Oscar-jelölt: Fű alatt (Joan Stein: One Day Crossing)

  • - bori -
  • 2001. március 8.

Zene

Miközben legszebb reményeink a porba hulltak, sem az angolszász filmek között versenyző Szabó István-filmet, sem a külföldi mezőnyben indított Glamourt nem nominálták Oscarra, addig - fű alatt - a rövidjátékfilm kategóriában befutott egy félig-meddig magyar film.napfény ízéhez hasonlóan a One Day Crossing története is Magyarországon játszódik, 1944 hírhedt októberi vasárnapján, Horthy balvégzetű kiugrási kísérlete és a nyilas puccs idején. Viszont Szabó művével ellentétben - és némiképp meglepő módon - magyarul beszélő, angol feliratos a film, magyarok játszanak benne, és a kitűnő Nagy ndrás fotografálta (pénzről most ne beszéljünk).
rendező, Joan Stein amerikai, közgazdaságtanból diplomázott, és programozóként dolgozott, amíg Budapestre nem került egy amerikai cég tanácsadójaként. kkor tört ki a délszláv háború, Joan nem tudta tétlenül szemlélni a tőlünk néhány órányira folyó borzalmat, önkéntes segítőnek jelentkezett egy menekülttáborba, és az otthonukból elűzött, családjukat elvesztett, megerőszakolt horvát asszonyok történeteit lejegyezve jutott arra az elhatározásra, hogy filmet készítsen róluk. z 1995-ös Reap the Whirlwind - Women on the Road to Surviving című dokumentumfilm után már nem volt megállás a lejtőn, beiratkozott a Columbia rendezői szakára, közben készített egy rövidjátékfilmet (Fault Line), és bekaszált egy tízezer dolláros ösztöndíjat, amelyből megrendezhette diplomamunkáját, a One Day Crossingot.

Fekete-fehér, amerikai film a holokausztról - nézzék el nekem, ha rögtön a South Park-os csávók önjellemzése jutott eszembe róla, miszerint: "Mi voltunk az egyetlenek, akik nem leszbikusokról akartunk fekete-fehér filmet forgatni" (lásd Para-Kovács dolgozatát az előző számban). Ez a coloradói egyetemen volt, a Columbián a leszbikusok helyett kéretik holokausztot érteni, a többi stimmel.

De legyünk méltányosak. rra a kérdésre, hogy mi köze van neki a mi nyilasainkhoz, zsidóinkhoz és októberi vasárnapunkhoz, Joan Steinnek nagyon jó válasza van: szülei és kiterjedt családjának más tagjai Budapesten élték vagy nem élték túl az inkriminált eseményeket. film középpontjában fiatal házaspár áll, akik hamis papírokkal próbálják átvészelni a nehéz időket; az asszony Sára helyett most a Tereza nevet viseli, Benjámin nevű kisfiukat pedig Péternek szólítják. z apa - egy merész akció során - nyilas egyenruhában szabadítja meg a deportálásba induló árvaházi gyerekeket, majd utcai tűzharcba keverednek, ahonnét egyetlen kisfiút sikerül kimentenie. gyerek épp annyi idős, mint az ő fiuk, és szintén Benjámin. z anya hallani sem akar arról, hogy egy idegen fiú bújtatásával veszélyeztessék saját gyerekük túlélését, ultimátumot ad a férjének, hogy egy napon belül vigye el a másik Benjámint. Sára-Tereza éppen a katolikus templomban teljesíti vallási és szerepjátszási kötelezettségeit, amikor a rádióban felhangzik Horthy proklamációja, boldogan siet haza, de közben a két gyerek elindult, hogy megkeresse Benjámin anyukáját. Ezalatt a nyilasok magukhoz ragadják a hatalmat, és elszabadul a pokol. z anya magához veszi a hamis keresztleveleket, és miközben kétségbeesetten keresi a fiát, beleütközik a Duna-partra terelt zsidók menetébe: az övé nincs köztük, de a másik Benjámin és az anyja igen. Egy pillanat alatt kell eldöntenie, hogy megmenti, vagy sorsára hagyja az idegen kisfiút.

főszerepet a gyönyörű Marozsán Erika játssza, aki a Szomorú vasárnap című német filmhez köthető kiugrása óta ígéretes nemzetközi karrier elé néz. Nekünk nincs is más dolgunk, mint hogy drukkoljunk neki, és várjuk az Oscar-osztást, ahol a One Day Crossing révén nekünk is leeshet egy szobor.

- bori -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.