mi a kotta?

Opera, operita

  • mi a kotta
  • 2020. május 23.

Zene

„Mivel az egész operát át kellett venni, azonnal munkához láttunk. Lichnowsky hercegné játszotta zongorán az opera nagy partitúráját, Clement pedig, aki a szoba egyik sarkában ült, kívülről kísérte hegedűn az egész operát, úgy, hogy a különböző hangszerek minden szólóját játszotta. Minthogy Clement rendkívüli emlékezete általánosan ismert volt, rajtam kívül senki sem csodálkozott ezen. Meyer és én úgy hasznosítottuk magunkat, hogy legjobb tudásunk szerint énekeltünk, ő (a basszus) az opera mélyebb, én a magasabb szerepeit. Noha Beethoven barátai teljesen fel voltak készülve a várható harcra, ennyire felindultnak még sohasem látták, és ha a tapintatos, gyengéd hercegné, aki Beethovennek szinte második anyja volt, s akit ő el is ismert annak, nem kérlel és könyörög, elkötelezett barátai aligha jártak volna sikerrel ebben a számukra is kétséges vállalkozásban. Amikor azonban héttől egy óráig tartó, egyesült erőfeszítésük után a három szám fel lett áldozva, s mi kimerülten, éhesen és szomjasan hozzáláttunk, hogy egy fényes vacsorával felfrissítsük magunkat, már senki sem volt boldogabb és vidámabb, mint Beethoven.”

Alig néhány hete a Figaro házassága kapcsán idéztünk már e hasábokon egy nagyotmondó tenoristát, s ezúttal is olyan konfabulátort citáltunk, aki ehhez a hangfajhoz tartozott: Joseph August Röckelt, az operatörténet második Florestanját. Beethoven egyetlen operájának, a Fideliónak ugyanis köztudomás szerint több változata volt, s az 1805-ös ősformát változtatta volna meg a fentebb körvonalazott baráti közbelépés: a teljes operát blattoló hercegnével, a sarokból közreműködő csodahegedűssel és persze a végül egészen felviduló géniusszal. Ezt az ősalakot, amelyet Beethoven eredeti cím­adó szándéka nyomán Leonore nevezet alatt emlegethetünk, most ugyancsak elénk hozza a netes (opera)életpótlék. A bécsi Staatsoper idei, évfordulós attrakcióját ugyanis egészen július végéig visszanézhetjük az ARTE tévécsatorna internetes felületén (arte.tv).

Itt, különböző lejárati dátumokkal egy egész sor más operát és koncertet is lelhetünk, helsinki Tost csakúgy, mint palermói Parsifalt. De hát az alaprepertoárra talán már rá is untunk mostanra, úgyhogy válasszuk inkább a ritka csemegéket! Mondjuk, Astor Piazzolla tangó-operáját, pontosabban tango operitáját, a María de Buenos Airest, amely egy tavalyi strasbourgi előadás felvételéről visszanézhető. Vagy éppenséggel azt a Karlheinz Stockhausen-válogatást, amely a mester (képünkön) hét részből álló, együtt mintegy 29 órát kitevő operaciklusából, a Világosságból kínál egész estés kóstolót a Holland Nemzeti Opera előadásában. Ha azután felbuzdultunkban a teljes ciklust is meghallgatnánk (mehr Licht!), a legelső utunk a YouTube felé vezessen minket.

De ha már úgyis Hollandia irányába kattintgatunk, hát feltétlenül kövessük a Facebookon az amszterdami Királyi Concertgebouw Zenekart (facebook.com/Concertgebouworkest)! Így ugyanis még véletlenül sem maradhatunk le a világ egyik legnagyszerűbb szimfonikus együttesének koncertközvetítéseiről, amelyek menetrend szerint minden hétfőn, szerdán és pénteken délután négykor kezdődnek a példás kulantériájú amszterdamiak netes felületein.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.