Lemez

Bárány üvölt a farkasokkal

Deafheaven: Ordinary Corrupt Human Love

  • - minek -
  • 2018. szeptember 30.

Zene

Semmi sem tudja úgy megzavarni a műfaji kalitkák stabilan kijelölt rácsaihoz szokott zenerajongót, mint amikor a zenészek egymástól látszólag távoli műfajokat uszítanak egymásra – mint vadakat az arénában –, ám a stíluselemek végül a várakozásokra rácáfolva harmonikusan egybesimulnak az értő kezek alatt.

A kaliforniai Deafheaven arról híresült el, hogy ők is a black metal vörösen izzó kályhájától indulnak, amit sokszor csak a károgó énekből vesz észre a hallgató, miközben a shoegaze/álompop hagyományból is gazdagon merítenek, s a gitárzengetésből rendre kibontakozik egy-egy túlvilági melódia. A világ nagyjából a 2013-as Sunbather (meg annak frenetikus nyitószáma, a Dream House) nyomán fedezte fel az egyszerre több hagyományt dekonstruáló kvintettet; annyi biztos, hogy az öt kaliforniai úgy borítja fel a határokat, hogy az eredmény nehezen kérdőjelezhető meg, hacsak nem a némileg ironikusan kezelt hagyományok komolyan vételét kérik rajtuk számon. Azóta megjelent még egy lemezük az évtized közepén (a jó sötét New Bermuda), a három év várakozás után kijött legújabb darab pedig még az előzményekhez képest is kellemes meglepetés. Kicsit másfelé is lehet keresni az ihlető forrásokat, a lemez mégis minden hangjában rájuk vall. Szinte lúdbőröztető, ahogy a nyitószám You Without End elkezdődik (diszkrét klimpírozással és Nadia Kury szövegmondásával), hogy azután a gitáron alápengetett melódiák a hetvenes évek legelejének Bowie-ját vagy a korai Queent idézzék. Az összképhez csak hozzátesz George Clark, a rendhagyó vokalista „harmonikus” hollóhangja. Ha lehet, még inkább zavarba ejtő a Honeycomb, ahol a szédítő sebességgel vágtató dobokhoz és Clark energikus károgásához néha az indie rock legszebb évtizedét – pontosabban a kora kilencvenes éveket – idéző gitárjáték társul Kerry McCoynak köszönhetően. Szerintünk ilyen lenne a Teenage Fanclub black metal átiratban (vagy fordítva). A Canary Yellow gitárfelvezetése Robert Smitht varázsolja elő a cilinderből, ám a kissé cure-os hangulatnak egy némileg metálosabb, bár varacskosnak azért nem nevezhető riffelés vet véget – de csak látszólag, hiszen az édesbús melankóliába csomagolt melódia egy percre sem hagy el minket. A tökéletes dreampop Near finom pszichedéliájában már nyoma sincs a metálnak, a Chelsea Wolf vendégszereplésével felvett Night People pedig egy visszafogott hang­ütésű, de kissé így is vérfagyasztó ballada – ráadásul e két számban Clark – láss csodát! – már tiszta hangon énekel. E két szívbemarkoló, szabálytalan sláger és velük az egész album is bizonyítja, hogy látszólag túl minden fontos gitárzenei irányzat fénykorán, a radikális mellérendelés és a remek kompozíciós technika még ma is csodákra képes.

Anti/Epitaph, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.