Nő és sírás (Rita Marley és a C# Sharp)

  • - sisso -
  • 2005. június 9.

Zene

Chris Martin, a Coldplay frontembere azt nyilatkozta valahol, hogy nem következett volna be a második világháború, ha Hitler Bob Marleyt hallgat és marihuánát szív.
A Rita Marley-koncert közönségét nézve hajlamos is volnék ezt elhinni - ennyi barátságos, laza magyart ritkán látni egy helyen. A tételt csak az a néhány rendet őrző, Rutger Hauer külsejű figura látszik megcáfolni, aki pókerarccal áll a hangfalak előtt, és sosem rest, hogy kigyomlálja a sorokból az elragadtatva táncolókat.

Bob Marley özvegyének, számos Marley gyermek anyjának (s annál több Marley unoka nagyanyjának), a reggae királynőjének, a fekete női egyenjogúság szószólójának koncertjére jórészt olyan nézők gyűltek össze, akik maguk is a szeretet nevében hallgatják ezt az édeskés, hullámzó muzsikát. Ahhoz, hogy rajongó legyen, nem kell mindenkinek a szabadságot hirdető dreadlockot, a rastalázadást megtestesítő "félelmetes hajfürtöt", horgolt sapkát vagy a jamaicai zászló színeiben vibráló öltözetet hordania. Egy-két kirakati verzió persze feltűnik a közönség soraiban, de afféle hívő is van, aki nemrég lett kopasz, mert a nehéz tincsek miatt állandó fejfájás gyötörte. (Az ős skinhead-eredet története?)

H

Rita Marley egyébként egy olyan, afrikai iskolákat, árvaházakat és rokon intézményeket támogató kampány keretében érkezett Magyarországra, amelynek fő "marketing"-eleme a koncertezés, azon belül pedig az, hogy Bob Marley az idén lenne hatvanéves. Ki miben tudós. Ennek örömére az első órában a C # Sharp zenekar adott koncertet. A fiatal, Marley-hagyományőrző fiúk egészen tehetséges zenészek, bár be kell vallanom, tudományosan nem tudnék különbséget tenni két, a rock steadyhez közelebb álló reggae-szám között. Mindenesetre berugózzák a népet, folyamatosan megy a szövegtuning a számok között, táncolni hívják a lányokat, s vázolják az összefüggéseket a magyar meg a jamaicai nép között, miszerint mindkettő kicsi és harcol a jogaiért. (Hát nem tudom. A mellettem álló "harcos" pillanatnyilag legfeljebb a gravitációval hadakozik, míg az előttem hajladozó Torres Dani a mobiltelefonjával küzd egy órája.)

Hirtelen a színpadra mosolyogja magát két rangidős, szexi rastafari, masszív ősz hódfarkakkal a fejükön. Ilyeneket már csak a kingstoni Bob Marley Múzeumban őriznek. Komisz vigyorral és felszabadult hanggal készítik elő a terepet az est reggae pol-beat főhősnőjének. A teljes Marley-hagyaték úrnője pedig mintegy másfél órával a koncert kezdete után bevonul talpig rózsaszínben, csöcsig fülbevalóban és turbánban. Nem habozik felvázolni, miért is jöttünk össze. Szeret minket, ahogy Bob Marley is szeret minket - közli százszor. Mormol valami imafélét, aztán elereszti mélybarna hangját a Millenáris rockkoncertekre teljesen alkalmatlan Fogadójában. Állítólag neki írt szerelmes számokat énekel, aztán felhangzik jó pár roots reggae is az ősidőkből, amikor Rita az I-Three nevű női vokállal a Bob Marley & The Wailerst kísérte pályafutása csúcsán. Próbálom átérezni a nyomorúságot, a politikának való kiszolgáltatottságot, ami nagyjából hasonló a világ összes Trench Townjában, próbálom megérteni a kortárs Jamaicát, amelynek művészete tisztán erről szól, a bulizásba való meneküléssel, az értelmét vesztett beszéddel és a már-már szöveg nélküli, hümmögős dalokkal. ('szintén szólva ez jobban megy nekem Dj Koja bulijain a Sark presszóban.) A One love-nál menthetetlenül dance hallá alakul a Fogadó. A gimnasztikus örömzenének senki sem tud ellenállni, még Jamaica tiszteletbeli konzulja sem, aki leginkább egy második vonalas Rejtő Jenő-figurára emlékeztet.

H

A hátsó traktusban Rita Marley No Woman No Cry című könyvét árulják. A Nyitott Könyv Kiadó jól időzítette a magyar megjelenést. A mondattanilag meglehetősen problémás és ezért kevéssé élvezhető vallomásfolyam (talán a fordító, Tesfay Sába maga sem bírja egészen a nyelvet) a Kubában született, de gyermekkora óta Kingston szegénynegyedében nevelkedett énekesnőről szól, akinek az a keresztje, hogy beleszeret az akkor még szerencsétlen csóró Robert Nesta Marleyba, és szül neki egy határ gyereket. De van itt számos olyan részlet is, amiről eddig nem értesülhettünk. Például, hogy a harmadik világ első világsztárja, a reggae-legenda milyen macsó paraszt és hűtlen férj volt, aki a menedzsere tanácsára azt is eltagadta, hogy felesége van, vagy hogy miként lett Rita megélhetési házvezetőnő, milyen a rastafarik ellenállási biokertészete, és nem utolsósorban, hogy mik voltak Bob Marley utolsó elképzelései a világról.

Mi pedig amolyan félelégedetten távozunk. Nagyon elmennénk még egy freak out partira, ahol gyékényágyak és olcsó koktélok között orgiáz a kortárs bozótreggae. Nyugodtan rá lehetett volna szervezni egy ilyet.

Június 2., Millenáris Fogadó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.