Lemez

Leon Vynehall: Nothing Is Still

  • - minek -
  • 2018. szeptember 30.

Zene

Hősünk hat évvel ezelőtt, Portsmouthból indulva robbant be az elektronikus tánczenei világba, voltaképpen house-szerű szerzeményeket készített szólóban és a Laszlo Dancehall duó tagjaként, de mindig volt ezekben valami csavar. A nyomatékosabb basszusra, a dub/dubstep utáni lüktetésre, az évtized elején még frissnek tűnő hangzásra építettek, ráadásul Vynehallnak a kisujjában van a Chicago/
Detroit hagyomány, mindig pontosan tudja, hová kell tenni a hangsúlyokat.

Most viszont egy olyan koncept­lemezzel jelentkezett, amelynél a táncolhatóság sokadlagos szempont: nagyszüleinek állít emléket, akik Délkelet-Angliából emigráltak New Yorkba még a hatvanas években. Az album rövidebb-hosszabb számai mintha történettöredéket, naplóbejegyzéseket, levélrészleteket illusztrálnának – de ez természetesen csak a kiindulópont, Vynehall remek zenekészítő, szerzeményei megállnak magukban, narratív mankó nélkül is a lábukon. A csilingelve ballagó vagy minimalistán topogó, máskor lustán tovasuhanó szerzemények remekül működnek együtt és önmagukban is: a rövidebbek az ötletek frissessége, a hosszabbak éppen a jól kialakított kompozíciók miatt lesznek izgalmasak. A Trouble I, II & III sötét
grime/dubstep ütemei, roncsolt basszusai emlékeztetnek arra, hogy az a világ sem várta mindig kedvesen a nagyszülőket, az Envelopes simán visszarepít a késő kilencvenes évek füstösen kába világába, az English Oak pedig remek, részletgazdagon kialakított house, a régi Wynehall-recept szerint.

Ninja Tune/Neon Music, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.