opera - POMÁDÉ KIRÁLY ÚJ RUHÁJA

Zene

8 kis kritika
Habár a széltében elterjedt színházi közhely, miszerint a gyermek a legnehezebb közönség, vajmi csekély igazságtartalommal bír, az azért korántsem tekinthetõ papírformának, hogy egy zömében kisiskolásokból és nagycsoportosokból álló publikum zajos, már-már tomboló tetszéssel fogadjon valamely operaprodukciót. Márpedig a múlt szombaton ez történt, s e tény nemcsak Ránki György megejtõen szellemes muzsikájú és szerencsésen húzott, elsõ ízben 1950-ben bemutatott gyermekoperájának máig eleven frissességét bizonyítja, hanem a rendezõ, Toronykõy Attila erõfeszítéseit is, aki gügyögés nélkül, pusztán a gyermekekben, fölnõttekben és talán még a kritikusokban is egyaránt fellelhetõ egészséges humorérzékre alapozta az elõadás sikerét. A takarékos, de a nélkülözés látszatát ügyesen elkerülõ produkció fehér, ezüst és arany színekben játszó látványvilága értelemszerûen a ruházkodás változatos tárgyait idézi. A kravátlikkal és kalpagokkal fényesen fölszerelt ország divatbódult fejedelme Pomádé, akit az ifjú Cser Krisztián formált bájosan hóbortos piperkõccé. Ilyesformán a szerep, amely Székely Mihály óta a nagy hazai basszisták önironikus játékainak, kikacsintó paródiáinak terepe, jócskán megfiatalodott, ám derûjébõl mit sem vesztett. Cser remek, csibészes humora és (egy-két más szólistával ellentétben) mindvégig mintaszerû szövegmondása gyerekekben és felnõttekben egyként kellemes benyomást hagyott, s hasonlóképpen általános tetszést aratott a biciklin érkezõ és távozó két svihák csodatakács, Pataki Potyók Dániel és Geiger Lajos is. A színpadra telepített, csökkentett létszámú zenekart a hálóinges Köteles Géza ugyancsak szellemesen igazította. Az opera utolsó perceit a lengemagyarjában a nézõtéri járásokon végigparádézó Pomádé és díszmenete avatta viháncos mulatsággá.

Magyar Állami Operaház, október 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”