lemez

Oláh Szabolcs–Cseke Gábor: Message From the Sun

Zene

Oláh Szabolcs filozófus, vagy talán titokban szerzetes is, akinek a szépséggel van halaszthatatlan dolga még itt, ezen a Földön. A gitáros meditálásra hajlamos, de azért mielőtt bárkit elriasztanék ezzel, sietek leszögezni, hogy a Modern Art Orchestra (MAO) nevű, komoly bulizásra is hajlamos big band tagja volt, kolosszális szerzeményeit és hangszereléseit most is játsszák. Úgy érzem, hogy Oláh eddig is sikeres kompozíciós technikáját a Whirl of Karma című számban lehet igazán tetten érni.

De most már elég a fennköltségből, hiszen a dolgot úgy is meg lehet fogni, hogy az Oláhból kikacskaringózó melódia nem filozófiai síkon jön létre, hanem ötvonalason, és azután, amikor már végképp nem lehet kikerülni a címadás keservét, mert jogdíjhúsba vág, akkor elnevezi valahogy. Akár így, akár úgy, mind a 12 (ajjaj, már megint a kozmosz) szám a szépségről szól, értékeik a modern kor előttiek, és távol tartják magukat a mediatizációtól.

Ahhoz, hogy Oláh a korábbi lemezein kvintettel és énekessel kidolgozott, jellegzetesen tiszta szerkezetű, „dalszerű” melódiáinak esszenciájához most még közelebb férkőzzön, a zongora-gitár duót választotta – és szerintem nem azért, mert nem kapott nagyobb együttesre elég szubvenciót. Melódiái másik jellegzetessége ugyanis a lépegető, általában kvintnél kisebb, gyakran szekundos haladás, a zenei gondolat folytatása egy új kezdőhangról, egy másik perspektíva felnyitása az időben és a térben. Ebben a szituációban viszont a szóló gitár már nem alkalmas annak a komplexitásnak a kifejezésére, amely Oláh akkordikus stílusából régóta érezhető. Ehhez választotta a MAO-beli egykori társát, a magyar jazz legempatikusabb és legkeresettebb kísérőjét, Cseke Gábort. Cseke a kidolgozott, mégis inspiratív témákkal úgy bánik, mint az édes gyerekeivel, az összhang tökéletes. Országúti autózásra ajánlom.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."