Nyulacskák és ördögöcskék - Für Emil kiállítása (képzőművészet)

Zene

Nem ismeretlen jelenség, sőt a mai, anything goes típusú művészeti életben általánosnak mondható, hogy az összetéveszthetetlen képtípus (azaz az egyéni trade mark) megtalálása után a művészek mintegy úgy maradnak, s ezt a kiválasztott keretet töltik fel különféle tartalmakkal. Ez nem feltétlenül baj, bár tény, hogy a kilencvenes évek elején elharapódzott figurális, fotóalapú festészetet nem követte az ezredforduló táján más divathullám, így nem is kellett kifelé igazodni.

Nem ismeretlen jelenség, sőt a mai, anything goes típusú művészeti életben általánosnak mondható, hogy az összetéveszthetetlen képtípus (azaz az egyéni trade mark) megtalálása után a művészek mintegy úgy maradnak, s ezt a kiválasztott keretet töltik fel különféle tartalmakkal. Ez nem feltétlenül baj, bár tény, hogy a kilencvenes évek elején elharapódzott figurális, fotóalapú festészetet nem követte az ezredforduló táján más divathullám, így nem is kellett kifelé igazodni. Für képi "védjegye" a kilencvenes évek végére alakult ki: az Izraelben eltöltött tanulmányai során érzékelte, hogy az erős napfény szinte kiszívja a festményből a színeket, így képei is világosabbá, szinte áttetszővé váltak. A sfumatós, derengő fényekkel telített képek törtfehér-világosnarancs színvilága azonban az évek során elvesztette légiességét, s mintegy materializálódott. Nemcsak a fehér lett egyre tündöklőbb, a narancssárga pedig élénkebb, hanem a vastagon felvitt festékréteg hatására a kép síkja is kitüremkedett a tér felé. Ami azonban változatlan maradt, az a képtípus: alig arasznyi nagyságú, körvonalaikkal megrajzolt, majd kifestett alakok álldogálnak a fehér háttér előtt és a képek alsó harmadát betöltő sárga és felfelé domboruló térszeletben, egy négyszirmú fehér virágimitációkkal jelzett vagy egy irányba futó narancssárga vonalkákkal tagolt "színpadon". A kép "szereplői" vagy magányosak (osonó kutya, sapkás macska, fürdőnadrágos patkány, mobiltelefonos nő, tórát cipelő férfi), vagy nem, de gyakran tűnnek fel felettük lebegve bumfordi, fehér ruhás, vörös hajú angyalkák.

A Magyar Telekom székházának hatalmas aulájában meghúzódó kiállítás - amely A patás démon. Kamerával és riasztóval megfigyelt bárpulttörténetek címet viseli - nem mozdul el radikálisan a korábbi képek tematikájától. Az apróbb változások mellett - a kendőt tartó, lebegő angyalkák ellenpontjaként a kép alsó harmadában két fekete varjút fedezhetünk fel - újabb antropomorfizált állatok, képzeletbeli lények lépnek színre. Rettentő hosszú fülű, női testbe bújt nyulak, és fejükön különféle formájú szarvakat viselő, vörösre festett patáikat közszemlére tevő vagy körömcipőbe rejtő férfias ördögök - nyulacskák és ördögöcskék. A tülkösszarvú párosujjú patásokra (antilopokra, kecskékre, rackajuhokra) jellemző, egyenes vagy egyszer-kétszer megtekeredő ördögszarvak alatt hideg kék szemek, lebiggyedő vörös ajkak, még lejjebb pöttyös fürdőnadrágok tűnnek fel, míg a nyuszik gyakran hatalmas tölcséreket szorongatnak.

A képeken nincs semmi ijesztő: naiv, gyerekesen megrajzolt, karikatúraszerű figurák, szeretettel megfestett, bájos, esetlen és nehezen dekódolható jelenetek. Míg az egyetemes művészet ábrázolási sémái, ikonográfiai típusai szinte mindenki által érthetőek - egészen a modernizmus megjelenéséig a vallásos festészet maga volt a képpé vált Írás, a bibliai (elsődlegesen újszövetségi) történetek képben elbeszélt lenyomata -, a zsidó motívumkincs és szimbolika szinte ismeretlen a zsidó vallás képábrázolási tilalma, a különböző zsidó vallási irányzatokra jellemző kényszerű zártság, illetve a többségi társadalmat átható előítéletek miatt. Talán ismerjük és felismerjük, hogy mi a kapedli vagy kipa ("magyarul" sábeszdekli), a mezüze, a hüpe (esküvői sátor), a tfilin (imaszíj), a thálisz (imakendő) vagy a cicesz (az imakendő rojtjai), de semmiképpen sem nevezhetjük közismertnek a csipkefüggöny szimbolikáját, a lubovicsi és a srájmlis haszid zsidó, a vétekáldozat és a mazkir (megemlékező szertartás) közötti különbségeket. Für Izraelben művészettörténetet tanult, s még ha nem is tekinti magát zsidó témájú festőnek, sok olyan utalást használ, melyeknek feltehetően van zsidó kulturális olvasatuk - a magas sarkú cipőkben tipegő, fekete ruhába bújt ördögök (Mandarinok) és a kezükben tartott vékony, gömbfejben végződő botok is mintha egy különös szertartásra utalnának. Lehet, hogy az a tölcsér, melyet az ördög nyakában ülő meztelen nyuszilány tart a kezében, maga lenne a sófár, bár a Vörös rókaprémet viselő ördögalak már inkább megenged egy általánosabb (mondjuk a pénz, kapzsiság, hatalom nyomvonalán elinduló) olvasatot is.

A nyúl-ördög jelenetek amúgy is inkább a sportos életmód köré csoportosulnak. Láthatunk vékony vádlijú ördögöt pöttyös fecskenadrágban, fürdőnadrágban görkorcsolyázó vagy tandemező patás démonokat vagy tollaslabdázó nyulakat - valóságosabbak, mint egy wellnessközpont bárpultja melletti iszogatás látomásos melléktermékei.

Bár Für Emil 2001-ben egyike volt a STRABAG festészeti díjazottjainak, a kritikusok nem bánnak kesztyűs kézzel vele, többek szerint "gettóromantikájú zsidó festészetében" hemzsegnek a "semmitmondó, tök ari alakok". Való igaz, van valami édeskés ezekben a művekben. Mesekönyv-illusztrációnak majdnem tökéletesek. De ha egy kiállítástól nem katarzist, nem a letaglózódást követő lelki megnemesülést várjuk, hanem néhány könnyed, kedves, tompa iróniával és gúnnyal fűszerezett percet, akkor ne habozzunk! És az élményt csak fokozza, hogy a Telekom-székházban nemcsak kamerával és riasztóval, hanem komoly beléptetőrendszerrel is találkozhatunk.

Magyar Telekom Galéria, Budapest I., Krisztina krt. 55., nyitva: október 31-ig, hétfő-péntek, 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.