mi a kotta?

Opera, operita

  • mi a kotta
  • 2020. május 23.

Zene

„Mivel az egész operát át kellett venni, azonnal munkához láttunk. Lichnowsky hercegné játszotta zongorán az opera nagy partitúráját, Clement pedig, aki a szoba egyik sarkában ült, kívülről kísérte hegedűn az egész operát, úgy, hogy a különböző hangszerek minden szólóját játszotta. Minthogy Clement rendkívüli emlékezete általánosan ismert volt, rajtam kívül senki sem csodálkozott ezen. Meyer és én úgy hasznosítottuk magunkat, hogy legjobb tudásunk szerint énekeltünk, ő (a basszus) az opera mélyebb, én a magasabb szerepeit. Noha Beethoven barátai teljesen fel voltak készülve a várható harcra, ennyire felindultnak még sohasem látták, és ha a tapintatos, gyengéd hercegné, aki Beethovennek szinte második anyja volt, s akit ő el is ismert annak, nem kérlel és könyörög, elkötelezett barátai aligha jártak volna sikerrel ebben a számukra is kétséges vállalkozásban. Amikor azonban héttől egy óráig tartó, egyesült erőfeszítésük után a három szám fel lett áldozva, s mi kimerülten, éhesen és szomjasan hozzáláttunk, hogy egy fényes vacsorával felfrissítsük magunkat, már senki sem volt boldogabb és vidámabb, mint Beethoven.”

Alig néhány hete a Figaro házassága kapcsán idéztünk már e hasábokon egy nagyotmondó tenoristát, s ezúttal is olyan konfabulátort citáltunk, aki ehhez a hangfajhoz tartozott: Joseph August Röckelt, az operatörténet második Florestanját. Beethoven egyetlen operájának, a Fideliónak ugyanis köztudomás szerint több változata volt, s az 1805-ös ősformát változtatta volna meg a fentebb körvonalazott baráti közbelépés: a teljes operát blattoló hercegnével, a sarokból közreműködő csodahegedűssel és persze a végül egészen felviduló géniusszal. Ezt az ősalakot, amelyet Beethoven eredeti cím­adó szándéka nyomán Leonore nevezet alatt emlegethetünk, most ugyancsak elénk hozza a netes (opera)életpótlék. A bécsi Staatsoper idei, évfordulós attrakcióját ugyanis egészen július végéig visszanézhetjük az ARTE tévécsatorna internetes felületén (arte.tv).

Itt, különböző lejárati dátumokkal egy egész sor más operát és koncertet is lelhetünk, helsinki Tost csakúgy, mint palermói Parsifalt. De hát az alaprepertoárra talán már rá is untunk mostanra, úgyhogy válasszuk inkább a ritka csemegéket! Mondjuk, Astor Piazzolla tangó-operáját, pontosabban tango operitáját, a María de Buenos Airest, amely egy tavalyi strasbourgi előadás felvételéről visszanézhető. Vagy éppenséggel azt a Karlheinz Stockhausen-válogatást, amely a mester (képünkön) hét részből álló, együtt mintegy 29 órát kitevő operaciklusából, a Világosságból kínál egész estés kóstolót a Holland Nemzeti Opera előadásában. Ha azután felbuzdultunkban a teljes ciklust is meghallgatnánk (mehr Licht!), a legelső utunk a YouTube felé vezessen minket.

De ha már úgyis Hollandia irányába kattintgatunk, hát feltétlenül kövessük a Facebookon az amszterdami Királyi Concertgebouw Zenekart (facebook.com/Concertgebouworkest)! Így ugyanis még véletlenül sem maradhatunk le a világ egyik legnagyszerűbb szimfonikus együttesének koncertközvetítéseiről, amelyek menetrend szerint minden hétfőn, szerdán és pénteken délután négykor kezdődnek a példás kulantériájú amszterdamiak netes felületein.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."