Interjú

„Nem felhő. Eufória”

Biksi Gábor, Koller Márk – Cloud9+

Zene

Régóta fesztiválkedvencek, két lemezük is megjelent, bár csak az év végén ünneplik a zenekar 5. születésnapját. Basszusgitárosukkal és dobosukkal a régi rutinról, a tudatos döntésekről, az elektronikus élőzenéről beszélgettünk. És szóba került a külföldi befutás esélye is.
Biksi Gábor és Koller Márk

Biksi Gábor és Koller Márk

Fotó: Sióréti Gábor

Magyar Narancs: Mióta működik a zenekar?

Koller Márk: Decemberben lesz öt éve, hogy ebben a formában együtt vagyunk, igazából az első lemezzel, a 2013-as Supernovával lehet számolni az indulást. De sokat zenéltünk együtt korábban is. Gábornak és Tóth Bertalan gitárosnak például volt egy metálzenekara, a Solution, én Gáborral és Janicsák Vecával zenéltem együtt egy popzenekarban.

Biksi Gábor: A Cloud9+ úgy jött létre, hogy Bercivel és Márkkal énekest kerestünk, így találtuk meg Szivák Zsoltot és MC Kayode Ábelt. Az első album ebben a felállásban készült, utána Ábel elköltözött Nigériába. A második lemezt, a The Next Stepet már csak négyen csináltuk.

MN: Több helyen olvastam, hogy amit játszotok, az „rock­step”: kicsit rock, kicsit drum’n’
bass, kicsit dubstep. Ez lenne a siker titka?

Biksi Gábor: Márkkal korábban is próbálkoztunk, hogy elektronikus zenét csináljunk élőzenekaros felállásban, tulajdonképpen ez vált hangsúlyossá a Cloud9+-ban. Azt tudni kell, hogy van egy majd’ tizenöt éves tapasztalatunk, és mivel mindenkit kicsit más érdekelt zeneileg, ezeket tette bele az új zenekarba. De mégsem közvetlenül zeneileg építettünk az előző dolgokra, inkább a tapasztalat volt fontos. A siker sem egyik pillanatról a másikra jött.

Koller Márk: Megtapasztaltuk, hogy milyen az, amikor tíz évig csak belerakod a pénzt a zenébe, pakolsz a koncert után, utazol, próbálsz koncerteket szervezni, és ha öt ember megnéz, akkor már boldog vagy. Nálunk ez ment évekig… De pont ez kellett ahhoz, hogy tudatosabbakká váljunk.

MN: Miért éppen a Cloud9+ nevet választottátok?

Koller Márk: Van egy malajziai csoki, a Cloud9, a csokipapírról vettük az ötletet. Nagyon tetszett a kifejezés: nem 9-es felhőt jelent, hanem azt, hogy eufória. Kifejezi, hogy mit érzünk a színpadon, a próbákon, zenélés közben.

MN: Sűrű volt a fesztiválszezonotok, egyik koncertről utaztatok a másikra. Hogyan bírtátok?

Biksi Gábor: Antibiotikumokkal. A viccet félretéve, a fesztiválok előtt sokat próbáltunk, az aktuális koncert előtt pedig mindig kitaláltuk, hogy az adott helyen milyen setlistet játszunk. Szinte mindenhol más a közönség, és így egy-egy számnak is máshol van a helye.

Koller Márk: Az volt a legjobb, hogy az EFOTT-on az idén már nagyszínpadosok voltunk, és láthattuk, hogy mekkora előrelépést jelentene, ha a többi fesztiválon is ez lenne. Teljesen más élmény.

MN: Miben más?

Koller Márk: A nagyszínpadok eleve úgy vannak elrendezve, hogy általában adott a tömeg. Délután is meg tudod csinálni a hangulatot, máshogy szólalsz meg, mint egy sátorban. Mögötted a LED-fal, tehát vizuálisan is teljesen más, jobb a presztízse, jobb a back­stage, és sorolhatnám. A szponzorok is a nagyszínpadok körül vannak…

MN: Hogyan dolgoztok, amikor kevesebb koncert van?

