Koncert

„Nektek is megvan a magatok Putyinja”

A Pussy Riot Budapesten

  • Balkányi Nóra
  • 2018. április 22.

Zene

Ma már történelem a csoport két tagjának letartóztatása, pere és bebörtönzése, Nagyezsda Tolokonnyikovát és Marija Aljohinát 21 hónapig tartották fogva, miután 2012-ben Moszkvában, a Kremltől pár utcányira, a Megváltó Krisztus-székesegyházban Punk imájukkal tiltakoztak Putyin rendszere, de elsősorban az állam és az egyház összefonódása miatt.

Azóta eltelt több mint öt év, a Pussy Riot valóságos brand lett, a Putyin elleni lázadás szimbóluma, a többféle formációban fellépő csoport tagjai szívesen látott vendégek a világ számtalan pontján, színpadán. Még Budapesten, az Akváriumban is.

Az amúgy lendületes este legfeljebb annyiban volt punknak tekinthető (és ez is inkább a szervezőknek okozhatott magasabb pulzusszámot), hogy egyszer rágyújtottak, egyszer pedig vizet locsoltak a színpadon. És persze megvolt az immár ikonikus, maszkos ugrálás is.

Az Európában turnézó csoport – immár Pussy Riot Theatre néven – Aljohina Riot Days című könyve alapján, Alekszander Cseparukin zenei producerrel dolgozta fel letartóztatásuk körülményeit és traumáit. A színpadon Aljohina mellett három másik tag, Kiril Maseka, illetve az elektronikus, basszer-szaxofonos AWOTT (Asian Women On The Telephone) duó – Násztya és Max – hadart el rengeteg orosz szöveget. Az angol fordítás kivetítőn száguldott, annak a követéséhez elszánt figyelemre és közepesnél valamivel több nyelvtudásra volt szükség.

Noha a produkció nevében benne van a színház szó, azért a legtöbben feltehetőleg nem végigolvasni tervezték ezt az estét, és talán abban is bíztak, hogy a Pussy Riot valamiféleképpen az itthoni eseményekre is reflektál. Nos, ez annyiban valósult meg, hogy a performansz végén Aljohina kijelentette: „nektek is megvan a magatok Putyinja, harcoljatok ellene!”, s hogy büszke azokra, akik kiállnak a szabadságért, továbbá, hogy Magyarországon is elkelne egy saját Pussy Riot – bár szó sem volt arról, hogy az est, mondjuk, a Szent István-bazilikában folytatódjék.

Ennek ellenére a körülbelül egyórás műsor – leginkább Aljohina jelenlétének köszönhetően – dermesztően hiteles volt: a spoken worddel, élőzenével és videóval összegyűrt performansz a nyelvi nehézségek ellenére egyértelművé tette, hogy mit jelent ma az emberi jogokért harcolni Oroszországban. Mindemellett a show-nak jobban állt volna egy közvetlenebb underground helyszín.

Akvárium, március 12.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.