rés a présen

„Ne lehessen kellemesen”

Pápai Zsanett dalszerző, énekes

  • rés a présen
  • 2019. december 7.

Zene

rés a présen: Mikor jött létre az Imitation nevű formációtok?

Pápai Zsanett: Ez az első valóban „saját” formációm abban az értelemben, hogy csak saját szerzeményeket játszunk. Az Imitation a stílusok és korlátok nélküli önkifejezésről szól nekem. Hosszas keresgélés, különböző zenészekkel való próbálkozások után találtam rá Gödri Bulcsú személyében a számomra ideális szerzőtársra, és három éve működünk ebben a felállásban. Ő írja a zenei alapokat, én az énektémákat és a szövegeket.

rap: Milyen zenei háttered van?

PZS: Sok remek tanártól tanultam énekelni Európa-szerte, majd dzsesszkonzit is végeztem és körülbelül kilenc éve játszom különböző dzsesszformációkban. De a zenei háttérnél mindig fontosabb volt nekem a gondolati, illetve a tágabb értelemben vett művészi háttér. Sosem tekintettem magamra igazán zenészként, inkább előadónak és alkotónak, illetve gondolkodónak tartom magamat. A kifejezés a legfontosabb, s ezt az Imitationnel tudom a legjobban megvalósítani.

rap: Mit jelent a weird pop kifejezés?

PZS: Hogy megvan a zenénkben a popzene közvetlensége, „nyersesége”, de ahhoz kellően furcsa, hogy ne lehessen kellemesen hátradőlve hallgatni. Általában súlyosabb témákról szólnak a dalok, hangszerelésileg pedig bármi megtörténhet. A párhuzamok sosem működnek pontosan, de leg­inkább Björk, illetve a The Knife lehet jó viszonyítási pont a zenénkhez.

rap: Mi van a repertoárotokon jelenleg?

PZS: Egy éve jelent meg az első albumunk, a The Original, ez csak saját dalokat tartalmaz, saját szövegekkel, sőt, az összes utómunkát is mi követtük el. Ezzel turnéztuk végig az elmúlt évben Budapest legjobb klubjait, illetve az ország (és Erdély) legizgalmasabb fesztiváljait. Mindeközben elkészült három új dal – ami már a következő album zenéje lesz –, most már ezeket is játsszuk a koncertjeinken, de néha improvizálunk is. És persze folyamatosan írjuk az újabb zenéket, és szerintem egyre érdekesebb anyagok születnek.

rap: Min dolgoztok jelenleg?

PZS: A különféle összművészeti együttműködéseink után most egy nagyon inspiráló zenei kollaborációra készülünk az egyik legegyedibb énekes-zenész-dalszerzővel, Gyulai István „Sztív”-vel és zenekarával, az Anton Vezuvval. Kíváncsian várom, hogy mit hozunk ki egymásból!

rap: Végzettséged szerint filozófus is vagy. Melyik filozófiai irányzat áll hozzád a legközelebb?

PZS: Inkább neveket mondok: Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Bergson, Merleau-Ponty, Deleuze. Szóval van itt egzisztencializmus, fenomenológia stb. De tény, hogy kedvenc filozófiai olvasmányaim inkább halvány emlékként élnek már a fejemben, nem tudok annyi energiát fordítani az engem érdeklő sokféle dologra, amennyit szeretnék. A zene miatt például a kedvelt festészet is háttérbe szorult az éle­temben. De egyébként ez nem baj, az alkotásban végül úgyis összeérnek a gondolati, vizuális és akusztikus tartalmak.

rap: Mi foglalkoztat még a zenén és a filozófián túl?

PZS: Elsősorban a vizualitás érdekel, ez megjelenik a pl. az albumunk artworkjében – ami nagyrészt a festményeimből készült –, divattervezőkkel és vizuális művészekkel folytatott kollaborációkban, fotókban, koncertvideókban. Végső soron minden hozzám kapcsolódó kreatív tevékenység ugyanazt a víziót hivatott kifejezni, s ezek sokszor egy összművészeti eseményben, alkotásban öltenek testet.

 

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.