Lemez

Leon Vynehall: Nothing Is Still

  • - minek -
  • 2018. szeptember 30.

Zene

Hősünk hat évvel ezelőtt, Portsmouthból indulva robbant be az elektronikus tánczenei világba, voltaképpen house-szerű szerzeményeket készített szólóban és a Laszlo Dancehall duó tagjaként, de mindig volt ezekben valami csavar. A nyomatékosabb basszusra, a dub/dubstep utáni lüktetésre, az évtized elején még frissnek tűnő hangzásra építettek, ráadásul Vynehallnak a kisujjában van a Chicago/
Detroit hagyomány, mindig pontosan tudja, hová kell tenni a hangsúlyokat.

Most viszont egy olyan koncept­lemezzel jelentkezett, amelynél a táncolhatóság sokadlagos szempont: nagyszüleinek állít emléket, akik Délkelet-Angliából emigráltak New Yorkba még a hatvanas években. Az album rövidebb-hosszabb számai mintha történettöredéket, naplóbejegyzéseket, levélrészleteket illusztrálnának – de ez természetesen csak a kiindulópont, Vynehall remek zenekészítő, szerzeményei megállnak magukban, narratív mankó nélkül is a lábukon. A csilingelve ballagó vagy minimalistán topogó, máskor lustán tovasuhanó szerzemények remekül működnek együtt és önmagukban is: a rövidebbek az ötletek frissessége, a hosszabbak éppen a jól kialakított kompozíciók miatt lesznek izgalmasak. A Trouble I, II & III sötét
grime/dubstep ütemei, roncsolt basszusai emlékeztetnek arra, hogy az a világ sem várta mindig kedvesen a nagyszülőket, az Envelopes simán visszarepít a késő kilencvenes évek füstösen kába világába, az English Oak pedig remek, részletgazdagon kialakított house, a régi Wynehall-recept szerint.

Ninja Tune/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.