lemez

Oláh Szabolcs–Cseke Gábor: Message From the Sun

Zene

Oláh Szabolcs filozófus, vagy talán titokban szerzetes is, akinek a szépséggel van halaszthatatlan dolga még itt, ezen a Földön. A gitáros meditálásra hajlamos, de azért mielőtt bárkit elriasztanék ezzel, sietek leszögezni, hogy a Modern Art Orchestra (MAO) nevű, komoly bulizásra is hajlamos big band tagja volt, kolosszális szerzeményeit és hangszereléseit most is játsszák. Úgy érzem, hogy Oláh eddig is sikeres kompozíciós technikáját a Whirl of Karma című számban lehet igazán tetten érni.

De most már elég a fennköltségből, hiszen a dolgot úgy is meg lehet fogni, hogy az Oláhból kikacskaringózó melódia nem filozófiai síkon jön létre, hanem ötvonalason, és azután, amikor már végképp nem lehet kikerülni a címadás keservét, mert jogdíjhúsba vág, akkor elnevezi valahogy. Akár így, akár úgy, mind a 12 (ajjaj, már megint a kozmosz) szám a szépségről szól, értékeik a modern kor előttiek, és távol tartják magukat a mediatizációtól.

Ahhoz, hogy Oláh a korábbi lemezein kvintettel és énekessel kidolgozott, jellegzetesen tiszta szerkezetű, „dalszerű” melódiáinak esszenciájához most még közelebb férkőzzön, a zongora-gitár duót választotta – és szerintem nem azért, mert nem kapott nagyobb együttesre elég szubvenciót. Melódiái másik jellegzetessége ugyanis a lépegető, általában kvintnél kisebb, gyakran szekundos haladás, a zenei gondolat folytatása egy új kezdőhangról, egy másik perspektíva felnyitása az időben és a térben. Ebben a szituációban viszont a szóló gitár már nem alkalmas annak a komplexitásnak a kifejezésére, amely Oláh akkordikus stílusából régóta érezhető. Ehhez választotta a MAO-beli egykori társát, a magyar jazz legempatikusabb és legkeresettebb kísérőjét, Cseke Gábort. Cseke a kidolgozott, mégis inspiratív témákkal úgy bánik, mint az édes gyerekeivel, az összhang tökéletes. Országúti autózásra ajánlom.

Szerzői kiadás, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.