Lemez

World Music: az egyik

Zene

vad, a másik édes, és fájdalmas a harmadik. Erre a hónapra nem tudok biztosabb kapaszkodót.

Madame Baheux Jókat

lehet olvasni erről a bécsi női együttesről. Hogy friss és vakmerő, és hogy általa új értelmet nyer a Girl Power mozgalom. Hallgatni pedig még jobb, ugyanis tényleg… Ehhez foghatóval még nem találkoztam a világzenében.

Hárman a Balkánról keveredtek Ausztriába: a brácsás Jelena Popržan Szerbiából, a gitáros Ljubinka Jokić Boszniából, a dobos Maria Petrova meg Bulgáriából; csak a bőgős, Lina Neuner echte osztrák. Ez a körülmény a forrásaikat is nagyban meghatározza, de játszanak angol cigánydalt (Ewan MacColls), plebejus németet (Brecht/Weill) és radikális osztrákot (Georg Kreisler) is, átszűrve a maguk ugyancsak felkavaró stílusán. Szépelgésnek, üzleti nyavalyáknak, ilyen-olyan kötöttségeknek nincsen abban helye: ha feldobjuk, népzene, ha leesik, rock, és menet közben még megeshet vele bármi. Mondom, nagyon jó őket hallgatni. Hiszen mindent tudnak arról a világról, ahonnan jönnek, és arról is, ahová tartanak. A maguk útját járják. Szabadok, vadak és vérprofik. (Lotus Records, 2014)

alá

 

 

 

 

Aurelio: Lándini A garifunák kultúrája azután került reflektorfénybe, hogy az UNESCO az emberiség szellemi kulturális örökségévé nyilvánította. Azon nyugat-afrikai rabszolgák leszármazottainak a zenei és nyelvi hagyományaként, akiket a XVII. században hurcoltak a spanyolok a karib-tengeri Szent Vincent szigetére, majd onnan az angolok nyomására szétszóródtak, és az őslakók közé olvadtak a környező partvidéken.

A történeti hűség kedvéért ide kívánkozik, hogy a belize-i Pen Cayetano már a nyolcvanas évek elején mozgalmat indított Punta Rock néven a garifuna punta ritmusok diszkósításával, de akkor ennek nem támadt különösebb visszhangja – szerencsére. Az áttörés az ugyancsak belize-i énekes-gitáros, Andy Palacio Wátina című 2007-es albumának volt köszönhető, melyről ezt írtuk anno szolidan: a szintetizátoros-dobgépes gagyizás helyett „maradtak az ősi ritmusok, dobokkal és gitárokkal, a garifuna dalnokok idősebb és ifjabb mestereivel, és láss csodát, mintha mézes pálinkában úsznánk, olyan édes bódulattal jár ez a spiritualitás. Együtt szerethető benne a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene, immár a maga igaz mélységében, és nincs kiemelés, nincs kivétel: ez a lemez tetőtől talpig gyönyör.” Nyolc év múltán sem fogalmazhatnánk távolságtartóbban.

Na, de az élet kemény. Mire 2008-ban a Palacio vezette Garifuna Collective második albuma, a garifuna nők hangjaira és történeteire épülő Umulali kijött, Palacio egy szívroham áldozata lett. Társai Ayó címmel tavaly megmutatták, hogy velük továbbra is számolni kell, de azért az nem volt az igazi.

Hanem most a hondurasi Aurelióval újra a csúcson vagyunk. És cseppet sem kockázatos azt jósolni, hogy a Lándini az év legjeinek élvonalában fogja „végezni”. Voltak, akik Aurelio 2004-es Garifuna Soul és 2011-es Laru Beya albumára is esküdöztek már – engem csak most győzött meg, de most nagyon. Most megmutatta, hogy mi fán terem a vegytiszta paranda. Ez bizony az a fajta hondurasi gitárzene, melynek sűrű szövésű ritmusa Nyugat-Afrikában gyökerezik, melankolikus melódiáin pedig a latin-amerikai dalok bársonyos érintése érződik. Aurelióra az édesanyjáról szállt ez a hagyomány, ő pedig olyan személyességgel adja tovább, hogy minden garifuna a magáénak érezhesse, és nyomban beleszőhesse a ma­ga sztoriját. „Ez a lemez tetőtől talpig gyönyör” – mondhatnánk erről az „édes bódulatról” megint, de hagyjuk a szimpla ismétlést másra. Vagy legalábbis tegyük hozzá, hogy a köbön… (Real World Records, 2014)

 

Tárkány Művek és Dresch Mihály: Őszi vázlatok Ha arra vetemednénk, hogy „besoroljuk” a Tárkány Műveket, akkor azon a bizonyos „városi népzenei” színtéren kellene kijelölnünk a helyét, amelynek előadói bátran csaponganak térben és időben, továbbá a könnyűzene irányzatai között. A nép- és a popzene ötvözése manapság kimondott húzóággá vált, de aggodalomra azért semmi ok: a cimbalmos Tárkány-Kovács Bálint együttese gondosan ügyel arra, hogy elkerülje az olcsó népszerűséget: az Őszi vázlatokkal például egy kiköpött etnodzsesszalbumot tett az asztalra.

Méghozzá kitűnőt. A dzsessz iránt persze nem hirtelen felindulásból támadt fogékonyságuk: a tavalyi Címe sincs albumukon is játszottak Gershwint, Coltrane-t, továbbá Dresch Dudás Mihály előtt is fejet hajtottak, aki aztán egyre gyakrabban tűnt fel a koncertjeiken. Azokon készültek e lemez felvételei. Ezúttal nem azt a Tárkány Műveket mutatva meg, amelyik pompásan egyensúlyoz a súlyosabb és könnyebb – vagy éppen a folkos, popos és dzsesszes – darabok között, hanem azt, amelyik – a Pilinszkyhez méltó Őszi borongással – valami feneketlen mélységgel szembesít. Fájdalommal, csönddel, magánnyal és belehalással. És többnyire úgy, hogy azt kívánhassuk: ezután mindig ősz legyen. (Szerzői kiadás, 2014)

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.