"Ő épp A Jedi visszatér zenéjét írta, és egyik nap megjegyezte, hogy van pár mókás dala"

  • Soós Tamás
  • 2019. június 21.

Zene

A legendás filmzeneszerző, John Williams fia, de leginkább a Toto énekeseként ismert, mely együttessel június 27-én újra elhozza Budapestre a nyolcvanas évek meghatározó slágereit. Joseph Williamsszel a Csillagok háborújáról, a zenekar körüli tragédiákról és a Michael Jackson elleni rádiós bojkottról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Ilyen családfával elkerülhetetlen volt, hogy zenész legyen?

Joseph Williams: Nem is kérdés. Édesapám zeneszerző, édesanyám táncos-színész, úgyhogy már a hasában is folyton zenét hallgattam. Fel sem merült, hogy ügyvéd vagy orvos legyek.

MN: Milyen volt John Williams fiaként felnőni? Lefekvéskor a Star Warst dúdolta altatónak?

JW: Pontosan. Amíg kicsi voltam, apám otthonról dolgozott, és mindnyájunkkal megosztotta, amit írt éppen. Legyen az A cápa, az Indiana Jones vagy az E.T., mindig hallottunk belőle részleteket. De nemcsak kisgyerekként, a húszas éveim elején is sok időt töltöttem apámmal, a dalszerzésről és a stúdiómunkáról akartam minél többet megtanulni tőle. Ő épp A Jedi visszatér zenéjét írta, és egyik nap megjegyezte, hogy van pár mókás dala, nincs-e kedvem szöveget írni hozzájuk, amelyet aztán lefordítanának valami idegen „Star Wars-nyelvre”.

false

 

Fotó: Wikipédia

 

Hogyne lett volna – így született meg a testmozgás előnyeiről szóló Lapti Nek, szerény hozzájárulásom az eredeti A Jedi visszatérhez. (George Lucas az 1997-es, felújított változatban a jóval kevésbé funkys Jedi Rocksra cserélte Jabba kedvenc diszkóslágerét, így a Lapti Nek csak az eredeti filmben hallható – S. T.)

MN: A szülők elleni lázadásból lett rockénekes?

JW: Eredetileg én is énekes-táncos akartam lenni, mint édesanyám. Úgy is vágtam neki az éneklésnek, hogy majd Broadway-karriert csinálok, de aztán beválogattak háttérénekesnek Jeffrey Osborne zenekarába, amellyel laza, szerelmes r&b-t játszottunk. Ez volt az első fizetős koncertmelóm – és azonnal megfogott. Szerencsém is volt, mert míg Osborne-nal turnéztam, behívtak a Totóhoz egy meghallgatásra. Előtte már kiadtam egy szólólemezt, szóval tudták, hogy érdekel a popzene, de így is nagy lépés volt, hogy egyik napról a másikra a világ egyik legsikeresebb zenekarában találtam magam.

A teljes interjút a Magyar Narancs legfrisebb számában olvashatja. A lap már kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.