lemez

Oláh Szabolcs–Cseke Gábor: Message From the Sun

Zene

Oláh Szabolcs filozófus, vagy talán titokban szerzetes is, akinek a szépséggel van halaszthatatlan dolga még itt, ezen a Földön. A gitáros meditálásra hajlamos, de azért mielőtt bárkit elriasztanék ezzel, sietek leszögezni, hogy a Modern Art Orchestra (MAO) nevű, komoly bulizásra is hajlamos big band tagja volt, kolosszális szerzeményeit és hangszereléseit most is játsszák. Úgy érzem, hogy Oláh eddig is sikeres kompozíciós technikáját a Whirl of Karma című számban lehet igazán tetten érni.

De most már elég a fennköltségből, hiszen a dolgot úgy is meg lehet fogni, hogy az Oláhból kikacskaringózó melódia nem filozófiai síkon jön létre, hanem ötvonalason, és azután, amikor már végképp nem lehet kikerülni a címadás keservét, mert jogdíjhúsba vág, akkor elnevezi valahogy. Akár így, akár úgy, mind a 12 (ajjaj, már megint a kozmosz) szám a szépségről szól, értékeik a modern kor előttiek, és távol tartják magukat a mediatizációtól.

Ahhoz, hogy Oláh a korábbi lemezein kvintettel és énekessel kidolgozott, jellegzetesen tiszta szerkezetű, „dalszerű” melódiáinak esszenciájához most még közelebb férkőzzön, a zongora-gitár duót választotta – és szerintem nem azért, mert nem kapott nagyobb együttesre elég szubvenciót. Melódiái másik jellegzetessége ugyanis a lépegető, általában kvintnél kisebb, gyakran szekundos haladás, a zenei gondolat folytatása egy új kezdőhangról, egy másik perspektíva felnyitása az időben és a térben. Ebben a szituációban viszont a szóló gitár már nem alkalmas annak a komplexitásnak a kifejezésére, amely Oláh akkordikus stílusából régóta érezhető. Ehhez választotta a MAO-beli egykori társát, a magyar jazz legempatikusabb és legkeresettebb kísérőjét, Cseke Gábort. Cseke a kidolgozott, mégis inspiratív témákkal úgy bánik, mint az édes gyerekeivel, az összhang tökéletes. Országúti autózásra ajánlom.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.