mi a kotta?

Páholyban érzi magát  

  • mi a kotta
  • 2021. január 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/03. hétre

„Alulírott becsületszavamat adom, hogy senki semminemű ígérettel rá nem vett rendkívüli dolgok felfedésére és nem is evilági előnyök reményében kérem felvételemet a szabadkőművesek rendjébe, hanem hogy ezt benső indítékból teszem. Minekutána biztosítottak afelől is, hogy ezen rendben semmit el nem követnek az állam, az uralkodó, a vallás és a jó erkölcs ellen, becsületes emberként én is ígéretet teszek, hogy amit előttem föltárnak vagy velem történik, senki emberfiának – legyen bár papi vagy világi személy – el nem mondom, és titokban tartom akkor is, ha föl nem vétetek.” Az 1780-as években ilyen kötelezvényt írtak alá azok a bécsiek, akik „kereső” gyanánt közelítettek egy-egy szabadkőműves-páholyhoz, így hát 1784 decemberében bizonnyal Mozart is kiállította ezt a formaszöveget. Utóbb aztán holtáig ki is tartott a szabadkőművesség mellett, noha a kormányhatalom egyre görbébb tekintettel vizslatta és mind szorosabb felügyelet alá vonta a társaság ügyeit. Muzsikus lévén, páholymunkája zenei természetű volt: dalokkal és kantátákkal szolgált, zongorázott, 1785 őszén pedig két páholytestvér elhunytáról megemlékezendő, bemutatta a Szabadkőműves gyászzenét. Szombat este ennek az emelkedett hangvételű alkotásnak a megszólaltatásával kezdődik majd a Zuglói Filharmónia Mozart–Brahms-koncertje, amelynek karmestere Antal Mátyás lesz, s amelyet a Müpa Home Live jóvoltából ülhetünk végig (január 23., fél nyolc).

A hétvége egyebekben is ki­adósnak ígérkezik, zömmel Mozart, illetve a bécsi klasszika belső hármasa körül időztetve a közvetítések közönségét. Így péntek este az Óbudai Danubia Zenekar zeneakadémiai jelentkezése a Beethoven-évről halasztott Fel-/meg-/kiszabadulás című programot kínálja majd Hámori Máté vezényletével és előadásával (január 22., hat óra). Bárha tényleg jelezhetné ez a hangverseny kollektív szabadulásunk pillanatát! Vasárnap azután ugyancsak a Liszt Ferenc térről a Vashegyi György által igazított Concerto Budapest szolgáltat nekünk Haydn-szimfóniát meg Mozart-nyitányt és -zongoraversenyt, továbbá Szutrély Katalin szólójával két koncertáriát, egyet Mozarttól, egyet Beethoventől (január 24., fél nyolc). Keller András együttese amúgy már az előző este is buzgólkodni fog a Zeneakadémia nagytermében, méghozzá romantikus programot megszólaltatva, amelynek középpontjába Schumann a-moll csellóversenye kerül – Perényi Miklós szólójával (január 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.