Lemez

World Music: az egyik

Zene

vad, a másik édes, és fájdalmas a harmadik. Erre a hónapra nem tudok biztosabb kapaszkodót.

Madame Baheux Jókat

lehet olvasni erről a bécsi női együttesről. Hogy friss és vakmerő, és hogy általa új értelmet nyer a Girl Power mozgalom. Hallgatni pedig még jobb, ugyanis tényleg… Ehhez foghatóval még nem találkoztam a világzenében.

Hárman a Balkánról keveredtek Ausztriába: a brácsás Jelena Popržan Szerbiából, a gitáros Ljubinka Jokić Boszniából, a dobos Maria Petrova meg Bulgáriából; csak a bőgős, Lina Neuner echte osztrák. Ez a körülmény a forrásaikat is nagyban meghatározza, de játszanak angol cigánydalt (Ewan MacColls), plebejus németet (Brecht/Weill) és radikális osztrákot (Georg Kreisler) is, átszűrve a maguk ugyancsak felkavaró stílusán. Szépelgésnek, üzleti nyavalyáknak, ilyen-olyan kötöttségeknek nincsen abban helye: ha feldobjuk, népzene, ha leesik, rock, és menet közben még megeshet vele bármi. Mondom, nagyon jó őket hallgatni. Hiszen mindent tudnak arról a világról, ahonnan jönnek, és arról is, ahová tartanak. A maguk útját járják. Szabadok, vadak és vérprofik. (Lotus Records, 2014)

alá

 

 

 

 

Aurelio: Lándini A garifunák kultúrája azután került reflektorfénybe, hogy az UNESCO az emberiség szellemi kulturális örökségévé nyilvánította. Azon nyugat-afrikai rabszolgák leszármazottainak a zenei és nyelvi hagyományaként, akiket a XVII. században hurcoltak a spanyolok a karib-tengeri Szent Vincent szigetére, majd onnan az angolok nyomására szétszóródtak, és az őslakók közé olvadtak a környező partvidéken.

A történeti hűség kedvéért ide kívánkozik, hogy a belize-i Pen Cayetano már a nyolcvanas évek elején mozgalmat indított Punta Rock néven a garifuna punta ritmusok diszkósításával, de akkor ennek nem támadt különösebb visszhangja – szerencsére. Az áttörés az ugyancsak belize-i énekes-gitáros, Andy Palacio Wátina című 2007-es albumának volt köszönhető, melyről ezt írtuk anno szolidan: a szintetizátoros-dobgépes gagyizás helyett „maradtak az ősi ritmusok, dobokkal és gitárokkal, a garifuna dalnokok idősebb és ifjabb mestereivel, és láss csodát, mintha mézes pálinkában úsznánk, olyan édes bódulattal jár ez a spiritualitás. Együtt szerethető benne a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene, immár a maga igaz mélységében, és nincs kiemelés, nincs kivétel: ez a lemez tetőtől talpig gyönyör.” Nyolc év múltán sem fogalmazhatnánk távolságtartóbban.

Na, de az élet kemény. Mire 2008-ban a Palacio vezette Garifuna Collective második albuma, a garifuna nők hangjaira és történeteire épülő Umulali kijött, Palacio egy szívroham áldozata lett. Társai Ayó címmel tavaly megmutatták, hogy velük továbbra is számolni kell, de azért az nem volt az igazi.

Hanem most a hondurasi Aurelióval újra a csúcson vagyunk. És cseppet sem kockázatos azt jósolni, hogy a Lándini az év legjeinek élvonalában fogja „végezni”. Voltak, akik Aurelio 2004-es Garifuna Soul és 2011-es Laru Beya albumára is esküdöztek már – engem csak most győzött meg, de most nagyon. Most megmutatta, hogy mi fán terem a vegytiszta paranda. Ez bizony az a fajta hondurasi gitárzene, melynek sűrű szövésű ritmusa Nyugat-Afrikában gyökerezik, melankolikus melódiáin pedig a latin-amerikai dalok bársonyos érintése érződik. Aurelióra az édesanyjáról szállt ez a hagyomány, ő pedig olyan személyességgel adja tovább, hogy minden garifuna a magáénak érezhesse, és nyomban beleszőhesse a ma­ga sztoriját. „Ez a lemez tetőtől talpig gyönyör” – mondhatnánk erről az „édes bódulatról” megint, de hagyjuk a szimpla ismétlést másra. Vagy legalábbis tegyük hozzá, hogy a köbön… (Real World Records, 2014)

 

Tárkány Művek és Dresch Mihály: Őszi vázlatok Ha arra vetemednénk, hogy „besoroljuk” a Tárkány Műveket, akkor azon a bizonyos „városi népzenei” színtéren kellene kijelölnünk a helyét, amelynek előadói bátran csaponganak térben és időben, továbbá a könnyűzene irányzatai között. A nép- és a popzene ötvözése manapság kimondott húzóággá vált, de aggodalomra azért semmi ok: a cimbalmos Tárkány-Kovács Bálint együttese gondosan ügyel arra, hogy elkerülje az olcsó népszerűséget: az Őszi vázlatokkal például egy kiköpött etnodzsesszalbumot tett az asztalra.

Méghozzá kitűnőt. A dzsessz iránt persze nem hirtelen felindulásból támadt fogékonyságuk: a tavalyi Címe sincs albumukon is játszottak Gershwint, Coltrane-t, továbbá Dresch Dudás Mihály előtt is fejet hajtottak, aki aztán egyre gyakrabban tűnt fel a koncertjeiken. Azokon készültek e lemez felvételei. Ezúttal nem azt a Tárkány Műveket mutatva meg, amelyik pompásan egyensúlyoz a súlyosabb és könnyebb – vagy éppen a folkos, popos és dzsesszes – darabok között, hanem azt, amelyik – a Pilinszkyhez méltó Őszi borongással – valami feneketlen mélységgel szembesít. Fájdalommal, csönddel, magánnyal és belehalással. És többnyire úgy, hogy azt kívánhassuk: ezután mindig ősz legyen. (Szerzői kiadás, 2014)

alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.