mi a kotta?

Nokedli

  • mi a kotta
  • 2017. június 11.

Zene

„Talán furcsán hangzik, de megvallom, hogy a balett meg­írására A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásos operám mellőzése adott impulzust. Ez a munkám tudvalevőleg egy operapályázaton megbukott. Színrehozatalának legnagyobb akadálya az volt, hogy a cselekmény csupán két személy lelki konfliktusát adja, és a zene is csak ennek elvontan egyszerű ábrázolására szorítkozott. A színpadon semmi más nem történik. Első operámat annyira szeretem, hogy amikor Balázs Bélától a táncjáték szövegét megkaptam, rögtön arra gondoltam, hogy a balett látványosságával, színes, gazdag, változatos történeteivel lehetővé fogja tenni, hogy két művem egy estén kerüljön színre. Azt hiszem, fölösleges hangsúlyoznom, hogy a balett ma már éppen olyan közel áll hozzám, mint az operám. A táncjáték megkomponálását még a háború előtt kezdtem meg, ezután hosszú időre abbahagytam. Sok izgalmon mentem keresztül. A tavalyi évadban Strasser István bemutatta Két portré című szimfonikus művemet, melyek közül a másodikat (A torz) először hallottam ezúttal zenekartól. Ekkor kaptam inspirációt A fából faragott királyfi partitúrájának folytatásához, és rövid időn belül be is fejeztem azt.”

Pont száz éve, A fából faragott királyfi 1917. május 12-i ősbemutatója előtt adta ki Bartók Béla ezt a szerzői nyilatkozatot, amelyből jól kihallható, hogy a táncjáték elsődlegesen a Kékszakállú operai útját megkönnyítendő született. A premieren mégsem azzal párban került a közönség elé A fából faragott királyfi, amelynek kottaanyagába a korabeli muzsikusok gúnyos és helyenként egyenesen trágár megjegyzéseket firkáltak bele. „Nokedli”, áll egy helyütt, míg másutt a „vége a zagyvaléknak” beírás olvasható a muzeális kottákban mindmáig. A táncjáték ezen a héten sem a Kékszakállú, hanem a másik Bartók-táncmű, A csodálatos mandarin társaságában válik megtekinthetővé, de persze immár sokkalta műértőbb muzsikusok előadásában: Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein, Gergye Krisztián Társulatának produkciójával egyetemben (Nemzeti Hangversenyterem, május 12. és 13., háromnegyed nyolc, 14., fél négy).

Bartókkal ellentétben Bellininek nemigen volt oka az operai sikertelenségre panaszkodni, így A puritánok 1835-ös párizsi ősbemutatója is igazi zeneszerzői megdicsőülés volt – a legutolsó, a még ugyanabban az évben, 33 esztendősen elhunyt Maestro (képünkön) életében. A bel canto e mintadarabját, amely a tenoristától nemcsak magas C-t, de Ciszt, D-t, sőt még egy F-et is követel, most Némedi Csaba fél­szcenírozásában láthatjuk és hallhatjuk a Müpában: Riccardo Frizza vezényletével, a Pannon Filharmonikusok kíséretében, nemzetközi szereposztással (Nemzeti Hangversenyterem, május 18., hét óra). Aztán túl aktuális ajánlónk határain, jövő vasárnap újra meghallgathatjuk Jessica Prattet és kollégáit.

De jön még hozzánk ezen a héten Piotr Anderszewski, Gidon Kremer és Cameron Carpenter is, ám az ő koncertjeikért ezúttal lapozzanak inkább komolyzenei mellékletünk már-már tengerikígyót idézően hosszú ajánlójához!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.