„Nyugi, ugyanaz vagyok” – Nina Hagen énekes

  • Sisso
  • 2014. november 16.

Zene

Nina Hagen, a Kelet-Berlinből indult punkdíva, aki most már az univerzális gospel-punk tarka madara is, másodjára járt Budapesten. Négy éve – nem sokkal megkeresztelkedése és dobozgitáros korszakának kezdete után – a Szigeten koncertezett, október közepén pedig a Café Budapest fesztivál cirkuszi sátrába hívták, ahol változatlanul a világbékét és a krisztusi szeretetet hirdette brechti hangulatú kabaréjával. A fellépése után beszéltünk vele.

Magyar Narancs: Négy éve még meglepett a váltásod, mostanra viszont elfogadtam, hogy már nem punk-rockkal fejezed ki magad. Nem passzolt már ahhoz, amit mondani akarsz?

Nina Hagen: Ne mondd, hogy nem játszottunk punk-rockot! Az Atom Flash Deluxe című dal nagyon régi számom, azt majdnem mindig játszom, mert az emberiség eddigi legszörnyűbb tömegpusztító fegyverére hívja fel a figyelmet, ami még ma is veszélyt jelent. Tüntettünk vele a Brandenburgi kapunál, és sokszor fellépek vele, mert erről beszélni kell, fel kell világosítani az embereket. A szüleim azt tanították, hogy Németország soha többé nem szállhat be egy háborúba. Szeretnék minden ilyen fegyvert hatástalanítani. Ez egy álom, illetve kívánság, de leginkább ima. Reméljük, hogy egy szép napon egységes lesz ebben az emberiség akarata. Hogy tényleg megérjük a világbékét, és félelem nélkül élhetünk. Na jó, én tényleg rácuppantam erre a dologra. Te sem sok rocksztárt hallhatsz, aki főműsorban énekli a We shall overcome-ot!

MN: Akkor ez, amit csinálsz, már nem a szórakoztatásról szól, hanem egy misszióról?

NH: Igen, de ha belegondolsz, én valahogy mindig ezt csináltam. A Russian Reggae-t biztos

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

nagyon szeretted, ugye? Na, már abban is erről énekeltem, ha felidézed a szövegét. A nyolcvanas évek óta ezek a témáim. Szóval nyugi, ugyanaz a Nina Hagen vagyok, aki ezelőtt.

MN: Arra mindenképp emlékszem, hogy a nőknek is voltak üzeneteid. Önállóságra, öntudatra buzdítottad őket az interjúidban is.

NH: Na látod, az üzeneteim az örökkévalóságnak szólnak, húson és véren túl. Még akkor sem fogom abbahagyni az éneklést, amikor egy másik dimenzióban leszek, és a testem halott lesz. Volt egy road barátom, aki nagyon fiatalon, a kilencvenes években meghalt balesetben. Egyszer úgy jelent meg álmomban, hogy teljesen megnyugodtam: aki meghal, jelen van egy másik dimenzióban. A Biblia is azt mondja, hogy transzformálódunk a halálunk után. Úgy nézek magamra, mint egy virágra, amelynek a lelke távozik majd egy másik dimenzióba, miután elhervadt. A gospel arról szól, hogy terjesszük ezt a jó hírt, és nem csak azóta énekelek ilyeneket, amióta megkereszteltek. Jaj, elfelejtettük ma játszani a Riders On The Stormot! Tudtad, hogy ez a Doors-szám az Újtestamentum rövidített változata? Figyeld csak meg! (hangosan énekelni kezd) Csodálatos, nem? 1989-ben elmentem Jim Morrison sírjához. Megkértem a családot, hadd forgassak ott egy gospelklipet. Az első és egyetlen voltam, akinek engedélyt adtak. Mahalia Jackson Hold Me című dalát énekeltük el ott.

MN: Jézus hogyan lépett az életedbe?

