mi a kotta?

Nem erre szerződtünk

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 30.

Zene

„Joseph Heyden (akár itt Bécsben, akár az uradalomban) naponta délelőtt és délután megjelenik az előszobában, és megtudakolja a zenélésre vonatkozó hercegi parancsot. Türelmesen várakozik, majd pedig a kapott parancsot a többi muzsikussal is közli, s a meghatározott időben nemcsak ő maga jelenik meg pontosan, de erre a többieket is szigorúan rászorítja. Akik pedig elkésnek, vagy éppenséggel elmaradnak, azokat pontosan följegyzi. Abban az esetben pedig, ha a muzsikusok között – várakozás ellenére – civódás, vita vagy egyéb baj kerekednék, azt a másodkarmester lehetőleg simítsa el, hogy a magas Uraság minden apró-cseprő üggyel ne zaklattassék. Amennyiben pedig valami fontosabb dolog történnék, amit Joseph Heyden egymaga megoldani, elegyengetni nem képes, úgy arról a Herceg Úr Őkegyelmességét legalázatosabban tudósítsa.”

1761 májusában sok egyéb mellett erre szerződött az Esterházy Pál Antal herceg szolgálatába szegődő Haydn, és ez a drill utóbb „Fényes” Miklós (metszetünkön) hercegeskedése idején sem szűnt meg. Habár Haydn megbecsültsége mégiscsak enyhített valamit a karnagy és muzsikusai kiszolgáltatottságán, mint arról a zeneszerző baráti életrajz­írója, Georg August Griesinger is bizonyságot adott, ama híres 1772-es esetről beszámolva: „A herceg egy alkalommal szokása ellenére több héttel meg akarta hosszabbítani eszterházai tartózkodását. A gyengéd férjek, megrettenvén a hírtől, Haydnhoz fordultak tanácsért. Haydnnak akkor támadt az az ötlete, hogy ír egy szimfóniát, amelynek előadása során egyik hangszer a másik után sorjában elnémul. A szimfóniát az első adandó alkalommal bemutatták a hercegnek. Minden muzsikus azt az utasítást kapta, hogy mihelyt szólamával végzett, oltsa el a gyertyát, csomagolja össze kottáját, és hangszerét a hóna alá véve távozzék.
A herceg és a többi jelenlévő azonnal megértette a némajátékot, és másnap már parancs is jött az indulásra. Így mesélte el Haydn a Búcsúszimfónia (Abschiedssymphonie) keletkezésének okait.”

A 45-ös sorszámú fisz-moll szimfónia most szombaton a Zeneakadémia Solti Termében köszön majd el tőlünk, miután a MÁV Szimfonikus Zenekar meg a különböző nemzetiségű szólisták a program két Mozart-művét, az Esz-dúr Sinfonia concertantét és a Jeunehomme ragadványnevű zongoraversenyt már előadták (szeptember 1., hat óra). Kedden aztán a búcsú helyett az újratalálkozás élménye vár reánk: már a múlt heti ajánlónkban is szereplő Csordás Klára ugyanis ismét dalestet ad majd. Ezúttal a Magyar Rádió Márványtermében, s az előző koncertjének zsidó kötődésű zeneszerzői közül a két idei évfordulós amerikai, vagyis Gershwin és Bernstein műveit megszólaltatva, méghozzá az ezen a nyáron már ugyancsak többször emlegetett Balog József társaságában (szeptember 4., hét óra). Végül négy Bach-kantáta ígérkezik még erre a periódusra Budapesten, közelebbről a Mátyás-templomban: Pad Zoltán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát és Énekkarát vezényli majd, a Weinen, Klagen, Sorgen, Zagennel nekifohászkodva a csütörtök estének (szeptember 6., nyolc óra).

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.