Lemez

Olvadó diszkó

Tame Impala: Currents

  • Lang Ádám
  • 2015. augusztus 23.

Zene

A perthi pszichedelikus rockszíntérből kinövő Tame Impala rögtön az első lemezével, az Innerspeakerrel a korszak egyik leg­jelentősebb gitárbandájává vált.

Mindezt úgy, hogy csak a koncerteken bővül igazi zenekarrá: mindaz, amit a lemezein hallunk, Kevin Parker szinte teljesen önálló munkája a stúdióban. A 2012-es Lonerism után mindenesetre így is már-már közmegegyezés lett, hogy a Tame Impala valóban korunk egyik legfontosabb rockzenekara.

A Lonerismben talán az arányérzéke volt a legfontosabb. Az Innerspeaker nyersebb hangzásvilága után a szintik és a popérzékenység mellett a stúdiótechnika előtérbe helyezésével olyan elegyet kevert ki Parker, amely „térben” magabiztosan állt a kísérleti zenék és a dalszerűség, időben pedig a múlt és a jövő metszéspontjában, vagyis a legbiztosabb jelenben. Összebékítette a popot a pszichedelikus elszállásokkal, és mindeközben úgy tudott nosztalgikus lenni, hogy a poros vintázshangzás helyett inkább a stúdió adta lehetőségek elemi örömét közvetítette. Valami olyasmit, amit a koncertezéstől visszavonuló Beatles is átélhetett – nem véletlenül (és nem is csak az énekhangja miatt) hasonlítgatják annyiszor Parkert éppen John Lennonhoz.

A Lonerism után hősünk azt is belengette, hogy elhagyja az albumformátumot. Most, három évvel később mégis a régi módon, nagylemezként érkezett meg a Currents. A lemez rögtön a korábban már bemutatott Let It Happennel indul, amely lakossági régiókkal kacérkodó, epikus szintidallamával és a kilencvenes éveket idéző tánczenéjével még az eddigi legnagyobb Tame Impala-slágerre, a Feels Like We Only Go Backwardsra is rálicitál. Innentől azonban már kevésbé meglepő, amit kapunk. A 60–70-es évek pszichedéliájától Parker erre a lemezre egyértelműen eljutott a 80-as évek újrafelfedezéséhez. Ha figyelembe vesszük, hogy van neki egy diszkó-funk zenekara is (az AAA Aardvark Getdown Services), akkor máris maguktól értetődőek azok a könnyed, sláger­esélyes dalok, amilyen, mondjuk, a The Moment vagy a The Less I Know the Better. Ami viszont elsőre kicsit csalódást okozhat, az a Pink Floydot és Prince-t idéző balladák nagyobb száma: ezek kicsit üresnek és egyformának tűnhetnek elsőre. Összességében mégis összeáll egy olyan zenei univerzum (tele fogósabbnál fogósabb számokkal), amelyet nyugodtan oda lehet tenni az évtized legnagyobb emlékezője, Ariel Pink életműve mellé. Főleg az olyan dalokat, mint a bizarr Past Life vagy az elégikus Love Para­noia – az alig kétperces Disciples csilingelő lo-fi indie popjáról nem is beszélve. Végeredményben a Currents jó és következetes folytatás a bizonyos szempontból megismételhetetlen Lonerism után: világosan megmutatja, hogy Kevin Parker változik, és ennek tudatában ismétlések helyett inkább továbbgörgeti ezt a szépen induló életművet.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.