Nemzeti büszkeség (Oasis: Standing On The Shoulder Of Giants)

  • - greff -
  • 2000. március 2.

Zene

Különös karrier az Oasisé: az isten sem érti, hogyan keveredett eladási mutatói alapján a Beatles mögé. Történetét e "perverzió" teszi megkerülhetetlenné; sajnos, nem a muzsika, bár az új album egészen előremutató.
Különös karrier az Oasisé: az isten sem érti, hogyan keveredett eladási mutatói alapján a Beatles mögé. Történetét e "perverzió" teszi megkerülhetetlenné; sajnos, nem a muzsika, bár az új album egészen előremutató.

A zenekar története a kilencvenes évek elején, Manchesterből startol, kezdetben a The Rain fedőnév alatt: a főkolompos Noel Gallagher kivételével benne volt mindenki a későbbi sikercsapatból. Noel, a gitáros az öccsét, az énekes Liamet kívánta megnézni a csapatban, amit aztán annyira rossznak talált, hogy inkább felajánlotta: beszáll, és kiemeli őket az ismeretlenségből, viszont magának kéri a dalszerzés, a szövegírás és a főbb döntések jogát. S lőn, mindjárt Oasisre kereszteli át a zenekart.

Az első két év koszos angol klubokban és a próbateremben éri őket, de már az első - ´93-ban rögzített - demójuk alapján leszerződteti őket a Creation Records. Néhány kislemezzel indítanak, s ezek hallatlan pezsgést eredményeznek országszerte, így ´94-es Definitely Maybe című debütalbumuk már megjelenése pillanatától óriási sikernek mondható: első lemezként ez fogy a leggyorsabban és a legnagyobb példányszámban a szigetország történetében. A kvintett az ekkoriban kibontakozó britpopmozgalom - amely ugye a hatvanas évek angolszász gizárzenéit hasznosította újra kétes minőséggel - vezetője lesz (mögötte a Supergrass, a Blur, a Pulp estébé), majd egy új dobos csatasorba állítását követően már 1995-ben megjelenteti második albumát, a (What´s The Story) Morning Glory?-t. Ez az anyag az előzőhöz képest is megdöbbentő eredményeket szül, az Oasis uralja a listákat, megállíthatatlanul fogynak a kislemezei, ráadásul jól kiválasztott klipjeivel az USA-ban is megveti lábát. Alig egy év múlva a Knebworthben tartott nyári koncert minden idők leggrandiózusabb szabadtéri eseményeként vonul be az angolok zenetörténelmébe. Az együttest megkerülni ekkor már képtelenség: eredményei révén a Beatles óta a legsikeresebb angol gitárzenekar.

A dolog egyetlen szépséghibája az, hogy a valóban páratlannak mondható és szélsebes karrier okára a társaság muzsikája önmagában képtelen magyarázatot adni. Az Oasis első két nagylemeze tartalmaz két-három igazán megragadó dalt, a többi viszont - bár gondosan megírt és hangszerelt popzene - nem hagy nyomot, legfeljebb jó-átlagos. Nem beszélve arról a tényről, amely szerint Noel, a kizárólagos dalszerző egész szövegsorokat, akkordmeneteket, tucatnyi zenei ötletet nyúlt le a Beatlestől, és Liam hangja is John Lennont (meg affektálásában Johnny Rottent) idézi erősen. A nagy előadók témáihoz a kelleténél kevesebb egyéni dolgot bírtak hozzátenni. Ezzel együtt hazájában egészen elképesztő médiafelhajtás vette körül a zenekart: a brit sajtó a kezdettől kaserolta, és sikerült is megteremtenie a kilencvenes évek ízig-vérig angol legendáját. Több helyütt - rendesen elvetvén a sulykot - simán a Beatles mellé helyezték zenetörténeti jelentősége okán, Noelt az évtized dalszerzőjeként volt szokás emlegetni (a csapat keményen elkötelezett rajongóinak heves egyetértésével), majd nyilatkozatháborút szítottak az Oasis és a britpop második befutója, a Blur között. A Gallagher fivérek botrányaikkal váltak a szóbeszéd és a bulvárlapok kedvelt tárgyává: nyilvános helyeken ütötték-verték egymást, akadt pár drogafférjük és attitűdjükből adódóan számlálhatatlan arrogáns nyilatkozatuk. Ezekben előszeretettel anyázták a többi zenekart, míg önmagukról előszeretettel hangoztatták, hogy népszerűbbek Jézus Krisztusnál. Tony Blair miniszterelnök is a rajongójuknak vallotta magát, így lettek igazi proliként új working class herók. Leginkább ez így együtt vonta maga után azt a cseppet perverz jelenséget, miszerint Oasis-dalokat a legélvezetesebb énekelnie a pubokból kitámolygó jónépnek.

A temérdek belső viszály miatt többször a feloszlás szélére kerül a csapat, megszakítják nagy amerikai turnéjukat is. Noel gitározik a Chemical Brothers-féle listavezető Setting Sun és az X-akták filmzenelemez egy-egy dalában, aztán ´97-ben végül összehozzák a harmadik nagylemezt. A felhajtás kisebb körülötte, kisebb példányszámban is fogy, noha a Be Here Now csekélyebb mértékben tüntet hasonlóságokkal (igaz, a lemezcím az Oasist amúgy nem kedvelő George Harrison 1973-as daláéval egyezik), másrészt messze a zenekar legmeggyőzőbb anyaga. A U2-val közös stadionturné következik, majd ´98-ban visszavonulnak egy időre a foci-vb-t nézni, és az évet a kislemezeik B oldalaiból szerkesztett - mérsékelten érdekes - válogatással (The Masterplan) bekkelik ki.

1999 során kilép Bonehead gitáros, valamint Paul McGuigan bőgős; a friss lemezen még ők hallhatók, ám az új fotókon már Gem Archer és Andy Bell feszít. Ez az első olyan Oasis-korong, amely nem éri be pusztán a korábban már olyannyira bevált recept alkalmazásával. Az én kazettám sajnos nem árulja el, hogy ki a felelős érte, de a valóban működő új tételek savát-borsát éppen az újfajta hangszerelés, a samplerek, billentyűsök, kórusok elegáns alkalmazása jelenti. Izgalmasabbak az alapok, de szó sincs a korábban pletykált tánczenésítésről, ehelyett (néhol himnikussá hizlalt) balladák garmadája hallható. Ezek többsége a korábbiaknál érettebb, érzelemdúsabb tétel, az Oasistől szokatlanul hangulatos darab; sajnálhatjuk ugyan, hogy rendre bele-belerondít a képbe néhány halványabb dalocska, ám összességében ez egy kellemes hallgatnivaló. Nem több, nem kevesebb.

- greff -

Sony, 2000

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.