Koller Márk: Mindannyiunknak van otthon egy kis házi stúdiója, de többnyire nálam szoktunk próbálni: silent próbákat tartunk, ami azt jelenti, hogy fülmonitort használ mindenki. Így a társasházban sem zavarjuk a szomszédokat.

Biksi Gábor: Elég gyakran a próbákon születnek a dalok. Mindenki hoz ötleteket, azokat kipróbáljuk, továbbdolgozzuk. Nem szoktuk előre megtervezni, hogy mit csinálunk, hagyjuk, hogy magától kialakuljon. Úgy látszik, bevált a recept, a legsikeresebb számaink így születtek.

MN: Angolul írjátok a dalokat, ilyenkor mindig előkerül, hogy nem feltétlenül a magyar közönséghez akartok csak szólni.

Biksi Gábor: Tény, hogy nem akarjuk magunkat elzárni a lehetőségtől. Érdekes, hogy Magyarországon 90 százalékban a magyarul éneklő zenekarok érvényesülnek, mi meg abba a szűk 10 százalékba tartozunk, akik angolul énekelnek, mégis egész jól alakul a zenei pályafutásuk. Talán írunk majd magyar számot, de egy egész lemezt biztosan nem.

Koller Márk: Szerencsére nem szokták negatív értelemben megkérdezni, hogy miért nem játszunk magyarul. De a műfajból is adódik, hogy angolul vannak a dalok. Úgy vettük észre, hogy a közönségünk nagy része annak drukkol, hogy külföldön is jussunk valamire. Képzeld el, hogy kint vagy ösztöndíjjal vagy bárhogy Londonban, és ott egy angol azt mondja, hogy mennyire szereti a Cloud9+-t. Ezt lenne jó elérni!

MN: Úgy tudom, két éve szerepeltetek már Londonban.

Koller Márk: A Warnernél voltunk egy showcase-en, a Chelsea-stadion alatti klubban játszhattunk. Négy országból válogattak be egy-egy zenekart, négy számot kellett előadnunk, és nagyon jól sikerült. Elég komoly társaságba keveredtünk. Ott volt például Bruno Mars menedzsere, Madonna felfedezője, olyan emberek, akik a Linkin Park indulását segítették… Utána meghívtak minket vacsorára meg házibuliba a Warner marketingeséhez. Azt mondták, olyanok vagyunk, mint a korai Linkin Park – még a legelső kislemezük előtt. Ez elég nagy bók volt, de nem azért mondták, hogy ájuljunk el magunktól, hanem azért, hogy legyünk lelkesek, ebből még bármi lehet. Az lenne a következő szint, hogy Európában nagyobb fesztiválokon is megmutassuk magunkat.

MN: És mi kell ehhez?

Koller Márk: Természetesen örülünk annak, hogy gyakran hívnak határon túli fesztiválokra, voltunk Csíkszeredán, Szerbiában is volt egy fesztivál, és Szlovákiába is megyünk. A következő lépés az lenne, hogy távolabbi helyekre is eljussunk. Magyarországon általában nincs olyan ember, aki azt mondaná: „srácok, tehetségesek vagytok, kiviszlek titeket Prágába vagy Bécsbe”. Például Angliában, Németországban evidens, hogy vannak olyan csatornák, amelyeken keresztül kapcsolatba kerülhetsz fesztiválszervezőkkel, rádi­ók­kal, amelyek elkezdik játszani más országokban is a dalaidat. De azért itthoni viszonylatban nem panaszkodhatunk, a Petőfi és a MusicFM is szokta játszani a számainkat, a vizes vb egyik közvetítése alatt is a mi dalunk ment, a Sziget fesztivál after movie-jában és a VOLT fesztivál ausztriai promójában is használták a zenénket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.