Lemez

Óészaki borongás – Erlend Øye: Legao

  • - minek -
  • 2014. november 30.

Zene

A melodikus és kissé szentimentális bergeni varázsló rég messzire került néhai elektropopos kísérleteitől: az utóbbi szűk évtizedben sokkal inkább a nosztalgikus gitárrealizmus mestereként mutatkozott a valóban kivételes komponáló- és előadói képességgel megáldott langaléta, szemüveges norvég.

A Berlinbe költözése után alapított The Whitest Boy Alive kombóval két remek lemezt készített, és alkalmilag rendre feltámasztja Kings Of Convenience nevű folkduóját is (többnyire azért bővített kivitelben). A Whitest Boy Alive-nak nyáron hivatalosan is vége lett (pedig néhány éve nálunk is parádés koncertet adtak), de itt van az új Øye-szólóalbum, amit egy izlandi, hattagú reggae-zenekarral, a Hjálmarral rögzített egy reykjavíki stúdióban. Ez így elsőre kicsit meredeken hangzik, de a Legaótól nem kell megijedni, még ha helyenként a léhaságig könnyedre sikeredett is.

Az izlandi muzsikus srácok persze nem tudnak és nem is akarnak kibújni a bőrükből: a szalonreggae-lüktetés végig ott vibrál a számok alapzatában, ám ez kiegészül az őshazából jött énekes-gitáros jellegzetes akkordbontogatásával és könnyed gitárfutamaival (amihez hozzájön még Steini Einarsson pengetése is). Vagy négy jamaicai tempójú, de hamisítatlan kávéházi zenét nyújtó szám után felken egy diszkrét easy listening/indie slágert is (Bad Guy Now), kissé a Real Estate modorában, de még annál is simulékonyabban – ráadásul a produkciót megismétli bővített kivitelben a Save Your Loving. Azért nem kell félni attól, hogy teljesen belepistulunk a jamaicai ritmikába: a Rainman afropopja már egy másik kontinensre (de legalábbis a Vampire Weekend környékére) vezeti a hallgatót. A szerelmes-konfliktusos, optimistán borongós számok sora pedig mindegyre nyomatékosítja: ne most várjunk drámai felütést az érezhetően új inspirációkat kereső, folyvást feltörő közlendőkkel küszködő (ja, és a nyitó Fence Me Inben ki­apadó ihletforrásairól panaszkodó) norvégtól. Ezek a szép, lekerekített, csillogóvá gömbölyített zenés kavicsok arra valók, hogy akár egy szál gitár vagy zongora kíséretében (a lemez egyik titkos főszereplője Sigurður Halldór Guðmundsson, a Hammond orgonán ügyködő billentyűs), a tábortűz körül is jól szóljanak. De azért a beszédes című, remek záró szám (Lies Become Part of Who You Are) is azt bizonyítja, hogy ehhez csapatmunka kellett – féltucatnyi ügyes és kellő érzékenységgel bíró zenész és egy jó orgánummal megáldott előadó még ezeket a látszatra tinglitangli, de kedves és szerethető számokat is profin el tudja adni.

Bubbles/Deep Distribution 2014

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.