rés a présen

„Ne lehessen kellemesen”

Pápai Zsanett dalszerző, énekes

  • rés a présen
  • 2019. december 7.

Zene

rés a présen: Mikor jött létre az Imitation nevű formációtok?

Pápai Zsanett: Ez az első valóban „saját” formációm abban az értelemben, hogy csak saját szerzeményeket játszunk. Az Imitation a stílusok és korlátok nélküli önkifejezésről szól nekem. Hosszas keresgélés, különböző zenészekkel való próbálkozások után találtam rá Gödri Bulcsú személyében a számomra ideális szerzőtársra, és három éve működünk ebben a felállásban. Ő írja a zenei alapokat, én az énektémákat és a szövegeket.

rap: Milyen zenei háttered van?

PZS: Sok remek tanártól tanultam énekelni Európa-szerte, majd dzsesszkonzit is végeztem és körülbelül kilenc éve játszom különböző dzsesszformációkban. De a zenei háttérnél mindig fontosabb volt nekem a gondolati, illetve a tágabb értelemben vett művészi háttér. Sosem tekintettem magamra igazán zenészként, inkább előadónak és alkotónak, illetve gondolkodónak tartom magamat. A kifejezés a legfontosabb, s ezt az Imitationnel tudom a legjobban megvalósítani.

rap: Mit jelent a weird pop kifejezés?

PZS: Hogy megvan a zenénkben a popzene közvetlensége, „nyersesége”, de ahhoz kellően furcsa, hogy ne lehessen kellemesen hátradőlve hallgatni. Általában súlyosabb témákról szólnak a dalok, hangszerelésileg pedig bármi megtörténhet. A párhuzamok sosem működnek pontosan, de leg­inkább Björk, illetve a The Knife lehet jó viszonyítási pont a zenénkhez.

rap: Mi van a repertoárotokon jelenleg?

PZS: Egy éve jelent meg az első albumunk, a The Original, ez csak saját dalokat tartalmaz, saját szövegekkel, sőt, az összes utómunkát is mi követtük el. Ezzel turnéztuk végig az elmúlt évben Budapest legjobb klubjait, illetve az ország (és Erdély) legizgalmasabb fesztiváljait. Mindeközben elkészült három új dal – ami már a következő album zenéje lesz –, most már ezeket is játsszuk a koncertjeinken, de néha improvizálunk is. És persze folyamatosan írjuk az újabb zenéket, és szerintem egyre érdekesebb anyagok születnek.

rap: Min dolgoztok jelenleg?

PZS: A különféle összművészeti együttműködéseink után most egy nagyon inspiráló zenei kollaborációra készülünk az egyik legegyedibb énekes-zenész-dalszerzővel, Gyulai István „Sztív”-vel és zenekarával, az Anton Vezuvval. Kíváncsian várom, hogy mit hozunk ki egymásból!

rap: Végzettséged szerint filozófus is vagy. Melyik filozófiai irányzat áll hozzád a legközelebb?

PZS: Inkább neveket mondok: Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Bergson, Merleau-Ponty, Deleuze. Szóval van itt egzisztencializmus, fenomenológia stb. De tény, hogy kedvenc filozófiai olvasmányaim inkább halvány emlékként élnek már a fejemben, nem tudok annyi energiát fordítani az engem érdeklő sokféle dologra, amennyit szeretnék. A zene miatt például a kedvelt festészet is háttérbe szorult az éle­temben. De egyébként ez nem baj, az alkotásban végül úgyis összeérnek a gondolati, vizuális és akusztikus tartalmak.

rap: Mi foglalkoztat még a zenén és a filozófián túl?

PZS: Elsősorban a vizualitás érdekel, ez megjelenik a pl. az albumunk artworkjében – ami nagyrészt a festményeimből készült –, divattervezőkkel és vizuális művészekkel folytatott kollaborációkban, fotókban, koncertvideókban. Végső soron minden hozzám kapcsolódó kreatív tevékenység ugyanazt a víziót hivatott kifejezni, s ezek sokszor egy összművészeti eseményben, alkotásban öltenek testet.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Nem volt mit tenni

A rendőrség profi módon biztosította az idei Pride-ot és nem is bírságolja meg a résztvevőket: vagyis az egyetlen normális lehetőséget választotta, miután a népakarat lenyomta a Fidesz akaratát. Az állománynak nagyon nem tetszik, hogy a politika a saját céljaira akarja felhasználni őket.