Nézetkülönbségek - Rembrandt; Re:mbrandt (kiállítás)

Zene

Négyszáz évvel ezelőtt egy leideni molnárcsaládban megszületett az ötödik gyerek, aki a későbbiekben Rembrandt van Rijnként vált ismertté.

Négyszáz évvel ezelőtt egy leideni molnárcsaládban megszületett az ötödik gyerek, aki a későbbiekben Rembrandt van Rijnként vált ismertté. Születésének aktuális centenáriumát - akárcsak 1906-ban - gigakiállításokkal ünneplik: ezúttal a Szépművészeti Múzeumban is. Nem utazó kiállítással, hanem magyar anyaggal - a grafikai osztály tulajdonában lévő Rembrandt-rézkarcokkal, rajzokkal, hidegtűvel készült művekkel és a mester művészetére reflektáló, kortárs magyar művészek alkotásaiból válogatott kiállítással.

A budapesti gyűjtemény igen szerencsés helyzetben van: olyan anyagot "birtokol", kezel és őriz meg - a grafikai oeuvre nagy részét -, amely a rembrandti festményekkel szemben időtállónak bizonyult: ezek szerzőségét senki sem vitatja. A hetvenes évekre ugyanis a hitelesnek tekintett, azaz a művész által készített művek stíluskritikával is igazolható száma hétszáz darabról majd a felére zuhant, s olyan művek is kiestek a rostán, mint például a New York-i Metropolitan Museum által majdnem

két és fél millió dollárért

megvásárolt Arisztotelész. Rembrandt mint nevesített alkotó lassan olyan képlékennyé vált, mint Shakespeare, részeként egy olyan posztmodern diskurzusnak, amely a nagy történetek (egyéniségek) helyébe a mikrokörnyezetek egyedi, bonyolult hálózatát helyezte. Ahogy Rubens zöld hasú, kocsonyás amazonjainak tömege sem saját kezű munka (a team alkotott, a művész szignált), úgy kisebb mértékben ugyan, de Rembrandt sem ragaszkodott a mai fogalmak szerinti "eredetiséghez".

A grafikai anyag intimitása lehetővé teszi, hogy ne vesszünk el a Rembrandttal kapcsolatos közhelyekben, még úgy is, hogy a kiállítás a romantikából eredeztethető egyéniség- és zsenikultusznak "megfelelő" önarcképekkel indul. A korai, tenyérnyi önportrékon a kutató-kíváncsi tekintet, az arckifejezések, pózok váltogatása elsősorban a keresésről, az önmagunkkal történő szembenézésről szól - kételyről és bizonyosságról, elfogadásról és tagadásról. S persze az igen biztos technikai tudásról is - ahogy ezt a tematikusan jól megrendezett, portrékon, élet- és tájképken, aktokon és bibliai témájú grafikákon, kései műveken végigvezető kiállítás is igazolja. A látogató nemcsak a rézkarc technikájával kapcsolatos ismeretekkel gyarapodik, hanem egy-egy művariáció elemzésével közelebb kerülhet a rembrandti művek lényegéhez is, ahhoz az állapothoz, amely a kép (az alkotás) befejezhetetlenségéről, a pár négyzetcentiméterre szűkülő határterületek végtelen bőségéről, a tudatos látásról árulkodik.

Erre a szembenézésre, az öntudatra ébredt tekintetre épít a - grafikai anyagtól ugyan elkülönülő - kortárs kiállítás, amely nem ájult tisztelgés, afféle "hommage" a géniusz emléke előtt, hanem párbeszéd egy elevenen élő művésszel. Ahogy a kiállítás címe is sugallja (Re:mbrandt) Rembrandttal kapcsolatos művészi kérdésekre adott válaszokat, interpretációkat láthatunk - ironikusat, gunyorosat, játékosat és komolyat.

Feltehető a kérdés: van-e a rembrandti képeknek belső történetük vagy megfogható, de a képen láthatatlan terük? Míg König Frigyes idő-meditációs képén (Dr. Faustus) egy kisméretű rézkarcot nagyít fel olyan színes festménnyé, ahol a főszereplő elmozdul, hátat fordít a fényforrásnak és feltárul egy titokzatos,

a végtelenbe vezető

csigalépcső is, addig Szirtes János videoinstallációjában a festett látványokból életképek lesznek. A monoton zajba és minimális mozgásba "merevedett" szereplők híres Rembrandt-festmények (Önarckép Saskiával, A tékozló fiú hazatér, Putifárné) egymásba folyatásával állnak össze, felvetve azt a problémát, hogy egy életművet jellegzetes alakok, kompozíciók, leegyszerűsített képfragmentumok felidézésével állítunk össze, és szellemesen rámutatva arra, hogy a festett látvány nem egyenlő a keretbe zárt valósággal. Interaktív és koncepcionálisan igen erős Szegedy Maszák Zoltán és Ferneczelyi Márton munkája, melyben - miközben néhány geometrikus mintára irányítjuk a speciális képernyőt, ezáltal láthatóvá válnak egyes Rembrandt-festmények - arra a kérdésre kereshetjük a (soha nem egyértelmű) választ, hogy hol keletkezik a látvány, melyik kép is az "igazi".

Ha e kérdéseket túl nehéznek érezzük, forduljunk inkább a (látszólag) játékosabb művek felé. Károlyi Zsigmond három festményén egy, kettő, illetve nyolc rózsaszín fülű játéknyuszi álldogál, de mindez persze csak első pillantásra vicces és érthetetlen. Károlyi ugyanis azt demonstrálja, hogy festői szempontból nincs különbség portré, kettős portré vagy csoportportré között. Ugyanígy technikatörténeti és művészetelméleti vonzatai is vannak Orosz István utóképet előhívó, egy Rembrandt-önarcképet felhasználó munkájának, mint ahogy a kiállítás plakátján is látható szélmalom-parafrázis (Ráczmolnár Sándor) a múlt helyett a jövőre (a gazdaságos szélenergia-hasznosításra és a digitális printre) hívja fel a figyelmet.

A festmény-önarcképek tárgyi hiányáért Forgács Péter videoetűdjei kárpótolhatják a nézőt, ahol az aranykeretbe helyezett, egymásba átalakuló önarcképek vonásait vizsgálhatja sorra. A figyelmes tekintet rávezetheti arra is, hogy szembenézzen önmagával - ennél "többet" pedig még Rembrandtól sem lehet elvárni.

Szépművészeti Múzeum, szeptember 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.