opera - POMÁDÉ KIRÁLY ÚJ RUHÁJA

Zene

8 kis kritika
Habár a széltében elterjedt színházi közhely, miszerint a gyermek a legnehezebb közönség, vajmi csekély igazságtartalommal bír, az azért korántsem tekinthetõ papírformának, hogy egy zömében kisiskolásokból és nagycsoportosokból álló publikum zajos, már-már tomboló tetszéssel fogadjon valamely operaprodukciót. Márpedig a múlt szombaton ez történt, s e tény nemcsak Ránki György megejtõen szellemes muzsikájú és szerencsésen húzott, elsõ ízben 1950-ben bemutatott gyermekoperájának máig eleven frissességét bizonyítja, hanem a rendezõ, Toronykõy Attila erõfeszítéseit is, aki gügyögés nélkül, pusztán a gyermekekben, fölnõttekben és talán még a kritikusokban is egyaránt fellelhetõ egészséges humorérzékre alapozta az elõadás sikerét. A takarékos, de a nélkülözés látszatát ügyesen elkerülõ produkció fehér, ezüst és arany színekben játszó látványvilága értelemszerûen a ruházkodás változatos tárgyait idézi. A kravátlikkal és kalpagokkal fényesen fölszerelt ország divatbódult fejedelme Pomádé, akit az ifjú Cser Krisztián formált bájosan hóbortos piperkõccé. Ilyesformán a szerep, amely Székely Mihály óta a nagy hazai basszisták önironikus játékainak, kikacsintó paródiáinak terepe, jócskán megfiatalodott, ám derûjébõl mit sem vesztett. Cser remek, csibészes humora és (egy-két más szólistával ellentétben) mindvégig mintaszerû szövegmondása gyerekekben és felnõttekben egyként kellemes benyomást hagyott, s hasonlóképpen általános tetszést aratott a biciklin érkezõ és távozó két svihák csodatakács, Pataki Potyók Dániel és Geiger Lajos is. A színpadra telepített, csökkentett létszámú zenekart a hálóinges Köteles Géza ugyancsak szellemesen igazította. Az opera utolsó perceit a lengemagyarjában a nézõtéri járásokon végigparádézó Pomádé és díszmenete avatta viháncos mulatsággá.

Magyar Állami Operaház, október 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.