NH: Engem Jézus tett szabaddá. 17 éves koromban találkoztam vele. Erős látomásom volt egy rossz LSD-utazás után, ami olyan helyre vitt, ahol sem halál nem volt, sem élet, csak fájdalom. Eldönthettem, hogy ott akarok-e maradni, és akkor Jézus, ez a valóban szeretettel teli lény a segítségemre sietett. Másnap rohantam, hogy elmondjam a barátaimnak – például Katharina Thalbachnak, a nagyszerű színésznőnek. Épp felébredt, én meg rárontottam, hogy találkoztam Jézussal. Isten mindenkit szeret, Angela Merkelt is.

MN: És mi a helyzet a punkokkal?

NH: Őket főleg. Véleményem szerint ők nagyon közel vannak Istenhez. Éltem punkokkal Londonban és Berlinben is a nyolcvanas években, foglalt házakban, nagyon klassz időszaka volt az életemnek. A punkok mindent megosztanak egymással. Még a kokaint is. Erre fáztam rá 1979-ben, amikor épp a Cha Cha című filmet forgatták Amszterdamban velem, Herman Brooddal meg Lene Lovichcsal. Kicsit sokat vettem magamhoz az „ételből”, lefogytam, nem aludtam, szörnyű volt, aztán egy isteni sugallatra abbahagytam.

MN: Hogyan állítod össze a koncertműsorokat? Mitől függ, hogy kinek a számát találod meg épp?

NH: A dalok találnak meg inkább engem. Egy dolog a lényeges, hogy Nina Hagent kapod általuk, nem többet és nem kevesebbet. A kedvenc dalaim ezek. Nézd, azzal töltöttem az életem, hogy énekeltem meg próbáltam, és mindennap találtam legalább egy új dalt. Most is vagy írok egyet, vagy jön egy szerző, és ad egyet. Megesik persze az is, hogy egy nagyon régi nóta előtör belőlem, mint ez a Paul Robeson-dal (ismét énekelni kezd)… Vagy, mondjuk, Leonard Cohen, illetve Bob Dylan szerzeményei is lenyűgöznek. Tulajdonképpen van egy óriási titkos ládám, tele dalokkal. Akármeddig kutakodhatok benne, mindig találok újat vagy aktuálisat.

MN: Mit szólsz ahhoz, hogy háborúk közepette élünk még mindig?

NH: A történelem sajnos ismétli önmagát. Az anyagi világ ilyen, de ezt meg kell változtatni. Szeretettel.

MN: Mi a kedvenc közelmúltbéli történelmi pillanatod a német történelemből?

NH: Hát az, amikor megszülettem, és fel­ordítottam, hogy helló, világ, én, Nina Hagen, itt vagyok! És tudod, miért különös most ez? Mert édesanyámnak ma van a 80. születésnapja. Hamburgban ünnepel. Majd én is megyek hozzá hamarosan.

MN: Mi a legaktuálisabb projekted?

NH: Nem tudom, hallottál-e róla, hogy minden évben körülbelül kétszázezer embert zárnak be akarata ellenére a pszichiátriára Németországban. Kétszer annyit, mint, mondjuk, 50 éve. Az úgynevezett 63-as paragrafus alapján, amely még a náci időkből maradt ránk. Arról szól, hogy ha valaki bűncselekményt követett el, és rábizonyítják, hogy nem épelméjű, akkor a diliházba kell mennie, és gyógyszerezhetik is az akarata ellenére. Aztán évekig nem jönnek ki onnan, vagy soha. Nem vizsgálják felül a döntéseket. Ez esetben nem elég a protestálás, hanem oktatni kell az embereket a jogaikról. A lényeg, hogy két embert sikerült eddig kiszabadítanom. Az egyikük nem volt bűnöző, ahogy veszélyes sem, mégis nyolc évet töltött a pszichiátrián, tele gyógyszerekkel. Kapott egy régi, exkommunista pszichiátert, aki engem nevezett militánsnak egy tévéműsorban. Szóval, el kell kezdenünk megváltoztatni a körülményeket. A sintér­telepek is különbek ezeknél a pszichiátriai osztályoknál.

MN: Új albumot nem tervezel?

NH: A 2010-es Personal Jesus után egy évvel kijött egy német nyelvű albumom is, a Volks­beat, amiről itt is hallhattatok nótákat, de persze most már ideje a következőnek.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.