Nincs malaca - Chris Noonan: Miss Potter (film)

  • - kg -
  • 2007. június 14.

Zene

Mielőtt még a peronokat elborító gőzfelhőben szemérmes csókban forrna össze a szerelmesek ajka, ugyanezen ajkakon aggodalmas szavak szövődnek. De uram, esőben, kabát nélkül! Még megfázik nekem! - tör ki a kipirult kisasszonyból az aggódás, de a kabáttalan úriembernek aztán mondhatja, némi permet - különösen egy angolnak, különösen szerelem idején - mit árthat!

Mielőtt még a peronokat elborító gőzfelhőben szemérmes csókban forrna össze a szerelmesek ajka, ugyanezen ajkakon aggodalmas szavak szövődnek. De uram, esőben, kabát nélkül! Még megfázik nekem! - tör ki a kipirult kisasszonyból az aggódás, de a kabáttalan úriembernek aztán mondhatja, némi permet - különösen egy angolnak, különösen szerelem idején - mit árthat! Sokan gondolkodtak ily naivan a viktoriánus angol regényhősök közül, és a gyakorlott olvasó rögtön tudta: ha hamarább nem is, a történet kétharmadánál biztosan felhangzanak az első köhögőrohamok, a szerelem pirospozsgás virágai helyett pedig lázrózsák fogják színezni a történetből tüdőgyulladással kiírt hős orcáit. Szép, szép, hát még milyen szép lenne, ha mindezt filmen is lehetne. Chris Noonan, a Babe című malacmozi rendezője úgy gondolta, lehet. Így aztán a Miss Potter leginkább azon áll vagy bukik, hogy komolyan vehető-e a fenti peron-csók és a hozzá tartozó viktoriánus tüdőgyulladás, mert ha nem, az sem segít, ha körmünk szakadtáig bizonygatjuk, hogy mindez így történt. Kételkedni mindenesetre semmi okunk (hacsak nem a csók hosszát illetően), az említett peronon ugyanis az angol irodalom jeles alakjai; Beatrix Potter írónő, minden bizonnyal a világ mindmáig legsikeresebb gyerekkönyvszerzője és az ő kiadója, Norman Warne csókolóznak. Ami nagyon is rendjén való, mert Warne úr és Miss Potter már jó ideje kerülgetik egymást, kapcsolatuk ugyanis a hölgy könyveinek kiadásával vette kezdetét. E tettükkel először a női szerepeket szűken mérő viktoriánus korszellemmel mentek szembe, de dacoltak a házasság intézményével is, mely dörgedelmes szülői szóval tiltotta, hogy egy úrilány a magasról lenézett kereskedői kaszt egyik tagjával kösse össze az életét. Az érvényesülés és a szerelem előtt tornyosuló akadályok tehát kellő időben formát öltenek, miként Potter kisasszony teremtményei is: Nyúl Péter és a többi mesebeli jószág alaposan kihasználja az animációs technikákat, és ha a dramaturgia úgy kívánja, kikacsintanak a rajzlapról. Kedves pillanatok ezek, sőt hasznosak is, hisz a megelevenedő mesefigurák mégsem önálló teremtmények, hanem Beatrix lelkiállapotainak hű szemléltetői. És meg kell hagyni, Nyúl Péter és Kacsa Jolán sokkal természetesebb, mint akár a címszerepet játszó Renée Zellweger, akár a kiadót alakító Ewan McGregor, akik mindvégig úgy viselkednek, mintha az Értelem és érzelem musicalváltozatában szerepelnének. Paradox módon Miss Potter teremtményeinek ilyetén sikere egyben a Miss Potter-film csődje is. Ami kevés feszültséget a film kitermel magából, az is mindössze abból a félelmünkből ered, hogy az élő szereplők egyszer csak dalra fakadnak.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.