Lemez

Nina Simone: Fodder on My Wings

Zene

Nina Simone Fodder on My Wings című obskúrus lemeze 1982-ben jelent meg LP-n Franciaországban, azóta többször újra kiadták, közben három számmal bővült. A jelenlegi kiadás nagyobb nyilvánosságot ad Simone (1933–2003) kései visszatérési kísérletének. Érdekes és változatos, mégis valamennyire széteső anyag. Óriási stenkkel indulunk Afrikába, épp ahogy életében az énekesnő, és ez a felvétel meg is tudja mutatni, hogy milyen jó emlékei maradtak az „őshazáról”. Viszont meghasadt személyiségének disszonanciái át-átütnek. A változatos ritmikájú és felfogású számok azért így is mutatják Simone szuggesztivitását, nem lehet rá nem odafigyelni, amikor énekel, és ostinátót ad hozzá zongorán, afrikai hangszereken is játszik. Ütőkön közreműködik Paco Sery és Sydney Thaim, a bőgős Sylvin Marc, de a stúdiózenekar fúvósainak kilétét homály fedi.

„Lezuhant a madár, majd újjászületik, eleséggel a szárnyában” – énekli Simone, de már az album címe sem pontosan egyezik a cím­adó száméval, mert az „on my wings” az „szárnyamon”, és így már más az értelmezés: kit táplál vele? Ezen a lemezen csak saját szövegeit énekli, még az egy szem feldolgozáshoz is. Apja akkor bekövetkezett halálához, élete fordulataihoz tér vissza. Az Alone Together új mélységekbe hatoló balladává válik. Nemsokára meg önfeledten arról kántálnak és tercelnek a lemezen, hogy a színes – gyönyörű. Háttérzenének ellenjavallt, az hallgassa végig, aki kíváncsi egy őszinte, vallomásos pillanatfelvételre a közelmúlt egyik legnagyobb hatású énekes-zongorista előadójáról. A groteszktől a patetikusig, a bulizóstól a fájdalmas rapszódiáig sokféle hangulatban lesz része.

Verve/Universal 2020 (1982)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.