Lemez

Nem temetni jött

Burial: Tunes 2011 to 2019

  • - minek -
  • 2020. február 9.

Zene

Will Bevan, akit jó okkal nevezhetünk az elektronikus (tánc)zene egyik korszakalkotó, stílusteremtő figurájának, 2007 óta nem adott ki rendes albumot.

Pedig első két nagylemeze (Burial, Untrue) sikerrel definiálta újra az akkoriban fénykorát élő (még under­ground státusú és zeneileg is izgalmas) dubstep által dominált, basszusközpontú e-tánczenei világot. Új, már a dubstep utáni zenei evolúciónak utat nyitó irányokat jelölt ki a 2-step/future garage, sőt, a technó stíluselemeinek beépítésével, de ami legfontosabb, hogy mindezekből egy saját, habár nehezen körülírható, mégis markáns, mindenestül saját stílust alakított ki. Az igazi, azonnal felismerhető Burial-hangzást nem pusztán a gondosan kikevert hangok, ritmusképletek, a számok íve szerint modulálódó lüktetés és a szintitémák hátterébe felkent, néha szinte szubliminális, a tudat alatt is befolyásoló hangtöredékek jellemzik, de a szerzemények sajátos melankóliája is. A két korai, prog­ram­adó klasszikust azonban nem követték újabbak, inkább 2–3 számos kiadványokban gondolkodott, ezekből évente néha többet is elkövetett, s a rendre nagy várakozással övezett megjelenések pontosan kirajzolták egy öntörvényű alkotó izgalmas pályaívét. 2019 végére azután a Hyperdub, megjelenései zömének gazdája összepakolt egy dupla CD-nyi válogatást a 2011 óta megjelent, alapvető Burial-munkákból, így egyvégtében is élvezhetjük a monumentális zenefolyamot. (A Burial termékenységét jellemzi, hogy a mostani válogatásra rá nem került darabokból is kitelt volna még egy album.)

A tracklista logikája egyértelmű, a jelenből halad a múlt felé. A legfrissebb azon belül is az atmoszferikus, inkább ambient szerzeményekkel kezdődik, de a csengettyűkből és posztapokaliptikus zörejekből építkező State Foresttől vagy a Beachfire-től pár lépésben eljutunk a gyűjtemény érzelmekkel teli szekciójához. A szinte himnikus Hiders és az epikus/monumentális Come Down to Us az életmű alighanem legpoposabb darabjai – bizonyos szempontból éppen télire való, meleg itallal a kézben a duruzsoló kályha mellett is hallgatható lélekmelegítő, varázsos számok (jól passzol melléjük a csilingelő női hangmintákra épülő, friss garage „sláger”, a Claustro). A fináléban még várnak ránk az életmű örök félhomályban gördülő csúcspontjai (Rough Sleeper, Street Halo, NYC), megannyi elfúlón lüktető, szabálytalan tánczene, apró rezdülésekből, változatos ritmusokból és sodró dinamikából összerakva. Ennél talán már soha nem lesz tökéletesebb a Burial-recept, de Bevan ettől többé-kevésbé elrugaszkodva is mindvégig izgalmas darabokat alkotott.

Hyperdub, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).