban, akit rendszeresen hasonlítanak a legnagyobb tenorokhoz: mi azt írtuk második lemeze kapcsán, hogy „a legnapocskásabb hang Luciano Pavarotti óta”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."