opera - CARMENCET

Zene

Bár a szórólap hajh', de fiatalos kiszólása ("CarmenCET - Ettől behalsz!") tartósan kínos emlék marad, azért a deklarált törekvés, hogy az opera végre vonzóvá váljon a tinédzserek és az ifjú felnőttek számára, lelkesen üdvözlendő. Alighanem a darabválasztás is megfelelő volt: a Carmen egyrészessé sűrített, a fandangós-banderrillós műspanyol kolorittól megfosztott, s a címtoldalék (Central European Time) értelmében itt és most játszódó változata előzetesen kellően attraktívnak tetszett.
Bár a szórólap hajh', de fiatalos kiszólása ("CarmenCET - Ettõl behalsz!") tartósan kínos emlék marad, azért a deklarált törekvés, hogy az opera végre vonzóvá váljon a tinédzserek és az ifjú felnõttek számára, lelkesen üdvözlendõ. Alighanem a darabválasztás is megfelelõ volt: a Carmen egyrészessé sûrített, a fandangós-banderrillós mûspanyol kolorittól megfosztott, s a címtoldalék (Central European Time) értelmében itt és most játszódó változata elõzetesen kellõen attraktívnak tetszett. Kár, hogy az ismerõsen hazai mélynyomorból kikapaszkodni vágyó lány története inkább csak a nyilatkozatokból rajzolódott ki, s nem magából Telihay Péter rendezésébõl, s hogy jelen idejû magyar vonás a produkcióban jószerével csak egy akadt: a Keith Haringet idézõ háttér, hisz az 1990-ben elhunyt mûvész képi világa Pesten most valóban a legeslegfrissebb impulzusnak számít. Amúgy hiába az arénás fél karéjt alkotó színpadkép, a lengõajtók szorgos csapkodása, a címszereplõre szabott minimál kortárs tánc (koreográfus: Ladányi Andrea), a Tháliába telepített elõadás szemernyit sem fiatalosabb, mint akármely más Carmen. Talán vállalni kellett volna a nem is Bizet-tõl származó recitativók elhagyását és a librettó prózájának visszaállítását (mint tõlünk nyugatra szinte mindenhol), talán a formás, ám édeskés magyar szöveg portalanítása hiányzott. Esetleg a húzások átgondolása, a suta történetformálás, no meg a fiatalos invenció körül hibádzott valami - a végeredmény félkudarc.

Török Géza karnagy és a zenekar teljesítményének mindazonáltal így is kijár a méltatás, s a két szimpatikus fõszereplõ, a Carmen lecsutkázott szólamát szavatoló, vonásaiban inkább értelmiségi partiragadozónak, semmint a szegénygettóból épp kivakaródzó nagykamasznak tûnõ Várhelyi Éva és a Don José sérülékenységét éneklésével akaratlanul is túlhangsúlyozó Vadász Dániel ugyancsak dicséretet érdemel helytállásáért.

Thália Színház, november 8.

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.