New York Party Aréna: Tánczenei koktél

  • Minek
  • 2001. július 26.

Zene

Ritchie Hawtin, az első nap sztárja Kanadában született, azután - cseberből vederbe - Detroitba költözött, hogy büntesse a helybelieket, akik tudvalevően a techno pionírjai és máig legnagyobb innovátorai. Ritchie - kartársai szokásához híven - számos álnév alatt készítette lemezeit (például Fuse vagy a legismertebb: Plastikman), melyek közül Muzik, a Sheet One és a Consumed a műfaj kétségtelen klasszikusa, vagy legalábbis annak hívja őket az irigy utókor: egyébként meg mindegy is, mit csinál, hisz bármihez nyúl, az úgy zseniális, ahogy van. Hawtin saját produkciói mellett kedvtelve dolgozik mások kész anyagára: már eddig is megszámlálhatalan remixet készített, és a történetnek koránt sincs vége. Nálunk lemezlovasként szerepel majd: akinek a minimál a maximum, ne maradjon otthon.
Ritchie Hawtin, az első nap sztárja Kanadában született, azután - cseberből vederbe - Detroitba költözött, hogy büntesse a helybelieket, akik tudvalevően a techno pionírjai és máig legnagyobb innovátorai. Ritchie - kartársai szokásához híven - számos álnév alatt készítette lemezeit (például Fuse vagy a legismertebb: Plastikman), melyek közül Muzik, a Sheet One és a Consumed a műfaj kétségtelen klasszikusa, vagy legalábbis annak hívja őket az irigy utókor: egyébként meg mindegy is, mit csinál, hisz bármihez nyúl, az úgy zseniális, ahogy van. Hawtin saját produkciói mellett kedvtelve dolgozik mások kész anyagára: már eddig is megszámlálhatalan remixet készített, és a történetnek koránt sincs vége. Nálunk lemezlovasként szerepel majd: akinek a minimál a maximum, ne maradjon otthon.

A második napon fellépő Way Out West (tudták, hogy ez egy régi Stan és Pan-film címe?) a tavaly már nálunk is szerepelt Nick Warrent és társát, bizonyos Jody Wisternoffot takarja. A Way Out West az utóbbi hat évben minimum két nagylemezt, számos maxit és vagy kéttucatnyi remixet produkált: a Nick Warren által kialakított hangzás egyformán táplálkozik house-, trance- és breakbeatgyökerekből, minden opus egyedi mestermű, és hogy mindez nem véletlen, arra bizonyság az inspirációkat és kedvenceket elővezető Back To Mine sorozat Warren által összeállított darabja. Idén a hírek szerint élőben lenyomják a vadonatúj kiadó (Distinctive Breaks) által gondozott legutóbbi lemezt (Intensify), ami már magában is nagyszerű, plusz Warren még pakolni is fog, ami már tavaly is nyerő volt, biztos most is jó lesz.

Afrika Islamról annyi tudható, hogy Afrika Bambaataa, az old skool electro-legenda fia, valamint együtt készítenek felvételeket Westbammal (Mr. X & Mr. Y néven), hogy kollaborált már Ice T-vel is (valaki emlékszik még rá?), no meg hogy három lemezjátszón nyomja 3-án, péntek este - akinek ennyi nem elég, az nem érdemli a jót.

Másnap CJ Bolland, aki már visszajár a Szigetre: tavaly is ugyanazon mikrofonos ember, bizonyos MC Screen kísérte idáig, idén is vele fog fellépni. CJ Bolland számos elektronikus klasszikus szülőapja, techno vagy breakbeat (Horsepower, Sugar Is Sweeter, dereng valami?), mindegy neki - reméljük, nekünk is.

Sven Vath, a vasárnapi díszvendég szintén nem először jön Budapestre: először tán a PeCsában játszott még vagy öt-hat éve, azóta ő is visszajár, mint az apró. Már vagy tizenöt éve van a pályán, de hát a legendáriumot mindenki ismeri: Frankfurt, Omen klub: előbb EBM, azután techno, számtalan maxi és nagylemez. Van, akinek örökké a Beauty And The Beast megy fejében, van, akinek a Fusion. Most vagy öt órát fog játszani - ebbe már úgyszólván minden belefér.

Fabio és Grooverider már 1987 elején együtt játszott a Phase One nevű kalózrádióban (akkoriban még hip-hopot és funkot), azután jöttek a nagy bulik, és ők mindig egy lépéssel a többiek előtt jártak: először játszottak európai technót, majd ´91-ben már homemade brit breakbeat dolgokat, azután jött a drum and bass, és abban is ők voltak a legnagyobb királyok. Grooverider szolóban Codename John (eredeti neve John Bingham) és Grooverider név alatt egyaránt készített felvételeket, előbb a Prototype-nál, azután a Higher Ground kiadónál, az utóbbinál kiadott egy zseniális nagylemezt is a meglehetősen árulkodó Misteries of Funk cím alatt, és akkor még nem is beszéltünk a szekérderéknyi remixről, amit az utóbbi években termelt. Grooverider tavaly a PeCsában már elkápráztatta rajongóit, most Fabióval párban nyomják a folyékony funkot avagy a gördülő istennyilát: az biztos, hogy a hétfő e helyen a dzsungel meg a darenbéz nagy napja lesz.

Lehet, hogy magyar tévénéző-zenehallgató csak annyit tud David Moralesről, az utolsó nap sztárvendégéről, hogy ő remixelte Madonnát, a U2-t meg Jamiroquai-t, esetleg emlékszik a Björk-féle Big Time Sensuality idióta klipjére, amely az ő mixe alapján készült, esetleg csak látta a művész legendás tetoválásait - végül is az sem kis dolog. Mindenesetre jó tudni, hogy David Morales az egyik legnagyobb nújork house-isten, és ha eddig még nem volt alkalmunk, hát most van négy kerek óránk bizonyosságot nyerni - azért fanatikus darenbézerek és goa-rajongók ne menjenek a sátor közelébe, hátha a dolog visszafelé sül el.

Minek

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.