opera - Az átváltozás

  • - kyt -
  • 2010. február 4.

Zene

Franz Kafka elbeszélésére gondolva kétségkívül riasztó ötlet elképzelni egy látványos nagyoperai színpadot kórussal és hatalmas statisztériával, mégis túlzott szerénységnek tűnik kamaraoperának nevezni ezt a remek, élvezetes és szép darabot. A színlap ugyanis nyolc szerepet nevesít - számos klasszikus opera jól megél ugyanennyivel.
Franz Kafka elbeszélésére gondolva kétségkívül riasztó ötlet elképzelni egy látványos nagyoperai színpadot kórussal és hatalmas statisztériával, mégis túlzott szerénységnek tûnik kamaraoperának nevezni ezt a remek, élvezetes és szép darabot. A színlap ugyanis nyolc szerepet nevesít - számos klasszikus opera jól megél ugyanennyivel. Legfeljebb az elõadás körülményei - a szûk játéktér, a szerény belmagasság - indokolják a rögtön egyfajta meghittséget sugárzó kifejezést. Elsõsorban pedig az az alighanem kényszerû, de hiányérzetet egyáltalán nem keltõ körülmény, hogy a kórus csak felvételrõl szólal meg - a pormacskák szerepkörében például aligha szolgálná a jelenléte Faragó Béla operájának meggyõzõ erejét.

Nincs is szükség erre: a zene szélsõségesen sokszínû, de nem széttartó. Néhol kellemesen könynyûkezû pastiche benyomását kelti, a Samsa-lakásba idézve például a Don Giovanni kõvendégét, máskor kupléhangulatot sugallva. A kórus susogásai és pittyegései, csettegései és csiszikelései ellenpontjaként viszont újra és újra megrázó drámai mélységekig visz egy-egy ária érett gazdagsága.

A szubjektív rovarlét fájdalmas testi-lelki árnyalatai panaszos sorokba foglalva persze aligha volnának meggyõzõek - indokolatlanul vonnák el a nézõtéri derültséget a valóban abszurd és humoros pillanatoktól. Ámde lapunk egykori munkatársának, Kovács Kristófnak a librettója bátran, könnyû kézzel és jó svádával mozdítja el az eredeti szöveget konkrétabb - és színre vihetõbb - dramaturgiai feszültségpontok felé. Ezzel teremti meg a lehetõségét annak, hogy az apa, a húg és a többiek olyan szólamot énekelhessenek, aminek nem egyszerûen dallama, hanem drámai tétje van. Az elõadásnak pedig folyamatos a feszültsége, hála Lukáts Andor meglehetõsen puritán és nyers, a történetet a hétköznapiasság irányába mozdító rendezésének meg a szereplõknek, élükön a Gregor Samsát alakító Friedenthal Zoltánnal.

Sanyi és Aranka Színház, január 24.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.