New York Party Aréna: Tánczenei koktél

  • Minek
  • 2001. július 26.

Zene

Ritchie Hawtin, az első nap sztárja Kanadában született, azután - cseberből vederbe - Detroitba költözött, hogy büntesse a helybelieket, akik tudvalevően a techno pionírjai és máig legnagyobb innovátorai. Ritchie - kartársai szokásához híven - számos álnév alatt készítette lemezeit (például Fuse vagy a legismertebb: Plastikman), melyek közül Muzik, a Sheet One és a Consumed a műfaj kétségtelen klasszikusa, vagy legalábbis annak hívja őket az irigy utókor: egyébként meg mindegy is, mit csinál, hisz bármihez nyúl, az úgy zseniális, ahogy van. Hawtin saját produkciói mellett kedvtelve dolgozik mások kész anyagára: már eddig is megszámlálhatalan remixet készített, és a történetnek koránt sincs vége. Nálunk lemezlovasként szerepel majd: akinek a minimál a maximum, ne maradjon otthon.
Ritchie Hawtin, az első nap sztárja Kanadában született, azután - cseberből vederbe - Detroitba költözött, hogy büntesse a helybelieket, akik tudvalevően a techno pionírjai és máig legnagyobb innovátorai. Ritchie - kartársai szokásához híven - számos álnév alatt készítette lemezeit (például Fuse vagy a legismertebb: Plastikman), melyek közül Muzik, a Sheet One és a Consumed a műfaj kétségtelen klasszikusa, vagy legalábbis annak hívja őket az irigy utókor: egyébként meg mindegy is, mit csinál, hisz bármihez nyúl, az úgy zseniális, ahogy van. Hawtin saját produkciói mellett kedvtelve dolgozik mások kész anyagára: már eddig is megszámlálhatalan remixet készített, és a történetnek koránt sincs vége. Nálunk lemezlovasként szerepel majd: akinek a minimál a maximum, ne maradjon otthon.

A második napon fellépő Way Out West (tudták, hogy ez egy régi Stan és Pan-film címe?) a tavaly már nálunk is szerepelt Nick Warrent és társát, bizonyos Jody Wisternoffot takarja. A Way Out West az utóbbi hat évben minimum két nagylemezt, számos maxit és vagy kéttucatnyi remixet produkált: a Nick Warren által kialakított hangzás egyformán táplálkozik house-, trance- és breakbeatgyökerekből, minden opus egyedi mestermű, és hogy mindez nem véletlen, arra bizonyság az inspirációkat és kedvenceket elővezető Back To Mine sorozat Warren által összeállított darabja. Idén a hírek szerint élőben lenyomják a vadonatúj kiadó (Distinctive Breaks) által gondozott legutóbbi lemezt (Intensify), ami már magában is nagyszerű, plusz Warren még pakolni is fog, ami már tavaly is nyerő volt, biztos most is jó lesz.

Afrika Islamról annyi tudható, hogy Afrika Bambaataa, az old skool electro-legenda fia, valamint együtt készítenek felvételeket Westbammal (Mr. X & Mr. Y néven), hogy kollaborált már Ice T-vel is (valaki emlékszik még rá?), no meg hogy három lemezjátszón nyomja 3-án, péntek este - akinek ennyi nem elég, az nem érdemli a jót.

Másnap CJ Bolland, aki már visszajár a Szigetre: tavaly is ugyanazon mikrofonos ember, bizonyos MC Screen kísérte idáig, idén is vele fog fellépni. CJ Bolland számos elektronikus klasszikus szülőapja, techno vagy breakbeat (Horsepower, Sugar Is Sweeter, dereng valami?), mindegy neki - reméljük, nekünk is.

Sven Vath, a vasárnapi díszvendég szintén nem először jön Budapestre: először tán a PeCsában játszott még vagy öt-hat éve, azóta ő is visszajár, mint az apró. Már vagy tizenöt éve van a pályán, de hát a legendáriumot mindenki ismeri: Frankfurt, Omen klub: előbb EBM, azután techno, számtalan maxi és nagylemez. Van, akinek örökké a Beauty And The Beast megy fejében, van, akinek a Fusion. Most vagy öt órát fog játszani - ebbe már úgyszólván minden belefér.

Fabio és Grooverider már 1987 elején együtt játszott a Phase One nevű kalózrádióban (akkoriban még hip-hopot és funkot), azután jöttek a nagy bulik, és ők mindig egy lépéssel a többiek előtt jártak: először játszottak európai technót, majd ´91-ben már homemade brit breakbeat dolgokat, azután jött a drum and bass, és abban is ők voltak a legnagyobb királyok. Grooverider szolóban Codename John (eredeti neve John Bingham) és Grooverider név alatt egyaránt készített felvételeket, előbb a Prototype-nál, azután a Higher Ground kiadónál, az utóbbinál kiadott egy zseniális nagylemezt is a meglehetősen árulkodó Misteries of Funk cím alatt, és akkor még nem is beszéltünk a szekérderéknyi remixről, amit az utóbbi években termelt. Grooverider tavaly a PeCsában már elkápráztatta rajongóit, most Fabióval párban nyomják a folyékony funkot avagy a gördülő istennyilát: az biztos, hogy a hétfő e helyen a dzsungel meg a darenbéz nagy napja lesz.

Lehet, hogy magyar tévénéző-zenehallgató csak annyit tud David Moralesről, az utolsó nap sztárvendégéről, hogy ő remixelte Madonnát, a U2-t meg Jamiroquai-t, esetleg emlékszik a Björk-féle Big Time Sensuality idióta klipjére, amely az ő mixe alapján készült, esetleg csak látta a művész legendás tetoválásait - végül is az sem kis dolog. Mindenesetre jó tudni, hogy David Morales az egyik legnagyobb nújork house-isten, és ha eddig még nem volt alkalmunk, hát most van négy kerek óránk bizonyosságot nyerni - azért fanatikus darenbézerek és goa-rajongók ne menjenek a sátor közelébe, hátha a dolog visszafelé sül el.

Minek

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.