Néha vissza-visszatérnek - Dinosaur Jr: Beyond (lemez)

  • Greff András
  • 2007. május 31.

Zene

Van abban valami egészen bámulatra méltó, hogy éppen J Mascis lehetett az, aki a nyolcvanas évek második felében helyére állította a gitárszóló becsületét az alternatív univerzumban. Aki szembemenetelt a punk meg a hardcore ornamentikától megfosztott, akkoriban már-már törvényerejű megközelítési módjával, és telepakolta a számait örvénylő, bugyborékoló, végeérhetetlen gitáráriákkal. Mert mindaz a szenvedély, ami a szólóiból dőlt (illetve hát árad a mai napig is), nehezen egyeztethető össze egy olyan palival, akinek a gitártépést leszámítva minden egyes megnyilvánulása (beleértve legtöbbször az éneklését is) egy már-már a retardáltságig lakonikus, a narkolepszia határáig bávatag alaké. Aki egy régi-régi interjúban mindenféle irónia nélkül állította, hogy a gitár alapvetően tök béna hangszer, ő nem is szereti - aztán amikor rákérdeztek, hogy akkor meg ugyan miért játszik rajta, azt felelte, hogy hát nem t'om.

Ez az attitűd persze elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a nemtörődöm, a margóról egész életében elmozdulni nem kívánó fiatalság számára hosszú éveken át Mascis lehessen a legszerethetőbb rakendrollhérosz: lám, ugyanolyan balfék, csak neki valahogy, maga sem érti, miként, mégis sikerült. Jóllehet az elején Mascisnek is a teljes érdektelenség nézett ki: a Dino első lemezéből (Dinosaur, 1985) a megjelenés évében például masszív ezerötszáz példány talált gazdára Amerikában. Persze nincs min csodálkozni: ahhoz azért kellett egy kis idő, hogy a hallgatóság megszokja azt az egészen bizarr és eredeti megszólalást, amelyben mintha a country elegyedne a hardcore-ral, meg a Cure a Sonic Youth-szal, miközben mindvégig ott kísért a hardrock klasszikusainak (Deep Purple és társai) szelleme is. 87-ben aztán már összejött az áttörés a You're Living All Over Me című mágikus csúcslemezzel, egy évvel később viszont, a Bug megjelenése után már le is zárult a Dinosaur-sztori első, mondhatni klasszikus szakasza. Lou Barlow basszusgitáros otthagyta a bandát (és rövid idő alatt megkerülhetetlenné izmosította új zenekarát, a Sebadoh-t), Murph, a dobos kicsit még maradt, de minek: innentől fogva, egészen az 1997-es feloszlásig a zenekar (immár kevésbé átütő) lemezeire szinte mindent Mascis játszott fel.

Hogy 2005-ben aztán egészen pontosan mi hozta össze újból az egykor igen randa körülmények között széjjelment klasszikus felállást, már azon túl, hogy a korai anyagaik újból megjelentek, én nem tudom, mindenesetre ez az újjáalakulás roppant mértékben felizgatta a közvéleményt. Pedig az ilyen egymásra találásokkal mindig baj van. Addig még persze nincs nagy gáz, amíg egy banda csak turnézgatni akar a régi slágerekkel, csak hát ilyenkor egy unalmasabb éjszakán a turnébuszban valaki sajnos elkerülhetetlenül felveti, hogy azért mégiscsak egy vadonatúj album volna az igazán nagy dobás... Legutóbb a Stooges mutatta meg, hova is vezet ez aztán: az erőteljes kiábrándítás szürkésbarna territóriumába. Az sem véletlen, hogy a másik nagy alternatív főnixmadár, a Pixies immár évek óta húzza-halasztja a lemezkészítést (ha szerencsénk van, sosem csinálják meg).

A Dinosaur Jr most azonban (tíz évvel az utolsó album kiadása, majd' hússzal az eredeti trió felbomlása után) egészen unikális teljesítményt mutat fel ezzel a Beyonddal. Az Almost Ready című nyitószámmal mindjárt az elején 1987-be katapultálnak vissza, de nemcsak a stílus idézi meg tökéletesen azt a korszakot, hanem a kvalitás is - és ez utóbbi varázsolja ezt a lemezt egészen elkápráztatóvá: hogy már-már a You're Living... nívójáról van szó. Csúcsminőségről. Nem csupán egy-egy dal igazán erős, mint a kései anyagokon, hanem nagyszerű mind a tizenegy a Pick Me Up vaskos zúzásától a Lou Barlow-féle, lassabban örvénylő Lightning Bulbon át a zenekar kilencvenes évekbeli, higgadtabb bánatsongjait folytató We're Not Alone-ig.

S hogy mi jelzi azt, hogy mégiscsak 2007-et írunk? Semmi. De hát minek is "korszerűsíteni", amikor a mai mezőnyben sincs senki sem, aki úgy játszana, mint az időközben kissé Gandalf-szerűre öregedett Mascis, ez a zseniális bénazsák.

Fat Possum/Neon Music, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.