narancsfül (Fun Lovin´ Criminals: Come Find Yourself)

  • F. D. J.- takácsbálint -
  • 1996. szeptember 26.

Zene

Használat után azon a polcon kéretik tárolni, ahol Beck, Vernon Reid, a Beastie Boys, a Soul Coughing és G. Love feszít: a mai amerikai undergroundban az a gyülekezet, amely a mainstream és az alternatív tánczene közötti senkiföldön népesül. Ez most a legbulibb hely, esküszöm. A Fun Lovin´ Criminals, ez a három Puerto Rico-forma arc, miközben a Butthole Surfersszel turnézik, simán belefér bármely kereskedelmi rádióba is, mindenféle vaginális kapcsolat nélkül. Az említett zenekarokat (a határok semmibevételén túl) leginkább az köti egymáshoz, ahogy a hip-hop s a rap alapjaira építkeznek, kellő teret biztosítva más fekete és fehér hatásoknak, az elektronikának és a hagyományosabb hangszereknek, a húsz-harminc éves emlékeknek és a felfedezéseknek is. A Fun Lovin´ Criminals debütálása szokatlan érettségről és gazdagságról árulkodik, ezek a fiúk vagy hihetetlen könnyedséggel bírnak bekebelezni, vagy teljesen profik. Az alaphelyzet úgy fest, hogy két gitár és dob, plusz, ha kell, kéznél a trombita s a szintetizátor. És szellemes dumák. Legalább öt megbízható sláger talált magára az albumukon (legyen most kiemelve a címadó, a Scooby Snacks és a Bear Hug), és közben semmi unalom; sőt talán még túlzottan is ügyeltek a változatosságra + hogy az összes hangszer kedvére kiparádézhassa magát.

Használat után azon a polcon kéretik tárolni, ahol Beck, Vernon Reid, a Beastie Boys, a Soul Coughing és G. Love feszít: a mai amerikai undergroundban az a gyülekezet, amely a mainstream és az alternatív tánczene közötti senkiföldön népesül. Ez most a legbulibb hely, esküszöm. A Fun Lovin´ Criminals, ez a három Puerto Rico-forma arc, miközben a Butthole Surfersszel turnézik, simán belefér bármely kereskedelmi rádióba is, mindenféle vaginális kapcsolat nélkül. Az említett zenekarokat (a határok semmibevételén túl) leginkább az köti egymáshoz, ahogy a hip-hop s a rap alapjaira építkeznek, kellő teret biztosítva más fekete és fehér hatásoknak, az elektronikának és a hagyományosabb hangszereknek, a húsz-harminc éves emlékeknek és a felfedezéseknek is. A Fun Lovin´ Criminals debütálása szokatlan érettségről és gazdagságról árulkodik, ezek a fiúk vagy hihetetlen könnyedséggel bírnak bekebelezni, vagy teljesen profik. Az alaphelyzet úgy fest, hogy két gitár és dob, plusz, ha kell, kéznél a trombita s a szintetizátor. És szellemes dumák. Legalább öt megbízható sláger talált magára az albumukon (legyen most kiemelve a címadó, a Scooby Snacks és a Bear Hug), és közben semmi unalom; sőt talán még túlzottan is ügyeltek a változatosságra + hogy az összes hangszer kedvére kiparádézhassa magát.

Meg van véve, már csak egy polc kell, a feszítés menni fog.

F. D. J.

EMI Records


Galliano: 4our

Csak semmi meglepetés. Ha ökölcsapásszerű felismerésre vágyunk, ne e lemez körül lábatlankodjunk. Rob Gallagher az apró nüanszok mestere, aki az összetéveszthetetlenül jellegzetes Galliano-hangzást albumról albumra finomítja, tágítja-szűkíti a kontrasztot. A Galliano sarokkő az acid-jazz címkéjű kereskedelmi kategória világában, akusztikus hangszerekre (gitár, basszus, dob) és elektromos kütyükre, férfi és női énekszólamra épített hangszerelése egyedi. A köztudomásúlag kevés hangot felhasználó reggae is úgy szólal meg, mintha a zenekar a dzsesszkonziban vizsgázni készülne, ám botor dolog azt hinni, hogy a hangszerek szétjátsszák egymást, a nagy orgiában, ebben a zenei közegben egy elegáns, visszafogottan is lüktető tánczenével bizseregtethetjük meg testünket-lelkünket. Kis trükkök sorjáznak, például hogyan lehet négynegyedre ötnegyedben énekelni, meg ilyesmik, szolidan őrjönghetünk, mert mindig visszafog az akusztikus gitár meg a rapre válaszoló Return To Forever-szerű ének. Bár rendkívül dallamgazdag a 4our, leheletnyivel szikárabb volta miatt kevésbé tűnik slágeresnek, mint az előző album. Pedig nem szűkölködik a slágerparádéban, sőt a recept gyakorlatilag megegyezik a Plot Thickens-lemezével. Szóval semmi meglepetés, de néha kellenek biztos pontok is.

- takácsbálint -

Talkin´ Loud


The Jon Spencer Blues Explosion: Now I Got Worry

Készített Spencer egyszer egy filmet, amiben beleszart egy turmixgépbe, ezzel alapozta meg a hírnevét. A lemezein is hasonló garázslégkör uralkodik: kevéske bűz, piszok, a hangzást meg mintha végighúzták volna lasszóval a prérin, de azért tartja magát. Tulajdonképpen több zenekarról eshet szó, az első ´85-től öt évig húzta, Pussy Galoré-nak hívták, és Spencer szerint az Einstürzende Neubautent és a Rolling Stonest kombinálta. Aztán alkalmilag a Gibson Brothers következett, arra a rockabilly volt hatással, ekkor fogant meg Jonban az amerikai gyökérzet, a blues- és a soul-szenvedély. Mindeközben hűséges tettestárs felesége (Cristina Martinez) Boss Hog nevű zenekarában is, de ott nem ő a főnök, kellett még ez a Blues Explosion. Benne a dobos Russel Simins (játszottak már együtt a Honeymoon Killersben) és egy másik gitáros, Judah Bauer nevű, így alakult, basszista nélkül, akár az egykori, legendás Hound Dog Taylorban. Jó arcok, lehet nézni, mindhárman.

Ez a Now I Got Worry az ötödik albumuk, nem kell igazán tartani vagy meglepődni tőle, ha a Pussy Galore Einstürzende + Stones volt, akkor a Blues Explosion Jerry Lee Lewis + Stones lehet, még annál is stonesabb. Eddig a tavalyelőtti Orange volt a legszaftosabb albuma, de ebben is van annyi anyag; oda kellett figyelni: új kiadó, plusz első ízben terjesztés Európában. Hogy nincs basszus, az nem tűnik fel, de hogy Spencerék mennyire beindult figurák, az igen, teljesen. Ez egy tisztességes világ, csinálatlan, nyers, a hatvanas évek most, bárhonnét érkezel hozzá: punk, noise, funk, rhythm and blues.

Én nem mondom azt, hogy ha szar kerül a turmixgépbe, akkor csak Jon Spencer Blues Explosionje segíthet, de abban biztos vagyok, még szarabb e nélkül!

m. l. t.

Mute

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.