Padló (Buena Vista Social Club Wiesenben)

  • 2000. június 29.

Zene

Ilyen közel még soha nem került Havannához Budapest. Néhány héttel azután, hogy bemutatta a Duna TV is, a Bécsújhely melletti Wiesenben életre kelt Wim Wenders filmje, a
Buena Vista Social Club.

A faluvégi focipályán túl roskadásig telt a vendéglátó egységekkel és campinggel övezett fesztiválsátor. A Buena Vistá-s őrület Ausztriát beszippantotta természetesen, persze könnyű azon az égtájon, ahol egy ötszázhúsz schillinges beugrónak nincs különösebb hírértéke. Annak a két (szervezett) busznak, amely Magyarországról érkezett, sem jelenthetett többet, mint hogy nálunk egyelőre még kivitelezhetetlen egy ilyen rendezvény, ugyanakkor a Buena Vista társulatának előrehaladott életkorát tekintve, semmiképp nem ajánlott a várakozás. Szegény drága Rubén Gonzálezt például úgy kellett feltámogatni a színpadra, nagyot roggyant a Wenders-film óta, az ő nyolcvankét éve már csak a zongoránál szárnyal. De még egy kis türelem, hiszen a fieszta az Aserével indult. Ez a zenekar huszonéves fiatalokból áll, s mindössze két éve tűnt fel. Tavaly a veterán columbiai díva, Tot La Momposina választotta kísérőjéül, most meg úgy festett, mintha a Buena Vista köre is neki passzolná majd a stafétabotot. Jó kezekbe kerültek a hagyományos-folkos dalformák, ez tény. Hétköznapi, akusztikus hangszereikkel olyan intenzitással pengették-ütötték-fújták a sont, mintha egy big bandát kellett volna überelniük. Sűrű, nyers, külvárosi muzsikát játszottak, és egészen hasonló benyomást keltettek vizualice is.

Az őket követő Afro-Cuban All Stars mára legenda szomszédságából való, több tagja is - így például Juan d´Marcos González, Amadito Valdes - visszaköszönt a filmből. Amit ez a közel húszas társulat a salsáról elsajátított, az valóban a legnagyobbakhoz méltó, mégsem tudtam igazán ráfordulni: sok volt ahhoz a piros meg fehér öltöny, a szólóénekesen az arany - sok volt a harsány vendéglátásból, és kevés abból a zavarba ejtő emberségből, amellyel aztán a Buena Vista nyugdíjasai végképp levettek a lábamról.

Onnantól egy újabb nagyzenekart kérnék elképzelni, megint sok-sok fúvóst és ütőst királyokkal: a bőgősnek Orlando López a neve, a trombitásnak Manuel Mirabal - sejthetik. Szolid, de elegáns öltöny járt nekik, mintha összebeszéltek volna a csapatok: a ruha teszi a zenét. Jó két órát nyomták, három egymásba folyó blokkban, előbb Rubén Gonzálezzel, majd Omara Portuondóval s végül Ibrahim Ferrerrel a középpontban.

Szóval felsegítették a színpadra, és Rubén szárnyalt; ő több mint kubai isten: ő a világ egyik legnagyobb zongoristája. Légies, könnyed, puha - egészen rendkívüli. Harminc-harmincöt percig játszhatta a számait, és közben újra és újra meghajolt: végtelenül hálásnak tűnt, amiért nyolcvanéves korára megismerte a világ, s még megmerítkezhet a sikerben - hetekig, hónapokig. Az egyik szem sírt, a másik nevetett, aztán mindkettő, s közben a tombolás. Mondom, a Buena Vistá-s őrület Ausztriát is beszippantotta, telt ház a sátorban, vagy tízezer.

Omarának úgy két hónapja jött ki a lemeze, hát melegében ütöttek a dalai, más volt az ízük mégis: a vonósok hiánya erősített a helyiértékükön. Miként az egész koncertre jellemző volt végig: korántsem csak a Buena Vista-sorozat népszerűsítésére hivatott, de élő, humorral és gesztusokkal, figyelemmel és alázattal teli örömzene.

Ibrahim, ez a ragyogó boleróénekes, aki, felhagyván a cipőtisztítással, immár átesett az első szólóalbumán, tetszett a legfeldobottabbnak. ´ még csak hetvenhárom, mondhatni, további tervekkel teli. Megtáncoltatta Omarát, begyújtotta a sátrat, aztán jöhetett a Dos Gardenias, szakadjon a szív. Padló.

Annak a két (szervezett) busznak, amely Magyarországról érkezett, egészen különleges élményben lehetett része: lenyűgöző zenei és megindító emberi minőségben; persze még jobban érezném magam, ha egy olyan élményt oszthatnék meg a Narancs olvasóival, amelyben lényegesen nagyobb számban lett volna részünk. Hát majd legközelebb, hiszen többé-kevésbé lesz "legközelebb": július 30-án az ugyancsak Buena Vistá-s (s most távol maradt) Eliades Ochoa és Compay Segundo lép fel Wiesenben - jegyek már rendelhetők a Mafioso Recordstól (Telefon: 06/30/933-0652). Tehát folyt. köv., most ez a vége.

Marton László Távolodó

Wiesen, június 25.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.