Nyulacskák és ördögöcskék - Für Emil kiállítása (képzőművészet)

Zene

Nem ismeretlen jelenség, sőt a mai, anything goes típusú művészeti életben általánosnak mondható, hogy az összetéveszthetetlen képtípus (azaz az egyéni trade mark) megtalálása után a művészek mintegy úgy maradnak, s ezt a kiválasztott keretet töltik fel különféle tartalmakkal. Ez nem feltétlenül baj, bár tény, hogy a kilencvenes évek elején elharapódzott figurális, fotóalapú festészetet nem követte az ezredforduló táján más divathullám, így nem is kellett kifelé igazodni.

Nem ismeretlen jelenség, sőt a mai, anything goes típusú művészeti életben általánosnak mondható, hogy az összetéveszthetetlen képtípus (azaz az egyéni trade mark) megtalálása után a művészek mintegy úgy maradnak, s ezt a kiválasztott keretet töltik fel különféle tartalmakkal. Ez nem feltétlenül baj, bár tény, hogy a kilencvenes évek elején elharapódzott figurális, fotóalapú festészetet nem követte az ezredforduló táján más divathullám, így nem is kellett kifelé igazodni. Für képi "védjegye" a kilencvenes évek végére alakult ki: az Izraelben eltöltött tanulmányai során érzékelte, hogy az erős napfény szinte kiszívja a festményből a színeket, így képei is világosabbá, szinte áttetszővé váltak. A sfumatós, derengő fényekkel telített képek törtfehér-világosnarancs színvilága azonban az évek során elvesztette légiességét, s mintegy materializálódott. Nemcsak a fehér lett egyre tündöklőbb, a narancssárga pedig élénkebb, hanem a vastagon felvitt festékréteg hatására a kép síkja is kitüremkedett a tér felé. Ami azonban változatlan maradt, az a képtípus: alig arasznyi nagyságú, körvonalaikkal megrajzolt, majd kifestett alakok álldogálnak a fehér háttér előtt és a képek alsó harmadát betöltő sárga és felfelé domboruló térszeletben, egy négyszirmú fehér virágimitációkkal jelzett vagy egy irányba futó narancssárga vonalkákkal tagolt "színpadon". A kép "szereplői" vagy magányosak (osonó kutya, sapkás macska, fürdőnadrágos patkány, mobiltelefonos nő, tórát cipelő férfi), vagy nem, de gyakran tűnnek fel felettük lebegve bumfordi, fehér ruhás, vörös hajú angyalkák.

A Magyar Telekom székházának hatalmas aulájában meghúzódó kiállítás - amely A patás démon. Kamerával és riasztóval megfigyelt bárpulttörténetek címet viseli - nem mozdul el radikálisan a korábbi képek tematikájától. Az apróbb változások mellett - a kendőt tartó, lebegő angyalkák ellenpontjaként a kép alsó harmadában két fekete varjút fedezhetünk fel - újabb antropomorfizált állatok, képzeletbeli lények lépnek színre. Rettentő hosszú fülű, női testbe bújt nyulak, és fejükön különféle formájú szarvakat viselő, vörösre festett patáikat közszemlére tevő vagy körömcipőbe rejtő férfias ördögök - nyulacskák és ördögöcskék. A tülkösszarvú párosujjú patásokra (antilopokra, kecskékre, rackajuhokra) jellemző, egyenes vagy egyszer-kétszer megtekeredő ördögszarvak alatt hideg kék szemek, lebiggyedő vörös ajkak, még lejjebb pöttyös fürdőnadrágok tűnnek fel, míg a nyuszik gyakran hatalmas tölcséreket szorongatnak.

A képeken nincs semmi ijesztő: naiv, gyerekesen megrajzolt, karikatúraszerű figurák, szeretettel megfestett, bájos, esetlen és nehezen dekódolható jelenetek. Míg az egyetemes művészet ábrázolási sémái, ikonográfiai típusai szinte mindenki által érthetőek - egészen a modernizmus megjelenéséig a vallásos festészet maga volt a képpé vált Írás, a bibliai (elsődlegesen újszövetségi) történetek képben elbeszélt lenyomata -, a zsidó motívumkincs és szimbolika szinte ismeretlen a zsidó vallás képábrázolási tilalma, a különböző zsidó vallási irányzatokra jellemző kényszerű zártság, illetve a többségi társadalmat átható előítéletek miatt. Talán ismerjük és felismerjük, hogy mi a kapedli vagy kipa ("magyarul" sábeszdekli), a mezüze, a hüpe (esküvői sátor), a tfilin (imaszíj), a thálisz (imakendő) vagy a cicesz (az imakendő rojtjai), de semmiképpen sem nevezhetjük közismertnek a csipkefüggöny szimbolikáját, a lubovicsi és a srájmlis haszid zsidó, a vétekáldozat és a mazkir (megemlékező szertartás) közötti különbségeket. Für Izraelben művészettörténetet tanult, s még ha nem is tekinti magát zsidó témájú festőnek, sok olyan utalást használ, melyeknek feltehetően van zsidó kulturális olvasatuk - a magas sarkú cipőkben tipegő, fekete ruhába bújt ördögök (Mandarinok) és a kezükben tartott vékony, gömbfejben végződő botok is mintha egy különös szertartásra utalnának. Lehet, hogy az a tölcsér, melyet az ördög nyakában ülő meztelen nyuszilány tart a kezében, maga lenne a sófár, bár a Vörös rókaprémet viselő ördögalak már inkább megenged egy általánosabb (mondjuk a pénz, kapzsiság, hatalom nyomvonalán elinduló) olvasatot is.

A nyúl-ördög jelenetek amúgy is inkább a sportos életmód köré csoportosulnak. Láthatunk vékony vádlijú ördögöt pöttyös fecskenadrágban, fürdőnadrágban görkorcsolyázó vagy tandemező patás démonokat vagy tollaslabdázó nyulakat - valóságosabbak, mint egy wellnessközpont bárpultja melletti iszogatás látomásos melléktermékei.

Bár Für Emil 2001-ben egyike volt a STRABAG festészeti díjazottjainak, a kritikusok nem bánnak kesztyűs kézzel vele, többek szerint "gettóromantikájú zsidó festészetében" hemzsegnek a "semmitmondó, tök ari alakok". Való igaz, van valami édeskés ezekben a művekben. Mesekönyv-illusztrációnak majdnem tökéletesek. De ha egy kiállítástól nem katarzist, nem a letaglózódást követő lelki megnemesülést várjuk, hanem néhány könnyed, kedves, tompa iróniával és gúnnyal fűszerezett percet, akkor ne habozzunk! És az élményt csak fokozza, hogy a Telekom-székházban nemcsak kamerával és riasztóval, hanem komoly beléptetőrendszerrel is találkozhatunk.

Magyar Telekom Galéria, Budapest I., Krisztina krt. 55., nyitva: október 31-ig, hétfő-péntek, 10.00-18.00

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.