Operett - Az indus hercig - Kálmán Imre: A Bajadér

Zene

Mágikus kultoperett - az Operettszínházban kedvelik az ilyesféle, trendre kacsintó blikkfangokat, ám ez ne tévesszen meg, s persze ne is riasszon el senkit. Mert táncoljon bár nyíltszíni szólót a Garuda madár, s beszéljenek a színpadon a bráhminok titkos, akaratnyűgöző tudományáról, azért a párizsi primadonna, Odette és a hindu herceg, Radjami 1921-ből való románca mindössze "csak" operett: némi keleties kolorittal, a korabeli új táncfajták adaptálásának erős szándékával, valamint két szépen formált, operai igényű szólammal. S mégis más ez A Bajadér, hiszen László Ferenc

Mágikus kultoperett - az Operettszínházban kedvelik az ilyesféle, trendre kacsintó blikkfangokat, ám ez ne tévesszen meg, s persze ne is riasszon el senkit. Mert táncoljon bár nyíltszíni szólót a Garuda madár, s beszéljenek a színpadon a bráhminok titkos, akaratnyűgöző tudományáról, azért a párizsi primadonna, Odette és a hindu herceg, Radjami 1921-ből való románca mindössze "csak" operett: némi keleties kolorittal, a korabeli új táncfajták adaptálásának erős szándékával, valamint két szépen formált, operai igényű szólammal. S mégis más ez A Bajadér, hiszen két átíró, Kerényi Miklós Gábor és Kállai István a megfiatalítás vágyával mai színpadra alkalmazta, Müller Péter Sziámi pedig vadonatúj, sőt jajdefriss dalszövegekkel látta el az énekes számokat. Lahore koronahercegének jut egy kafa Harley-Davidson, a szubrett piercingről és shoppingolásról énekel, szóval minden adott ahhoz, hogy Kálmán Imre műve majdnem fiatalos ötvenesnek tűnjön. A félsikerű ráncfelvarrás mellett azonban más, szerencsésebb kimenetelű változtatásokat is eszközöltek az átírók: szerepigazításokkal és kölcsönzött számokkal megerősítették a szubrett-táncos-komikus vonalat, s néhány áthallásos ki-be szólást dörgöltek a (bulvár)sajtó orra alá, másodpercekre megteremtve ezzel a jelenidejűség áhított látszatát.

Az előadás mindazonáltal olykor kissé tétova benyomást kelt a sajtóbemutatón. Kis botlások és nagyobbacska bizonytalankodások tűnnek elibénk, s mintha e korai pillanatban még Kerényi Miklós Gábor gusztusos rendezése is alakulófélben lenne, ami különösképp az amúgy rendre a kiváló rendező erősségének bizonyuló tablójelenetekben, illetve a bonviván és a primadonna hálószobai párjelenetében válik érzékelhetővé. Csakhogy az operettjátszás (amint a színház általában) nemcsak az alkotók, de a publikum számára is maga az intézményesült megalkuvás, ahol a szép részletek egykönnyen felülírják az észlelt problémákat, s ahol egy-egy bájos pillanat elfeledtet színészi fogyatkozást csakúgy, mint dramaturgiai zagyvaságot.

Ilyesformán Miklósa Erika vendégeskedése önmagában felértékeli a produkciót: kiállása tökéletes primadonnát mutat, szorgalmasan táncol, alkata nem egyszerűen illúziókeltő, de nyilvánvalóan akár egy fehérneműmodellnek is dicsőségére válna, s mindehhez természetesen igazi jelentékeny hang birtokosa. Színésztudománya és szövegmondása jelenleg kétségkívül alacsonyabb fokon áll (szerepbéli lerészegedése komoly szemhunyást igényel), ám még így is eléri, sőt meg is haladja az operettben elfogadott prózajátszás átlagos nívóját. (Ennek korántsem szívderítő helyzetéről ez alkalommal az operett-ensemble színpadi létezése szolgál tanulságos adalékokkal.) Dolhai Attila egyenrangú partnernek és egyenrangú hangtulajdonosnak bizonyul, az operett elhíresült tenorslágere fajsúlyos előadót nyer személyében, s színészi rutinjával nemegyszer kisegíti a szép Odette Darimonde-ot. Meglehet, talán épp e színészi jószolgálat vonja el a figyelmét saját modorosságairól: a dacos-ruganyos, olykor kinyílt bicskát idéző Dolhai-járás például egy pillanatra sem adja át a helyét a gyaloglás valamely póztól mentesebb válfajának.

Az operett magyar vonallal megerősített, duplájára növesztett komikus, táncos szakaszában az élmény még inkább feledteti a sikerületlen pillanatokat. Oszvald Marika alighanem elérte a színész számára elérhető legmagasabb létállapotot: ő maga a szubrett, az eleven, s hozzá milyen eleven operetthagyomány. Élesedő énekhangja, egy-egy apróbb hibája csak még szeretetreméltóbbá teszi színpadi jelenlétét, páros játéka a langaléta, előnyös adottságait jól őrző - gyárosból librettistává transzponált - Csere Lászlóval az operett elpusztíthatatlan kedélyét igazolja. A fiatal páros, Szendy Szilvi és Kerényi Miklós Máté elsősorban virtuóz táncszámaival szolgál örömünkre, s szép gesztus gyanánt értékeljük, ahogy a kölcsönzött és persze újrafordított Lárifáriban az ifjú - e szerepében amúgy túlságig ugribugri - táncos-komikus felidézi Feleki Kamill kedvelt, ízületgyilkos lábgyűrő táncát. Az előadásnak egyebekben is erőssége a tánc, s legfeljebb talán csak az indus betét türelemapasztó perceit róhatjuk fel Lőcsei Jenő koreográfiájának.

Túri Erzsébet díszletei az operett elegáns, örökkön dús, sosem szűkölködő világát idézik, s a műfaj megingathatatlan gazdagságáról tanúskodik a zenekari árokból előhömpölygő Kálmán Imre-muzsika is. Makláry László és zenekara ezúttal nemcsak biztos alapot nyújtott az előadás számára, de A Bajadér egyik főszereplőjévé is vált. S jó, hogy így történt, s nincs búslakodnivalónk afelett sem, hogy a mű vágyott "megújítása" csak felében-harmadában sikerült. Hisz amit látunk, az így is egy élet-, s alkalmasint fejlődőképes előadás. Hát mondd már, hogy nem az a hű, de fiatal!

Budapesti Operettszínház, március 18.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.