Opera - Levonulóban - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál - első napok

Zene

Árvízi hírek ijesztették, s egy a korábbi években megszokottnál is tágabbra vont fesztiváltematika fogadta idén a Miskolcra látogatót. Ám ahogy már az első pár nap során kiderült, az országrészt sújtó extrém vízállás következményei és elszomorító kísérőjelenségei nem árnyékolják be a Borsod-Abaúj-Zemplén megyében immár meggyökeresedett eseménysorozatot, míg a Bartók+Európa felcím jótékony kontúrtalansága valóban több szempontból is felette változatos programot kínál a Pestről - fővárosias gőggel - "leutazó" operabubusok számára.

Árvízi hírek ijesztették, s egy a korábbi években megszokottnál is tágabbra vont fesztiváltematika fogadta idén a Miskolcra látogatót. Ám ahogy már az első pár nap során kiderült, az országrészt sújtó extrém vízállás következményei és elszomorító kísérőjelenségei nem árnyékolják be a Borsod-Abaúj-Zemplén megyében immár meggyökeresedett eseménysorozatot, míg a Bartók+Európa felcím jótékony kontúrtalansága valóban több szempontból is felette változatos programot kínál a Pestről - fővárosias gőggel - "leutazó" operabubusok számára.

Így mindjárt csütörtök este a sorozat első operaprodukciója szokatlan párosítással és frappírozónak szánt színrevitellel hökkentett. Kerényi Miklós Gábor ugyanis az elmaradhatatlan fesztiváldarab, a Kékszakállú mellé Puccini - amúgy szintén 1918-ban ősbemutatott - víg-egyfelvonásosát, a Gianni Schicchit illesztette, s hozzá mindkét operarendezésével alkotói originalitásának elismertetésére tört. Nos, ez a hangsúlyozottan kortársi, celeb-Kékszakállú minden hatásos ötlet (mint például a "Lásd, ez az én birodalmam" szakaszára toronymagasba emelt Judit és az alatta diszkófénnyel megvilágított színpad látványa) dacára némiképp hígnak mutatta a rendezői koncepciót, s olykor bizony még egy-egy adagnyi szándékolatlan komikum is becsúszott az előadásba: mondjuk a Kékszakállú könnyeinek tavában/jacuzzijában elvégzett inhalációs ülőfürdő révén. Cser Krisztián előnyös külseje jól érvényesült a címszerepben, s a figura sérülékenységét is remekül közvetítette (így a "Vigyázz, vigyázz miránk, Judit!" hisztériát előlegező férfipanasza az előadás egyik legszebb pillanatává vált), ám Kékszakállúja már-már a túlságig lengetegnek tetszett. Bár meglehet, ez a maivá kicsinyített formátum ugyancsak a koncepció részének számított, amely így rendre Rálik Szilvia imponálóan erőszakos Juditja alá rendelte volna a bőrszerkós herceget.

Az Isteni színjáték pár soros epizódjára épülő végrendelet-hamisítási vígopera előadása annál meggyőzőbben érvelt Kerényi écákban gazdag, erőteljes hatásokat és eleven színházi pillanatokat teremtő operarendezői működése mellett. A rokonait végrendeletével kisemmiző, frissen elhalt Buoso Donati roppant életteli, akrobatikus készségű bohózati tetemként játssza körbe a színpadot, amely ezúttal nem középkorias gazdagságot, hanem jelen idejű lumpenproli tanyát mutat - konténeres pottyantóval és végérvényesen leparkolt lakókocsival. Ide, a szakadtság ügyesen karakterizált családi válogatottjának ádáz közegébe hajt be az ezúttal kiöregedett szelíd motorosként körvonalazott címszereplő, akit Kálmán Péter a ripizéstől sem idegenkedő hagyományos vígoperai komédiázás és a már-már rideggé keményedő játékmodor elegyével állít elénk - pompásan. A jelentős részben operettszínházi tagokból verbuvált Donati-família csapatjátéka ugyancsak élményszerűvé vált, s e második részre a Bartók-operában fájdalmas produkciót nyújtó Miskolci Szimfonikus Zenekar is visszanyerte becsülésünk javát.

Pénteken és szombaton azután az Észt Nemzeti Opera társulata gondoskodott a változatosságról: előbb a Traviata tökéletesen hagyományos, majd a kortárs Wallenberg-opera érzékien formabontó előadásával. Az előbbi produkció nagyjából a Zeffirelli-operafilm által summázott tradíció nyomdokán haladt, s csodáltatta a mellbetegnek éppen nem tűnő, ám annál dúsabb szépségű címszereplőt, a szőke Aile Asszonyit. A részint jó, részint gyenge közepes énekesekkel is garantált sikert arató slágerdarab után a Wallenberg előadása komoly meglepetést jelentett. No, nem annyira az észt Erkki-Sven Tüür közhelyt közhellyel pároztató, mindvégig hallgatható, de sosem emlékezetes zenéje, s még csak nem is a német Lutz Hübner didaktikus, az olykori humort ideologikus öntettel gyengítő librettója miatt. Hanem elsősorban a moszkvai Helikon Színház produkciói révén már többszörösen megcsodált tehetségű rendezőnek, Dmitri Bertmannak köszönhetően. Már az amúgy problematikusabb első részben, azaz a történeti Wallenberg mentőmunkáját s a holokausztot operásító szakaszban kitetszett Bertman látványteremtő ereje, a realista operajátszás és dokumentarista történelemábrázolás hagyományát megtörő érzéki szimbolizmusa. Eichmann például démoni libertinus nagyvadként lép a színpadra, látogatása Wallenbergnél egyszerre idézi a kővendég toposzát s valamiféle sátáni utolsó vacsorát, a bevagonírozást végző német tiszt pedig jókora tologatós számológéppel, szcsotival a kezében adminisztrálja munkája eredményét. A második felvonásban azután végképp és üdvösen elszabadul játék és fantázia, hogy Wallenberg eltűnésének és mitikus alakká, sőt konzumsztárrá válásának tragikomédiája elénk tárulhasson. A ketrecbe zárt Wallenberg mögött siratófallá alakul a színpadi Gulag, a szovjet tájékoztatás szívpirosba öltöztetett operettcsekistái kipingált arccal és parókásan döngik a mikrofonba a svéd hollétét ködösítő szillogizmusaikat. Végül egy hosszúra nyújtott orgiasztikus cirkuszjelenetben Elvis és Donald kacsa, óriás Matrjoska és az Eichmann által mozgatott Ronald Reagan, riporterek, admirálisok és túlélők össztánca ünnepli a kényelmes közhellyé avatott Wallenberget. A hatás frenetikus, a szünetben még erősen vacilláló közönség immár főzve van, s ilyen eredeti rendezői teljesítmény láttán még a merőben konzervatív és a didaxist holtáig rühellő kritikus sem igen vonhatja ki magát a lelkes ünneplésből.

Miskolc, június 10-12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.