mi a kotta?

Opera, operita

  • mi a kotta
  • 2020. május 23.

Zene

„Mivel az egész operát át kellett venni, azonnal munkához láttunk. Lichnowsky hercegné játszotta zongorán az opera nagy partitúráját, Clement pedig, aki a szoba egyik sarkában ült, kívülről kísérte hegedűn az egész operát, úgy, hogy a különböző hangszerek minden szólóját játszotta. Minthogy Clement rendkívüli emlékezete általánosan ismert volt, rajtam kívül senki sem csodálkozott ezen. Meyer és én úgy hasznosítottuk magunkat, hogy legjobb tudásunk szerint énekeltünk, ő (a basszus) az opera mélyebb, én a magasabb szerepeit. Noha Beethoven barátai teljesen fel voltak készülve a várható harcra, ennyire felindultnak még sohasem látták, és ha a tapintatos, gyengéd hercegné, aki Beethovennek szinte második anyja volt, s akit ő el is ismert annak, nem kérlel és könyörög, elkötelezett barátai aligha jártak volna sikerrel ebben a számukra is kétséges vállalkozásban. Amikor azonban héttől egy óráig tartó, egyesült erőfeszítésük után a három szám fel lett áldozva, s mi kimerülten, éhesen és szomjasan hozzáláttunk, hogy egy fényes vacsorával felfrissítsük magunkat, már senki sem volt boldogabb és vidámabb, mint Beethoven.”

Alig néhány hete a Figaro házassága kapcsán idéztünk már e hasábokon egy nagyotmondó tenoristát, s ezúttal is olyan konfabulátort citáltunk, aki ehhez a hangfajhoz tartozott: Joseph August Röckelt, az operatörténet második Florestanját. Beethoven egyetlen operájának, a Fideliónak ugyanis köztudomás szerint több változata volt, s az 1805-ös ősformát változtatta volna meg a fentebb körvonalazott baráti közbelépés: a teljes operát blattoló hercegnével, a sarokból közreműködő csodahegedűssel és persze a végül egészen felviduló géniusszal. Ezt az ősalakot, amelyet Beethoven eredeti cím­adó szándéka nyomán Leonore nevezet alatt emlegethetünk, most ugyancsak elénk hozza a netes (opera)életpótlék. A bécsi Staatsoper idei, évfordulós attrakcióját ugyanis egészen július végéig visszanézhetjük az ARTE tévécsatorna internetes felületén (arte.tv).

Itt, különböző lejárati dátumokkal egy egész sor más operát és koncertet is lelhetünk, helsinki Tost csakúgy, mint palermói Parsifalt. De hát az alaprepertoárra talán már rá is untunk mostanra, úgyhogy válasszuk inkább a ritka csemegéket! Mondjuk, Astor Piazzolla tangó-operáját, pontosabban tango operitáját, a María de Buenos Airest, amely egy tavalyi strasbourgi előadás felvételéről visszanézhető. Vagy éppenséggel azt a Karlheinz Stockhausen-válogatást, amely a mester (képünkön) hét részből álló, együtt mintegy 29 órát kitevő operaciklusából, a Világosságból kínál egész estés kóstolót a Holland Nemzeti Opera előadásában. Ha azután felbuzdultunkban a teljes ciklust is meghallgatnánk (mehr Licht!), a legelső utunk a YouTube felé vezessen minket.

De ha már úgyis Hollandia irányába kattintgatunk, hát feltétlenül kövessük a Facebookon az amszterdami Királyi Concertgebouw Zenekart (facebook.com/Concertgebouworkest)! Így ugyanis még véletlenül sem maradhatunk le a világ egyik legnagyszerűbb szimfonikus együttesének koncertközvetítéseiről, amelyek menetrend szerint minden hétfőn, szerdán és pénteken délután négykor kezdődnek a példás kulantériájú amszterdamiak netes felületein.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”