narancsfül (Fun Lovin´ Criminals: Come Find Yourself)

  • F. D. J.- takácsbálint -
  • 1996. szeptember 26.

Zene

Használat után azon a polcon kéretik tárolni, ahol Beck, Vernon Reid, a Beastie Boys, a Soul Coughing és G. Love feszít: a mai amerikai undergroundban az a gyülekezet, amely a mainstream és az alternatív tánczene közötti senkiföldön népesül. Ez most a legbulibb hely, esküszöm. A Fun Lovin´ Criminals, ez a három Puerto Rico-forma arc, miközben a Butthole Surfersszel turnézik, simán belefér bármely kereskedelmi rádióba is, mindenféle vaginális kapcsolat nélkül. Az említett zenekarokat (a határok semmibevételén túl) leginkább az köti egymáshoz, ahogy a hip-hop s a rap alapjaira építkeznek, kellő teret biztosítva más fekete és fehér hatásoknak, az elektronikának és a hagyományosabb hangszereknek, a húsz-harminc éves emlékeknek és a felfedezéseknek is. A Fun Lovin´ Criminals debütálása szokatlan érettségről és gazdagságról árulkodik, ezek a fiúk vagy hihetetlen könnyedséggel bírnak bekebelezni, vagy teljesen profik. Az alaphelyzet úgy fest, hogy két gitár és dob, plusz, ha kell, kéznél a trombita s a szintetizátor. És szellemes dumák. Legalább öt megbízható sláger talált magára az albumukon (legyen most kiemelve a címadó, a Scooby Snacks és a Bear Hug), és közben semmi unalom; sőt talán még túlzottan is ügyeltek a változatosságra + hogy az összes hangszer kedvére kiparádézhassa magát.

Használat után azon a polcon kéretik tárolni, ahol Beck, Vernon Reid, a Beastie Boys, a Soul Coughing és G. Love feszít: a mai amerikai undergroundban az a gyülekezet, amely a mainstream és az alternatív tánczene közötti senkiföldön népesül. Ez most a legbulibb hely, esküszöm. A Fun Lovin´ Criminals, ez a három Puerto Rico-forma arc, miközben a Butthole Surfersszel turnézik, simán belefér bármely kereskedelmi rádióba is, mindenféle vaginális kapcsolat nélkül. Az említett zenekarokat (a határok semmibevételén túl) leginkább az köti egymáshoz, ahogy a hip-hop s a rap alapjaira építkeznek, kellő teret biztosítva más fekete és fehér hatásoknak, az elektronikának és a hagyományosabb hangszereknek, a húsz-harminc éves emlékeknek és a felfedezéseknek is. A Fun Lovin´ Criminals debütálása szokatlan érettségről és gazdagságról árulkodik, ezek a fiúk vagy hihetetlen könnyedséggel bírnak bekebelezni, vagy teljesen profik. Az alaphelyzet úgy fest, hogy két gitár és dob, plusz, ha kell, kéznél a trombita s a szintetizátor. És szellemes dumák. Legalább öt megbízható sláger talált magára az albumukon (legyen most kiemelve a címadó, a Scooby Snacks és a Bear Hug), és közben semmi unalom; sőt talán még túlzottan is ügyeltek a változatosságra + hogy az összes hangszer kedvére kiparádézhassa magát.

Meg van véve, már csak egy polc kell, a feszítés menni fog.

F. D. J.

EMI Records


Galliano: 4our

Csak semmi meglepetés. Ha ökölcsapásszerű felismerésre vágyunk, ne e lemez körül lábatlankodjunk. Rob Gallagher az apró nüanszok mestere, aki az összetéveszthetetlenül jellegzetes Galliano-hangzást albumról albumra finomítja, tágítja-szűkíti a kontrasztot. A Galliano sarokkő az acid-jazz címkéjű kereskedelmi kategória világában, akusztikus hangszerekre (gitár, basszus, dob) és elektromos kütyükre, férfi és női énekszólamra épített hangszerelése egyedi. A köztudomásúlag kevés hangot felhasználó reggae is úgy szólal meg, mintha a zenekar a dzsesszkonziban vizsgázni készülne, ám botor dolog azt hinni, hogy a hangszerek szétjátsszák egymást, a nagy orgiában, ebben a zenei közegben egy elegáns, visszafogottan is lüktető tánczenével bizseregtethetjük meg testünket-lelkünket. Kis trükkök sorjáznak, például hogyan lehet négynegyedre ötnegyedben énekelni, meg ilyesmik, szolidan őrjönghetünk, mert mindig visszafog az akusztikus gitár meg a rapre válaszoló Return To Forever-szerű ének. Bár rendkívül dallamgazdag a 4our, leheletnyivel szikárabb volta miatt kevésbé tűnik slágeresnek, mint az előző album. Pedig nem szűkölködik a slágerparádéban, sőt a recept gyakorlatilag megegyezik a Plot Thickens-lemezével. Szóval semmi meglepetés, de néha kellenek biztos pontok is.

- takácsbálint -

Talkin´ Loud


The Jon Spencer Blues Explosion: Now I Got Worry

Készített Spencer egyszer egy filmet, amiben beleszart egy turmixgépbe, ezzel alapozta meg a hírnevét. A lemezein is hasonló garázslégkör uralkodik: kevéske bűz, piszok, a hangzást meg mintha végighúzták volna lasszóval a prérin, de azért tartja magát. Tulajdonképpen több zenekarról eshet szó, az első ´85-től öt évig húzta, Pussy Galoré-nak hívták, és Spencer szerint az Einstürzende Neubautent és a Rolling Stonest kombinálta. Aztán alkalmilag a Gibson Brothers következett, arra a rockabilly volt hatással, ekkor fogant meg Jonban az amerikai gyökérzet, a blues- és a soul-szenvedély. Mindeközben hűséges tettestárs felesége (Cristina Martinez) Boss Hog nevű zenekarában is, de ott nem ő a főnök, kellett még ez a Blues Explosion. Benne a dobos Russel Simins (játszottak már együtt a Honeymoon Killersben) és egy másik gitáros, Judah Bauer nevű, így alakult, basszista nélkül, akár az egykori, legendás Hound Dog Taylorban. Jó arcok, lehet nézni, mindhárman.

Ez a Now I Got Worry az ötödik albumuk, nem kell igazán tartani vagy meglepődni tőle, ha a Pussy Galore Einstürzende + Stones volt, akkor a Blues Explosion Jerry Lee Lewis + Stones lehet, még annál is stonesabb. Eddig a tavalyelőtti Orange volt a legszaftosabb albuma, de ebben is van annyi anyag; oda kellett figyelni: új kiadó, plusz első ízben terjesztés Európában. Hogy nincs basszus, az nem tűnik fel, de hogy Spencerék mennyire beindult figurák, az igen, teljesen. Ez egy tisztességes világ, csinálatlan, nyers, a hatvanas évek most, bárhonnét érkezel hozzá: punk, noise, funk, rhythm and blues.

Én nem mondom azt, hogy ha szar kerül a turmixgépbe, akkor csak Jon Spencer Blues Explosionje segíthet, de abban biztos vagyok, még szarabb e nélkül!

m. l. t.

Mute

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”