Nyomán - Peer Gynt, Eger (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. augusztus 23.

Zene

Csizmadia Tibor rendezése a színlap szerint színpadi fantázia - melyik előadás nem az? -, és Ibsen drámája nyomán született, Grieg zenéjére. Nem titkolt cél, hogy színes-szagos-szélesvásznú szórakoztatás öntse el a Líceum udvarát - szerintem nyugodtan fütyülhetnénk kórusban Solvejg dalát az Egri Szimfonikus Zenekar kíséretében, akkor sem követnénk el semmi illetlenséget...

Csizmadia Tibor rendezése a színlap szerint színpadi fantázia - melyik előadás nem az? -, és Ibsen drámája nyomán született, Grieg zenéjére. Nem titkolt cél, hogy színes-szagos-szélesvásznú szórakoztatás öntse el a Líceum udvarát - szerintem nyugodtan fütyülhetnénk kórusban Solvejg dalát az Egri Szimfonikus Zenekar kíséretében, akkor sem követnénk el semmi illetlenséget...

Az alaposan megkurtított szövegből - tán ezért nem írták ki a fordító Kúnos László és Rakovszky Zsuzsa nevét? - nemcsak a sztori egyes elemei maradtak ki, hanem a darab vertikális dimenziója tokkal-vonóval; vagyis az, amiért elő szokták venni. Igaz, nem is illett volna semmiféle mélység ebbe a revüsített változatba, amelynek három fő vonulata - a játék, a zene és a tánc - úgy korrelál egymással, hogy mind kikezdi az összes többit. Erre pedig a néhány - kettő - intakt részlet vetít éles reflektorfényt.

Mert az első jelenetben Törőcsik Mari Aaséja olyan lelkesen, rajongva dől be Peer Gynt rendkívüli beleéléssel előadott meséjének a hatalmas bakról, hogy mi is bedőlünk: Törőcsik és Kaszás Gergő ugyanis a darabot ígéri, nem a beszéd akusztikus hatásait. Aase csupa odaadás és féltés, örökifjú kíváncsiság és nem lanyhuló szeretet - ebből speciel kitelne egy egész dráma; Peer pedig egy északi slemil, egy bohókás, szellemileg és fizikailag erősen túlmozgásos fickó, aki örökké bajba sodorja magát - ebből pedig legalább egy történet... A másik erős jelenet is az övék: Aase halála, az utolsó mese szép és dinamikus.

A drámát ígéri Csanádi Judit díszlete is: egy óriási függönylepel, ingekből összevarrva. Alapot tart a fénynek, a vetítésnek, és a vagy négy-ötszáz ing fölveti a kérdést: hány ing egy élet? Ez pedig szerintem elég jó kérdés egy Peer Gynthöz.

A többi ritmusos összevisszaság, oda-vissza illusztrációk - olykor azt sem lehet eldönteni, mi mit illusztrál, mié vagy kié itt a fősodor. A ritmust az adja, hogy nagyjából egyenletesen váltakoznak a betétek: szöveget tánc követ, azt meg zene - a közönség meg szépen tapsol a betétek között. Nemcsak a dráma akad el - az nem is akad el, mert nem jön létre -, hanem a sztori is; ha ki nem segít bennünket engedelmes magyarázó mondatokkal a karmester, hát fogalmunk sem lenne, mi történt Peer Gynttel a napozó táncosok és a dobozos sörök körében, valamint utána. Attól tartok, így sincs. Olykor az énekesek is táncolnak - vagy biciklin beközlekednek, de nem a pedált nyomják, hanem a lábukkal hajtják, mint a gyerekek a nyuszis járgányt. Személyes megfejtésem, hogy a három hölgy közül valamelyik nem tud biciklizni, a másik kettő meg szolidarít...

A szövegből minduntalan ki-kitüremkedik az a bizonyos alapmondat - mármint az egyik -, a "hogyan legyek önmagam?" kérdése. Nem több ez, mint szövegzene; ekként viszont igen bosszantó, mert szemmel láthatóan az égvilágon senki nem keres választ rá. Ahogy az egész Dovre-birodalom, manóstul-királylányostul könnyed táncjelenet, úgy Dovre király nagy bölcsessége a manók és emberek különbözőségéről is csak egy verbális piruett. Peer olykori töprengései, megtorpanásai egy másik előadásba valók.

Peer és Solvejg első találkozása afféle Rómeó és Júlia összenézés - attól kezdve Solvejgnek szerepe nincsen, csak jelenései. Mialatt hátul Létai Kiss Gabriella nagy átéléssel énekli Solvejg dalát (az énekesek jók, csak a szöveget nem érteni), a színpadon szép lassan átsétál egy fekete ruhás, nagyon szomorú lány - és Járó Zsuzsának minden oka megvan a szomorúságra. Solvejget itt nemcsak Peer Gynt felejti el üptre. A legutolsó mondat - és hozzá a hátrabicsaklott nyak és a Peer kezét markoló kéz - szép, de ugyancsak egy másik előadás vége lehetne, hiszen az alapkérdésre válaszol.

A többi csupa volna. Hogy ugyanis ezt a másik előadást akár meg is lehetett volna csinálni. Ha Csizmadia Tibor rendező elsősorban a darabon, és nem a nyomán gondolkodott volna - vagyis azon, hogyan hajlíthatná össze a revü elemeit -, akár ő is megrendezhette volna. És engem például nagyon érdekelt volna. És akár Kaszás Gergő is játszhatta volna Peer Gyntöt, aki az átélést és a lendületet még a némajelenetekből sem spórolta ki. Törőcsik Mari? Õ eljátszotta Aasét.

Igaz, abban a másik előadásban végig kellett volna gondolni például a Nagy Görbét - és akkor meglett volna a jelentése is, nemcsak az árnyék formája. És a szerepösszevonások is egy gondolathoz igazodtak volna; Bozó Andreának például mindegyik ruha remekül áll, de a csodás sötétkékben sem lesz belőle Gomböntő... Görög László szerepváltásait ebben a produkcióban még a történet szintjén sem lehet követni - ki tudja, kicsoda Begriffenfeldt? -, és erről ő tehet a legkevésbé; milyen jó Dovre király lehetett volna. Safranek Károly Kapitánya tériszonnyal dacoló jelenség odafönt.

Elmondom még, hogy az őszi fesztiválon, októberben hazánkba érkezik Peter Zadek Peer Gynt-rendezése, a Berliner Ensemble előadásában, Uwe Bohmmel a címszerepben. Ki ne hagyják - fantasztikus előadás.

Eger, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.