opera - POMÁDÉ KIRÁLY ÚJ RUHÁJA

Zene

8 kis kritika
Habár a széltében elterjedt színházi közhely, miszerint a gyermek a legnehezebb közönség, vajmi csekély igazságtartalommal bír, az azért korántsem tekinthetõ papírformának, hogy egy zömében kisiskolásokból és nagycsoportosokból álló publikum zajos, már-már tomboló tetszéssel fogadjon valamely operaprodukciót. Márpedig a múlt szombaton ez történt, s e tény nemcsak Ránki György megejtõen szellemes muzsikájú és szerencsésen húzott, elsõ ízben 1950-ben bemutatott gyermekoperájának máig eleven frissességét bizonyítja, hanem a rendezõ, Toronykõy Attila erõfeszítéseit is, aki gügyögés nélkül, pusztán a gyermekekben, fölnõttekben és talán még a kritikusokban is egyaránt fellelhetõ egészséges humorérzékre alapozta az elõadás sikerét. A takarékos, de a nélkülözés látszatát ügyesen elkerülõ produkció fehér, ezüst és arany színekben játszó látványvilága értelemszerûen a ruházkodás változatos tárgyait idézi. A kravátlikkal és kalpagokkal fényesen fölszerelt ország divatbódult fejedelme Pomádé, akit az ifjú Cser Krisztián formált bájosan hóbortos piperkõccé. Ilyesformán a szerep, amely Székely Mihály óta a nagy hazai basszisták önironikus játékainak, kikacsintó paródiáinak terepe, jócskán megfiatalodott, ám derûjébõl mit sem vesztett. Cser remek, csibészes humora és (egy-két más szólistával ellentétben) mindvégig mintaszerû szövegmondása gyerekekben és felnõttekben egyként kellemes benyomást hagyott, s hasonlóképpen általános tetszést aratott a biciklin érkezõ és távozó két svihák csodatakács, Pataki Potyók Dániel és Geiger Lajos is. A színpadra telepített, csökkentett létszámú zenekart a hálóinges Köteles Géza ugyancsak szellemesen igazította. Az opera utolsó perceit a lengemagyarjában a nézõtéri járásokon végigparádézó Pomádé és díszmenete avatta viháncos mulatsággá.

Magyar Állami Operaház, október 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.