Interjú

"Nem pörgök a fejemen"

Tomatito zenész

  • - kovácsy -
  • 2013. december 21.

Zene

Tomatito - a flamenco előadói gyakran használnak művésznevet -, a legnagyobb flamencogitárosok egyike első ízben lép fel Budapesten. E-mailben kérdeztük a műfajról és saját magáról.

José Fernández Torres, alias Tomatito muzsikuscsaládban nőtt fel - a spanyolországi romáknál is öröklődik a zenészmesterség. Különösen a flamenco esetében, amely kifejezetten roma zenének tekinthető, habár az eredetét - akárcsak a kifejezését - ellentmondásos feltevések övezik. A keleti hatások mindenesetre nyilvánvalóak. A flamencót eredetileg csak énekelték minden hangszeres kíséret nélkül, csupán egy hosszú bottal kopogva hozzá a ritmust. A gitárkíséret a XIX. században terjedt el, a flamenco-gitárszóló pedig csak az utóbbi évtizedekben, ahogy a műfaj kilépett szűkebb kulturális közegéből, és a színpadokon, majd táncfilmekben is megjelent. Az "új flamenco" kultikus alakja a fiatalon meghalt cantaor, vagyis énekes, Camarón de la Isla, akire a roma kultúra vezéralakjaként emlékeznek.

Magyar Narancs: Közkeletű vélemény, hogy a gitáros Paco de Lucíával és Camarón de la Islával hármasban újították meg a flamenco műfaját. Miben különbözik ez a megújult flamenco a hagyományostól?

Tomatito: Nincs egyértelmű határvonal a kettő között. A flamenco megújulásáról igazából attól kezdve beszélhetünk, hogy Camarón a hagyományostól, a megszokottól eltérő szövegeket kezdett énekelni. Az első időben a cigányok kifejezetten elutasították azokat a felvételeit, amelyeken Lorca és mások szövegeit énekelte. Ma már világos, hogy vele kezdődött a megújulás. Másfelől viszont ott van a cante (a flamencoének - K. T.) több száz éves története, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni. Paco pedig a gitárt kísérő hangszerből az énekes egyenrangú partnerévé változtatta, átalakította a hangsúlyokat, amennyiben nála a gitár nem követi, hanem díszíti az éneket.

MN: Mindkettejükről a legnagyobb tisztelet hangján szokott nyilatkozni. Úgy érzi, sokat kapott tőlük?

T: Először is alázatot. Ez volt a legfontosabb tanítása Camarónnak. Pacótól a technika rugalmasságát és improvizációs trükköket tanultam. Neki köszönhető, hogy manapság egyáltalán létezik a szóló flamencogitározás.

MN: A flamenco Spanyolországban manapság is a cigányok zenéjének számít, vagy Andalúzián kívül szélesebb körben kedvelik? Menynyire népszerű a fiatalok körében?

T: Mostanában éppen fellendülőben van a népszerűsége. A popzenében is rengeteg dalban vannak flamencoelemek. A cigányok természetesen saját zenéjükként hallgatják, de rengeteg flamencorajongó van a nem cigányok között is. Egész Spanyolországban vannak flamencorendezvények, mint ahogy külföldön is. Ilyen értelemben nincsenek földrajzi határai, de ettől még Andalúzia az igazi hazája.

MN: A flamenco mint átfogó kifejezés számos különböző stílus - a soleá, a bulería stb. - összefoglaló neve. Miben különböznek ezek egymástól, van-e valamilyen kulturális jelentősége annak, hogy mikor melyiket játsszák?

T: A flamenco világa túlságosan összetett ahhoz, hogy néhány mondatban el lehessen magyarázni. A különbségek nemcsak abból adódnak, hogy a ritmuson belül eltérőek a hangsúlyok, hanem a hangnemekkel, az akkordmenetekkel is összefüggnek. Alapjában véve meg lehet különböztetni élénkebb, mulatósabb stílusokat, amilyen például a bulería, tangókat, valamint szikárabb, visszafogottabb palókat, mint, mondjuk, a soleá vagy a seguiriya. Bizonyos palók aritmikusak, ilyen például a taranta. Ez utóbbiak esetében különösen fontos tényező az előadó hangulata, nagyobb szerepe van az improvizációnak és a hagyományos harmóniák alkalmazásának.

MN: Hogyan lesz valakiből flamencozenész vagy -énekes? Hagyományos módon, a családban öröklődik, netán mesterektől lehet tanulni, vagy az erre specializált iskolákban? Ön például tanít fiatalokat?

T: A flamencót nem lehet tanulni, az belülről jön. De ha már kibukkant, akkor tökéletesíteni, fejleszteni már lehet. Nem tekintem magam igazi tanárnak, bár adok néha órákat. Inkább egyfajta konzultáns vagyok, aki ötleteket ad, vagy megmutatja, hogyan lehetne jobb hangzást elérni. A flamencojátékban egyfajta genetikai meghatározottság is jelen van. Ezen a turnén mutatom be például a fiamat, aki még járni sem tudott, amikor gitárt fogott a kezébe. De fellépnek velem olyan gitárosok, énekesek, táncosok is, akiknek nincs ilyen flamencohátterük, mégis nagyon tehetségesek.

MN: A flamencón kívül más zenei stílusok is érdeklik, elsősorban a dzsessz, de az észak-afrikai vagy az argentin zene is. Keveri is ezeket a stílusokat?

T: Ami igazán érdekel, az magának a zenének az energiája, de tény, hogy közel áll hozzám a keleti, a mór vagy a török zene. Piazzollában (Astor Piazzolla argentin harmonikás és zeneszerző, az ún. új tangó megteremtője - K. T.) pedig zenéjének univerzális szépsége fogott meg, de az ő zenéjében inkább a magam örömére mélyültem el. Ami a stílusok keverését illeti, úgy hiszem, hogy a flamenco alkalmas erre, de fontos, hogy egyik stílus se oldódjon fel a másikban. Mindegy, hogy a Stella By Starlightot (az egyik legnépszerűbb, filmzenéből lett dzsesszklasszikus - K. T.) vagy a Spaint játszom (Chick Coreától - K. T.), ugyanúgy a flamenco nyelvén adom elő, mint bármi mást.

MN: Mostanában milyen egyéb zenei irányzatok érdeklik?

T: A fiam hallgat flamenco-rap számokat. Némelyik kifejezetten jó, jól illeszkedik a flamenco nyelvezetéhez. De az én koromban már nem kalandozik az ember a fiatalok zenei világába. A Mr. Benson című felvételembe igyekeztem belevinni egy kis funkyízt a kedvenc előadóim egyikének tiszteletére, de ettől még nem dobom magam a földre, és nem pörgök a fejemen - ügyelnem kell a hajamra.

Művészetek Palotája, november 24.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.