Lemez

Leon Vynehall: Nothing Is Still

  • - minek -
  • 2018. szeptember 30.

Zene

Hősünk hat évvel ezelőtt, Portsmouthból indulva robbant be az elektronikus tánczenei világba, voltaképpen house-szerű szerzeményeket készített szólóban és a Laszlo Dancehall duó tagjaként, de mindig volt ezekben valami csavar. A nyomatékosabb basszusra, a dub/dubstep utáni lüktetésre, az évtized elején még frissnek tűnő hangzásra építettek, ráadásul Vynehallnak a kisujjában van a Chicago/
Detroit hagyomány, mindig pontosan tudja, hová kell tenni a hangsúlyokat.

Most viszont egy olyan koncept­lemezzel jelentkezett, amelynél a táncolhatóság sokadlagos szempont: nagyszüleinek állít emléket, akik Délkelet-Angliából emigráltak New Yorkba még a hatvanas években. Az album rövidebb-hosszabb számai mintha történettöredéket, naplóbejegyzéseket, levélrészleteket illusztrálnának – de ez természetesen csak a kiindulópont, Vynehall remek zenekészítő, szerzeményei megállnak magukban, narratív mankó nélkül is a lábukon. A csilingelve ballagó vagy minimalistán topogó, máskor lustán tovasuhanó szerzemények remekül működnek együtt és önmagukban is: a rövidebbek az ötletek frissessége, a hosszabbak éppen a jól kialakított kompozíciók miatt lesznek izgalmasak. A Trouble I, II & III sötét
grime/dubstep ütemei, roncsolt basszusai emlékeztetnek arra, hogy az a világ sem várta mindig kedvesen a nagyszülőket, az Envelopes simán visszarepít a késő kilencvenes évek füstösen kába világába, az English Oak pedig remek, részletgazdagon kialakított house, a régi Wynehall-recept szerint.

Ninja Tune/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)