Ötvözésből jeles - Keane: Under The Iron Sea (lemez)

  • - szami -
  • 2006. július 20.

Zene

Noha a sussexi középiskolásokból 1997-ben alakult Keane-nek hét év kellett, hogy kiküzdje magának a nagylemezkészítés jogát, Hopes and Fears című albumával világszerte ismert lett a (gitár nélkül) pop-rockot játszó trió.

Noha a sussexi középiskolásokból 1997-ben alakult Keane-nek hét év kellett, hogy kiküzdje magának a nagylemezkészítés jogát, Hopes and Fears című albumával világszerte ismert lett a (gitár nélkül) pop-rockot játszó trió. A szakmabéliek a szemére vetették, hogy semmi eredetit nem csinál, de az ötmilliós lemezeladás olyannyira elnyomta a kritikai felhangokat, hogy a trió még a Live8-en is fellépett.

Az új lemez, az Under The Iron Sea megjelenése előtt a zenekar tagjai (Tim Rice Oakley - zongora, Richard Hughes - dob és Tom Chaplin - ének) minden szóba jöhető fórumon világgá kürtölték, hogy általuk egy igazi "rock 'n' roll szörnyeteg" van születőben. Hogy aztán ennek dőltek-e be a rajongók, vagy a zenekar iránti igény hatalmas, még kétséges. De tény, hogy az album a brit listán kapásból az élen nyitott, s az amerikai Billboardon is benne volt az első ötben. Mindebből akár arra is következtethetnénk, hogy valami olyan sajátos muzsika hallható rajta, amit egyből sokan megszerettek - a több száz ezres eladási és letöltési mutató legalábbis ezt igazolja. Egyediségről azonban csak akkor beszélhetnénk, ha nem lenne Coldplay, Travis és Radiohead, valamint ha a U2 az utóbbi években nem azt gyártaná futószalagon, amit.

Az új Keane-albumon kezdettől fogva stíluskötéltánc folyik: az Atlantic és a Nothing In My Way coldplayes hangszerelése közé a U2 Discotheque-jének stílhű újra-keverése került Is It Any Wonder? címen, a Leaving So Soon és az A Bad Dream pedig tisztára a Radiohead antidepresszánssal teletömött világát idézi. Az ügyes ötvözéseken és a fülbemászó refréneken túl a Keane "mentségére" szolgálhat, hogy a többiekhez képest derűsebb szövegeket írtak a dalokhoz. De az albumot záró The Frog Prince után így is az a konklúzió, hogy bár a banda rávette a király-kisasszonyt, hogy megcsókolja a békát, nem egy királyfit, legfeljebb egy jóképű céhlegényt oldozott fel az átok alól.

Az viszont kimondottan ügyes húzás volt, hogy a megjelenést arra az időre ütemezték, amikor az imént emlegetett zenekarok háza táján nincs hír lemezfelvételről, s így az Under The Iron Sea gyorsan helyet talált magának a bevásárlókosarakban. A sikeres hiánypótlás eufóriáján túl azonban érdemes lenne emlékezni arra, hogy a nyolcvanas évek elején a Simple Minds is ezt az utat választotta. S az egykor nagy sikerekre predesztinált banda elmerült az arctalan vesztesek között.

Island/Universal Music, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.