Lemez

Nem temetni jött

Burial: Tunes 2011 to 2019

  • - minek -
  • 2020. február 9.

Zene

Will Bevan, akit jó okkal nevezhetünk az elektronikus (tánc)zene egyik korszakalkotó, stílusteremtő figurájának, 2007 óta nem adott ki rendes albumot.

Pedig első két nagylemeze (Burial, Untrue) sikerrel definiálta újra az akkoriban fénykorát élő (még under­ground státusú és zeneileg is izgalmas) dubstep által dominált, basszusközpontú e-tánczenei világot. Új, már a dubstep utáni zenei evolúciónak utat nyitó irányokat jelölt ki a 2-step/future garage, sőt, a technó stíluselemeinek beépítésével, de ami legfontosabb, hogy mindezekből egy saját, habár nehezen körülírható, mégis markáns, mindenestül saját stílust alakított ki. Az igazi, azonnal felismerhető Burial-hangzást nem pusztán a gondosan kikevert hangok, ritmusképletek, a számok íve szerint modulálódó lüktetés és a szintitémák hátterébe felkent, néha szinte szubliminális, a tudat alatt is befolyásoló hangtöredékek jellemzik, de a szerzemények sajátos melankóliája is. A két korai, prog­ram­adó klasszikust azonban nem követték újabbak, inkább 2–3 számos kiadványokban gondolkodott, ezekből évente néha többet is elkövetett, s a rendre nagy várakozással övezett megjelenések pontosan kirajzolták egy öntörvényű alkotó izgalmas pályaívét. 2019 végére azután a Hyperdub, megjelenései zömének gazdája összepakolt egy dupla CD-nyi válogatást a 2011 óta megjelent, alapvető Burial-munkákból, így egyvégtében is élvezhetjük a monumentális zenefolyamot. (A Burial termékenységét jellemzi, hogy a mostani válogatásra rá nem került darabokból is kitelt volna még egy album.)

A tracklista logikája egyértelmű, a jelenből halad a múlt felé. A legfrissebb azon belül is az atmoszferikus, inkább ambient szerzeményekkel kezdődik, de a csengettyűkből és posztapokaliptikus zörejekből építkező State Foresttől vagy a Beachfire-től pár lépésben eljutunk a gyűjtemény érzelmekkel teli szekciójához. A szinte himnikus Hiders és az epikus/monumentális Come Down to Us az életmű alighanem legpoposabb darabjai – bizonyos szempontból éppen télire való, meleg itallal a kézben a duruzsoló kályha mellett is hallgatható lélekmelegítő, varázsos számok (jól passzol melléjük a csilingelő női hangmintákra épülő, friss garage „sláger”, a Claustro). A fináléban még várnak ránk az életmű örök félhomályban gördülő csúcspontjai (Rough Sleeper, Street Halo, NYC), megannyi elfúlón lüktető, szabálytalan tánczene, apró rezdülésekből, változatos ritmusokból és sodró dinamikából összerakva. Ennél talán már soha nem lesz tökéletesebb a Burial-recept, de Bevan ettől többé-kevésbé elrugaszkodva is mindvégig izgalmas darabokat alkotott.

Hyperdub, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.