mi a kotta?

Nem erre szerződtünk

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 30.

Zene

„Joseph Heyden (akár itt Bécsben, akár az uradalomban) naponta délelőtt és délután megjelenik az előszobában, és megtudakolja a zenélésre vonatkozó hercegi parancsot. Türelmesen várakozik, majd pedig a kapott parancsot a többi muzsikussal is közli, s a meghatározott időben nemcsak ő maga jelenik meg pontosan, de erre a többieket is szigorúan rászorítja. Akik pedig elkésnek, vagy éppenséggel elmaradnak, azokat pontosan följegyzi. Abban az esetben pedig, ha a muzsikusok között – várakozás ellenére – civódás, vita vagy egyéb baj kerekednék, azt a másodkarmester lehetőleg simítsa el, hogy a magas Uraság minden apró-cseprő üggyel ne zaklattassék. Amennyiben pedig valami fontosabb dolog történnék, amit Joseph Heyden egymaga megoldani, elegyengetni nem képes, úgy arról a Herceg Úr Őkegyelmességét legalázatosabban tudósítsa.”

1761 májusában sok egyéb mellett erre szerződött az Esterházy Pál Antal herceg szolgálatába szegődő Haydn, és ez a drill utóbb „Fényes” Miklós (metszetünkön) hercegeskedése idején sem szűnt meg. Habár Haydn megbecsültsége mégiscsak enyhített valamit a karnagy és muzsikusai kiszolgáltatottságán, mint arról a zeneszerző baráti életrajz­írója, Georg August Griesinger is bizonyságot adott, ama híres 1772-es esetről beszámolva: „A herceg egy alkalommal szokása ellenére több héttel meg akarta hosszabbítani eszterházai tartózkodását. A gyengéd férjek, megrettenvén a hírtől, Haydnhoz fordultak tanácsért. Haydnnak akkor támadt az az ötlete, hogy ír egy szimfóniát, amelynek előadása során egyik hangszer a másik után sorjában elnémul. A szimfóniát az első adandó alkalommal bemutatták a hercegnek. Minden muzsikus azt az utasítást kapta, hogy mihelyt szólamával végzett, oltsa el a gyertyát, csomagolja össze kottáját, és hangszerét a hóna alá véve távozzék.
A herceg és a többi jelenlévő azonnal megértette a némajátékot, és másnap már parancs is jött az indulásra. Így mesélte el Haydn a Búcsúszimfónia (Abschiedssymphonie) keletkezésének okait.”

A 45-ös sorszámú fisz-moll szimfónia most szombaton a Zeneakadémia Solti Termében köszön majd el tőlünk, miután a MÁV Szimfonikus Zenekar meg a különböző nemzetiségű szólisták a program két Mozart-művét, az Esz-dúr Sinfonia concertantét és a Jeunehomme ragadványnevű zongoraversenyt már előadták (szeptember 1., hat óra). Kedden aztán a búcsú helyett az újratalálkozás élménye vár reánk: már a múlt heti ajánlónkban is szereplő Csordás Klára ugyanis ismét dalestet ad majd. Ezúttal a Magyar Rádió Márványtermében, s az előző koncertjének zsidó kötődésű zeneszerzői közül a két idei évfordulós amerikai, vagyis Gershwin és Bernstein műveit megszólaltatva, méghozzá az ezen a nyáron már ugyancsak többször emlegetett Balog József társaságában (szeptember 4., hét óra). Végül négy Bach-kantáta ígérkezik még erre a periódusra Budapesten, közelebbről a Mátyás-templomban: Pad Zoltán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát és Énekkarát vezényli majd, a Weinen, Klagen, Sorgen, Zagennel nekifohászkodva a csütörtök estének (szeptember 6., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.