Nyomán - Peer Gynt, Eger (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. augusztus 23.

Zene

Csizmadia Tibor rendezése a színlap szerint színpadi fantázia - melyik előadás nem az? -, és Ibsen drámája nyomán született, Grieg zenéjére. Nem titkolt cél, hogy színes-szagos-szélesvásznú szórakoztatás öntse el a Líceum udvarát - szerintem nyugodtan fütyülhetnénk kórusban Solvejg dalát az Egri Szimfonikus Zenekar kíséretében, akkor sem követnénk el semmi illetlenséget...

Csizmadia Tibor rendezése a színlap szerint színpadi fantázia - melyik előadás nem az? -, és Ibsen drámája nyomán született, Grieg zenéjére. Nem titkolt cél, hogy színes-szagos-szélesvásznú szórakoztatás öntse el a Líceum udvarát - szerintem nyugodtan fütyülhetnénk kórusban Solvejg dalát az Egri Szimfonikus Zenekar kíséretében, akkor sem követnénk el semmi illetlenséget...

Az alaposan megkurtított szövegből - tán ezért nem írták ki a fordító Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa nevét? - nemcsak a sztori egyes elemei maradtak ki, hanem a darab vertikális dimenziója tokkal-vonóval; vagyis az, amiért elő szokták venni. Igaz, nem is illett volna semmiféle mélység ebbe a revüsített változatba, amelynek három fő vonulata - a játék, a zene és a tánc - úgy korrelál egymással, hogy mind kikezdi az összes többit. Erre pedig a néhány - kettő - intakt részlet vetít éles reflektorfényt.

Mert az első jelenetben Törőcsik Mari Aaséja olyan lelkesen, rajongva dől be Peer Gynt rendkívüli beleéléssel előadott meséjének a hatalmas bakról, hogy mi is bedőlünk: Törőcsik és Kaszás Gergő ugyanis a darabot ígéri, nem a beszéd akusztikus hatásait. Aase csupa odaadás és féltés, örökifjú kíváncsiság és nem lanyhuló szeretet - ebből speciel kitelne egy egész dráma; Peer pedig egy északi slemil, egy bohókás, szellemileg és fizikailag erősen túlmozgásos fickó, aki örökké bajba sodorja magát - ebből pedig legalább egy történet... A másik erős jelenet is az övék: Aase halála, az utolsó mese szép és dinamikus.

A drámát ígéri Csanádi Judit díszlete is: egy óriási függönylepel, ingekből összevarrva. Alapot tart a fénynek, a vetítésnek, és a vagy négy-ötszáz ing fölveti a kérdést: hány ing egy élet? Ez pedig szerintem elég jó kérdés egy Peer Gynthöz.

A többi ritmusos összevisszaság, oda-vissza illusztrációk - olykor azt sem lehet eldönteni, mi mit illusztrál, mié vagy kié itt a fősodor. A ritmust az adja, hogy nagyjából egyenletesen váltakoznak a betétek: szöveget tánc követ, azt meg zene - a közönség meg szépen tapsol a betétek között. Nemcsak a dráma akad el - az nem is akad el, mert nem jön létre -, hanem a sztori is; ha ki nem segít bennünket engedelmes magyarázó mondatokkal a karmester, hát fogalmunk sem lenne, mi történt Peer Gynttel a napozó táncosok és a dobozos sörök körében, valamint utána. Attól tartok, így sincs. Olykor az énekesek is táncolnak - vagy biciklin beközlekednek, de nem a pedált nyomják, hanem a lábukkal hajtják, mint a gyerekek a nyuszis járgányt. Személyes megfejtésem, hogy a három hölgy közül valamelyik nem tud biciklizni, a másik kettő meg szolidarít...

A szövegből minduntalan ki-kitüremkedik az a bizonyos alapmondat - mármint az egyik -, a "hogyan legyek önmagam?" kérdése. Nem több ez, mint szövegzene; ekként viszont igen bosszantó, mert szemmel láthatóan az égvilágon senki nem keres választ rá. Ahogy az egész Dovre-birodalom, manóstul-királylányostul könnyed táncjelenet, úgy Dovre király nagy bölcsessége a manók és emberek különbözőségéről is csak egy verbális piruett. Peer olykori töprengései, megtorpanásai egy másik előadásba valók.

Peer és Solvejg első találkozása afféle Rómeó és Júlia összenézés - attól kezdve Solvejgnek szerepe nincsen, csak jelenései. Mialatt hátul Létai Kiss Gabriella nagy átéléssel énekli Solvejg dalát (az énekesek jók, csak a szöveget nem érteni), a színpadon szép lassan átsétál egy fekete ruhás, nagyon szomorú lány - és Járó Zsuzsának minden oka megvan a szomorúságra. Solvejget itt nemcsak Peer Gynt felejti el üptre. A legutolsó mondat - és hozzá a hátrabicsaklott nyak és a Peer kezét markoló kéz - szép, de ugyancsak egy másik előadás vége lehetne, hiszen az alapkérdésre válaszol.

A többi csupa volna. Hogy ugyanis ezt a másik előadást akár meg is lehetett volna csinálni. Ha Csizmadia Tibor rendező elsősorban a darabon, és nem a nyomán gondolkodott volna - vagyis azon, hogyan hajlíthatná össze a revü elemeit -, akár ő is megrendezhette volna. És engem például nagyon érdekelt volna. És akár Kaszás Gergő is játszhatta volna Peer Gyntöt, aki az átélést és a lendületet még a némajelenetekből sem spórolta ki. Törőcsik Mari? Õ eljátszotta Aasét.

Igaz, abban a másik előadásban végig kellett volna gondolni például a Nagy Görbét - és akkor meglett volna a jelentése is, nemcsak az árnyék formája. És a szerepösszevonások is egy gondolathoz igazodtak volna; Bozó Andreának például mindegyik ruha remekül áll, de a csodás sötétkékben sem lesz belőle Gomböntő... Görög László szerepváltásait ebben a produkcióban még a történet szintjén sem lehet követni - ki tudja, kicsoda Begriffenfeldt? -, és erről ő tehet a legkevésbé; milyen jó Dovre király lehetett volna. Safranek Károly Kapitánya tériszonnyal dacoló jelenség odafönt.

Elmondom még, hogy az őszi fesztiválon, októberben hazánkba érkezik Peter Zadek Peer Gynt-rendezése, a Berliner Ensemble előadásában, Uwe Bohmmel a címszerepben. Ki ne hagyják - fantasztikus előadás.

Eger, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.