Nemzeti büszkeség (Oasis: Standing On The Shoulder Of Giants)

  • - greff -
  • 2000. március 2.

Zene

Különös karrier az Oasisé: az isten sem érti, hogyan keveredett eladási mutatói alapján a Beatles mögé. Történetét e "perverzió" teszi megkerülhetetlenné; sajnos, nem a muzsika, bár az új album egészen előremutató.
Különös karrier az Oasisé: az isten sem érti, hogyan keveredett eladási mutatói alapján a Beatles mögé. Történetét e "perverzió" teszi megkerülhetetlenné; sajnos, nem a muzsika, bár az új album egészen előremutató.

A zenekar története a kilencvenes évek elején, Manchesterből startol, kezdetben a The Rain fedőnév alatt: a főkolompos Noel Gallagher kivételével benne volt mindenki a későbbi sikercsapatból. Noel, a gitáros az öccsét, az énekes Liamet kívánta megnézni a csapatban, amit aztán annyira rossznak talált, hogy inkább felajánlotta: beszáll, és kiemeli őket az ismeretlenségből, viszont magának kéri a dalszerzés, a szövegírás és a főbb döntések jogát. S lőn, mindjárt Oasisre kereszteli át a zenekart.

Az első két év koszos angol klubokban és a próbateremben éri őket, de már az első - ´93-ban rögzített - demójuk alapján leszerződteti őket a Creation Records. Néhány kislemezzel indítanak, s ezek hallatlan pezsgést eredményeznek országszerte, így ´94-es Definitely Maybe című debütalbumuk már megjelenése pillanatától óriási sikernek mondható: első lemezként ez fogy a leggyorsabban és a legnagyobb példányszámban a szigetország történetében. A kvintett az ekkoriban kibontakozó britpopmozgalom - amely ugye a hatvanas évek angolszász gizárzenéit hasznosította újra kétes minőséggel - vezetője lesz (mögötte a Supergrass, a Blur, a Pulp estébé), majd egy új dobos csatasorba állítását követően már 1995-ben megjelenteti második albumát, a (What´s The Story) Morning Glory?-t. Ez az anyag az előzőhöz képest is megdöbbentő eredményeket szül, az Oasis uralja a listákat, megállíthatatlanul fogynak a kislemezei, ráadásul jól kiválasztott klipjeivel az USA-ban is megveti lábát. Alig egy év múlva a Knebworthben tartott nyári koncert minden idők leggrandiózusabb szabadtéri eseményeként vonul be az angolok zenetörténelmébe. Az együttest megkerülni ekkor már képtelenség: eredményei révén a Beatles óta a legsikeresebb angol gitárzenekar.

A dolog egyetlen szépséghibája az, hogy a valóban páratlannak mondható és szélsebes karrier okára a társaság muzsikája önmagában képtelen magyarázatot adni. Az Oasis első két nagylemeze tartalmaz két-három igazán megragadó dalt, a többi viszont - bár gondosan megírt és hangszerelt popzene - nem hagy nyomot, legfeljebb jó-átlagos. Nem beszélve arról a tényről, amely szerint Noel, a kizárólagos dalszerző egész szövegsorokat, akkordmeneteket, tucatnyi zenei ötletet nyúlt le a Beatlestől, és Liam hangja is John Lennont (meg affektálásában Johnny Rottent) idézi erősen. A nagy előadók témáihoz a kelleténél kevesebb egyéni dolgot bírtak hozzátenni. Ezzel együtt hazájában egészen elképesztő médiafelhajtás vette körül a zenekart: a brit sajtó a kezdettől kaserolta, és sikerült is megteremtenie a kilencvenes évek ízig-vérig angol legendáját. Több helyütt - rendesen elvetvén a sulykot - simán a Beatles mellé helyezték zenetörténeti jelentősége okán, Noelt az évtized dalszerzőjeként volt szokás emlegetni (a csapat keményen elkötelezett rajongóinak heves egyetértésével), majd nyilatkozatháborút szítottak az Oasis és a britpop második befutója, a Blur között. A Gallagher fivérek botrányaikkal váltak a szóbeszéd és a bulvárlapok kedvelt tárgyává: nyilvános helyeken ütötték-verték egymást, akadt pár drogafférjük és attitűdjükből adódóan számlálhatatlan arrogáns nyilatkozatuk. Ezekben előszeretettel anyázták a többi zenekart, míg önmagukról előszeretettel hangoztatták, hogy népszerűbbek Jézus Krisztusnál. Tony Blair miniszterelnök is a rajongójuknak vallotta magát, így lettek igazi proliként új working class herók. Leginkább ez így együtt vonta maga után azt a cseppet perverz jelenséget, miszerint Oasis-dalokat a legélvezetesebb énekelnie a pubokból kitámolygó jónépnek.

A temérdek belső viszály miatt többször a feloszlás szélére kerül a csapat, megszakítják nagy amerikai turnéjukat is. Noel gitározik a Chemical Brothers-féle listavezető Setting Sun és az X-akták filmzenelemez egy-egy dalában, aztán ´97-ben végül összehozzák a harmadik nagylemezt. A felhajtás kisebb körülötte, kisebb példányszámban is fogy, noha a Be Here Now csekélyebb mértékben tüntet hasonlóságokkal (igaz, a lemezcím az Oasist amúgy nem kedvelő George Harrison 1973-as daláéval egyezik), másrészt messze a zenekar legmeggyőzőbb anyaga. A U2-val közös stadionturné következik, majd ´98-ban visszavonulnak egy időre a foci-vb-t nézni, és az évet a kislemezeik B oldalaiból szerkesztett - mérsékelten érdekes - válogatással (The Masterplan) bekkelik ki.

1999 során kilép Bonehead gitáros, valamint Paul McGuigan bőgős; a friss lemezen még ők hallhatók, ám az új fotókon már Gem Archer és Andy Bell feszít. Ez az első olyan Oasis-korong, amely nem éri be pusztán a korábban már olyannyira bevált recept alkalmazásával. Az én kazettám sajnos nem árulja el, hogy ki a felelős érte, de a valóban működő új tételek savát-borsát éppen az újfajta hangszerelés, a samplerek, billentyűsök, kórusok elegáns alkalmazása jelenti. Izgalmasabbak az alapok, de szó sincs a korábban pletykált tánczenésítésről, ehelyett (néhol himnikussá hizlalt) balladák garmadája hallható. Ezek többsége a korábbiaknál érettebb, érzelemdúsabb tétel, az Oasistől szokatlanul hangulatos darab; sajnálhatjuk ugyan, hogy rendre bele-belerondít a képbe néhány halványabb dalocska, ám összességében ez egy kellemes hallgatnivaló. Nem több, nem kevesebb.

- greff -

Sony, 2000

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.