Öndefiníció - Avenged Sevenfold: Avenged Sevenfold (lemez)

  • Vincze Ádám
  • 2007. november 1.

Zene

Mindig van annak valami jelentősége, ha egy zenekar saját magáról nevezi el az aktuális lemezét. Egyfajta önmeghatározás lehet ez: az első albumnál természetesen a friss, LP-szüzességét épp csak elvesztő banda üt ezzel az asztalra, jelezve, hogy készen állnak szétrúgni az összes segget, mellesleg leigázni a világot, ha már úgyis elkezdték a hadjáratot (a Led Zeppelin csinálta ezt a legjobban, ugye, ahol az első négy album volt self-titled, mindössze egy odabiggyesztett számmal jelezve a sorrendiséget; mindazonáltal be is jött nekik a taktika).

Mindig van annak valami jelentősége, ha egy zenekar saját magáról nevezi el az aktuális lemezét. Egyfajta önmeghatározás lehet ez: az első albumnál természetesen a friss, LP-szüzességét épp csak elvesztő banda üt ezzel az asztalra, jelezve, hogy készen állnak szétrúgni az összes segget, mellesleg leigázni a világot, ha már úgyis elkezdték a hadjáratot (a Led Zeppelin csinálta ezt a legjobban, ugye, ahol az első négy album volt self-titled, mindössze egy odabiggyesztett számmal jelezve a sorrendiséget; mindazonáltal be is jött nekik a taktika). Árnyaltabb a kép, ha egy már befutott, többlemezes csapat csinálja ugyanezt: ilyenkor mindig valami váratlanra kell készülni, egyfajta megújulásjellegre - körülbelül olyan ez, mint amikor az ember a szakítás után öszszefut az excsajával a metrón, és először nem bírja felismerni a hosszú fekete hajúból tüsi vörössé változott leányzót.

Az Avenged Sevenfolddal is hasonló a helyzet, bár ez most kissé megtévesztő. A mainstream áttörést hozó előző albumnál (City Of Evil) lehetett volna ezt ellőni, amikor a frissiben multikiadóhoz szerződő ötös, szakítva az első két lemez vicsorgós metalcore-jával, elkészítette azt az anyagot, amelyet hallva az egész szakma hanyatt vágta magát a srácok előtt, kikiáltva a bandát a huszonegyedik század Guns 'N' Rosesának, a City Of Evilt pedig a modern Appetite For Destructionnek. Nem is volt ez akkora hülyeség; ha az ellenállhatatlan slágeresség mint közös pont mellé odatesszük a Guns ősrockhatásait az egy generációval fiatalabb Avenged-srácok heavy metal gyökereihez, már meg is kapjuk a lemezhegyeket eladó tuti receptet. Most viszont lukra futottak, mert a végkifejlet olyan lett, mintha egy Dream Theater-szerű, giccses progresszív rockzenekart összeeresztenének a Use Your Illusion-korabeli, drogoktól megborult Guns N' Rosesszal - a fiúk, miután sikertelenül próbálták megfejelni a City Of Evil meganótáit, inkább kiültek barbecue-t sütni a kertbe, és közben rájöttek, hogy a rock and roll rég halott.

Warner, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?