Oscar-jelölt: Fű alatt (Joan Stein: One Day Crossing)

  • - bori -
  • 2001. március 8.

Zene

Miközben legszebb reményeink a porba hulltak, sem az angolszász filmek között versenyző Szabó István-filmet, sem a külföldi mezőnyben indított Glamourt nem nominálták Oscarra, addig - fű alatt - a rövidjátékfilm kategóriában befutott egy félig-meddig magyar film.napfény ízéhez hasonlóan a One Day Crossing története is Magyarországon játszódik, 1944 hírhedt októberi vasárnapján, Horthy balvégzetű kiugrási kísérlete és a nyilas puccs idején. Viszont Szabó művével ellentétben - és némiképp meglepő módon - magyarul beszélő, angol feliratos a film, magyarok játszanak benne, és a kitűnő Nagy ndrás fotografálta (pénzről most ne beszéljünk).
rendező, Joan Stein amerikai, közgazdaságtanból diplomázott, és programozóként dolgozott, amíg Budapestre nem került egy amerikai cég tanácsadójaként. kkor tört ki a délszláv háború, Joan nem tudta tétlenül szemlélni a tőlünk néhány órányira folyó borzalmat, önkéntes segítőnek jelentkezett egy menekülttáborba, és az otthonukból elűzött, családjukat elvesztett, megerőszakolt horvát asszonyok történeteit lejegyezve jutott arra az elhatározásra, hogy filmet készítsen róluk. z 1995-ös Reap the Whirlwind - Women on the Road to Surviving című dokumentumfilm után már nem volt megállás a lejtőn, beiratkozott a Columbia rendezői szakára, közben készített egy rövidjátékfilmet (Fault Line), és bekaszált egy tízezer dolláros ösztöndíjat, amelyből megrendezhette diplomamunkáját, a One Day Crossingot.

Fekete-fehér, amerikai film a holokausztról - nézzék el nekem, ha rögtön a South Park-os csávók önjellemzése jutott eszembe róla, miszerint: "Mi voltunk az egyetlenek, akik nem leszbikusokról akartunk fekete-fehér filmet forgatni" (lásd Para-Kovács dolgozatát az előző számban). Ez a coloradói egyetemen volt, a Columbián a leszbikusok helyett kéretik holokausztot érteni, a többi stimmel.

De legyünk méltányosak. rra a kérdésre, hogy mi köze van neki a mi nyilasainkhoz, zsidóinkhoz és októberi vasárnapunkhoz, Joan Steinnek nagyon jó válasza van: szülei és kiterjedt családjának más tagjai Budapesten élték vagy nem élték túl az inkriminált eseményeket. film középpontjában fiatal házaspár áll, akik hamis papírokkal próbálják átvészelni a nehéz időket; az asszony Sára helyett most a Tereza nevet viseli, Benjámin nevű kisfiukat pedig Péternek szólítják. z apa - egy merész akció során - nyilas egyenruhában szabadítja meg a deportálásba induló árvaházi gyerekeket, majd utcai tűzharcba keverednek, ahonnét egyetlen kisfiút sikerül kimentenie. gyerek épp annyi idős, mint az ő fiuk, és szintén Benjámin. z anya hallani sem akar arról, hogy egy idegen fiú bújtatásával veszélyeztessék saját gyerekük túlélését, ultimátumot ad a férjének, hogy egy napon belül vigye el a másik Benjámint. Sára-Tereza éppen a katolikus templomban teljesíti vallási és szerepjátszási kötelezettségeit, amikor a rádióban felhangzik Horthy proklamációja, boldogan siet haza, de közben a két gyerek elindult, hogy megkeresse Benjámin anyukáját. Ezalatt a nyilasok magukhoz ragadják a hatalmat, és elszabadul a pokol. z anya magához veszi a hamis keresztleveleket, és miközben kétségbeesetten keresi a fiát, beleütközik a Duna-partra terelt zsidók menetébe: az övé nincs köztük, de a másik Benjámin és az anyja igen. Egy pillanat alatt kell eldöntenie, hogy megmenti, vagy sorsára hagyja az idegen kisfiút.

főszerepet a gyönyörű Marozsán Erika játssza, aki a Szomorú vasárnap című német filmhez köthető kiugrása óta ígéretes nemzetközi karrier elé néz. Nekünk nincs is más dolgunk, mint hogy drukkoljunk neki, és várjuk az Oscar-osztást, ahol a One Day Crossing révén nekünk is leeshet egy szobor.

- bori -

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.