mi a kotta?

Bélszín és szimfónia

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 23.

Zene

„Birodalmam aktuális helyzete arra késztet, hogy véget vessek a spanyolországi ügynek.” 1813 őszén, már a bukás felé haladtában ekképpen írta le ­ –­ ­  és próbálta egyúttal veszteségként is „leírni” – Napóleon császár az Ibériai-félszigeten elszenvedett megszégyenítő kudarcot. Spanyolország elvesztését a helyiek ádáz ellenállásán túl persze leginkább a perfid Angliának köszönhette a franciák császára, hiszen a spanyol harcokban nőtt valóságos mumusává Arthur Wellesley, azaz Lord Wellington (Goya képén mutatjuk). A vajas tésztába csomagolt bélszín receptjének névadója döntő spanyolországi győzelmét 1813 júniusában a beszédes nevű Vitoria mellett aratta, s ez a diadal rövid úton a zenetörténetbe is bevonult. Beethoven ugyanis 1813. december 8-ai hangversenyén, melyen mellesleg első ízben hangzott fel a VII. szimfónia, főszám gyanánt e csata megzenésítésével ejtette ámulatba a bécsieket. A színpadon két zenekarnyi muzsikus foglalt helyet, de még a koncertnek színhelyül szolgáló egyetem lépcsőházába és oldalfolyosóira is jutottak zenészek, hogy trombitákkal, dobokkal és kereplőkkel segítsék megidézni a csatazajt. S nem csupán sokan voltak e zenészek, de egészen nagy nevek működtek közre az alkalmi mű bemutatásában. Ott hegedült a zenekarban Louis Spohr, a külső zenekart az idős Antonio Salieri irányította, a nagydobok és „ágyúk” megszólaltatásáért pedig olyan korabeli kiválóságok feleltek, mint Hummel, Moscheles és az ifjú Meyerbeer.

Az ősbemutatón oly nagy sikert aratott Wellington győzelme, vagy másként a Csataszimfónia ezúttal a Nemzeti Filharmonikus Zenekar második martonvásári Beethoven-koncertjén jut majd kitüntetett szerephez, Kocsis Zoltán dirigálásával (július 25., hét óra; esőnap: július 26.). E mű zárja ugyanis a hangversenyt, melyen előzőleg Ránki Dezső szólójával fog megszólalni az Esz-dúr zongoraverseny, a programot indító nyitány pedig a Plutarkhosz által ekként jellemzett férfiú alakját lesz hivatott megidézni: „…bár mindenre kiterjedő, élénk értelme őt is nagy és kiváló tettek elkövetésére serkentette, daccal párosult fékezhetetlen indulatossága megnehezítette számára a másokkal való érintkezést. Kortársai bámulták a gyönyörökkel, a fáradalmakkal és az anyagi javakkal szemben tanúsított közönyét, s ezt a tulajdonságát önmérsékletnek, igazságosságnak és bátorságnak nevezték, társaságban viszont nem tudták elviselni ellenszenves, kellemetlen és fennhéjázó modorát.” Coriolanus volt e nehéz természetű katonaember, s az ő nevét viselő 1807-es Beethoven-nyitánnyal kezdődik majd tehát Kocsisék remeknek ígérkező szabadtéri koncertje.

Persze választhatjuk a vajdahunyadvári nyári zenei fesztivál soros koncertjét is, hisz hétfőn a Budapesti Vonósok muzsikálnak e hangulatos helyszínen (július 27., fél kilenc; esőnap: július 28.). Ezen az estén a bécsi klasszika másik hős alakjáé, Mozarté a főszerep, akinek divertimentói és A-dúr szimfóniája mellett két zongoraversenye is fölhangzik majd az 1782-es esztendő őszének terméséből, Szentpéteri Gabriella szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.