mi a kotta?

Bélszín és szimfónia

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 23.

Zene

„Birodalmam aktuális helyzete arra késztet, hogy véget vessek a spanyolországi ügynek.” 1813 őszén, már a bukás felé haladtában ekképpen írta le ­ –­ ­  és próbálta egyúttal veszteségként is „leírni” – Napóleon császár az Ibériai-félszigeten elszenvedett megszégyenítő kudarcot. Spanyolország elvesztését a helyiek ádáz ellenállásán túl persze leginkább a perfid Angliának köszönhette a franciák császára, hiszen a spanyol harcokban nőtt valóságos mumusává Arthur Wellesley, azaz Lord Wellington (Goya képén mutatjuk). A vajas tésztába csomagolt bélszín receptjének névadója döntő spanyolországi győzelmét 1813 júniusában a beszédes nevű Vitoria mellett aratta, s ez a diadal rövid úton a zenetörténetbe is bevonult. Beethoven ugyanis 1813. december 8-ai hangversenyén, melyen mellesleg első ízben hangzott fel a VII. szimfónia, főszám gyanánt e csata megzenésítésével ejtette ámulatba a bécsieket. A színpadon két zenekarnyi muzsikus foglalt helyet, de még a koncertnek színhelyül szolgáló egyetem lépcsőházába és oldalfolyosóira is jutottak zenészek, hogy trombitákkal, dobokkal és kereplőkkel segítsék megidézni a csatazajt. S nem csupán sokan voltak e zenészek, de egészen nagy nevek működtek közre az alkalmi mű bemutatásában. Ott hegedült a zenekarban Louis Spohr, a külső zenekart az idős Antonio Salieri irányította, a nagydobok és „ágyúk” megszólaltatásáért pedig olyan korabeli kiválóságok feleltek, mint Hummel, Moscheles és az ifjú Meyerbeer.

Az ősbemutatón oly nagy sikert aratott Wellington győzelme, vagy másként a Csataszimfónia ezúttal a Nemzeti Filharmonikus Zenekar második martonvásári Beethoven-koncertjén jut majd kitüntetett szerephez, Kocsis Zoltán dirigálásával (július 25., hét óra; esőnap: július 26.). E mű zárja ugyanis a hangversenyt, melyen előzőleg Ránki Dezső szólójával fog megszólalni az Esz-dúr zongoraverseny, a programot indító nyitány pedig a Plutarkhosz által ekként jellemzett férfiú alakját lesz hivatott megidézni: „…bár mindenre kiterjedő, élénk értelme őt is nagy és kiváló tettek elkövetésére serkentette, daccal párosult fékezhetetlen indulatossága megnehezítette számára a másokkal való érintkezést. Kortársai bámulták a gyönyörökkel, a fáradalmakkal és az anyagi javakkal szemben tanúsított közönyét, s ezt a tulajdonságát önmérsékletnek, igazságosságnak és bátorságnak nevezték, társaságban viszont nem tudták elviselni ellenszenves, kellemetlen és fennhéjázó modorát.” Coriolanus volt e nehéz természetű katonaember, s az ő nevét viselő 1807-es Beethoven-nyitánnyal kezdődik majd tehát Kocsisék remeknek ígérkező szabadtéri koncertje.

Persze választhatjuk a vajdahunyadvári nyári zenei fesztivál soros koncertjét is, hisz hétfőn a Budapesti Vonósok muzsikálnak e hangulatos helyszínen (július 27., fél kilenc; esőnap: július 28.). Ezen az estén a bécsi klasszika másik hős alakjáé, Mozarté a főszerep, akinek divertimentói és A-dúr szimfóniája mellett két zongoraversenye is fölhangzik majd az 1782-es esztendő őszének terméséből, Szentpéteri Gabriella szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.