mi a kotta?

Páholyban érzi magát  

  • mi a kotta
  • 2021. január 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/03. hétre

„Alulírott becsületszavamat adom, hogy senki semminemű ígérettel rá nem vett rendkívüli dolgok felfedésére és nem is evilági előnyök reményében kérem felvételemet a szabadkőművesek rendjébe, hanem hogy ezt benső indítékból teszem. Minekutána biztosítottak afelől is, hogy ezen rendben semmit el nem követnek az állam, az uralkodó, a vallás és a jó erkölcs ellen, becsületes emberként én is ígéretet teszek, hogy amit előttem föltárnak vagy velem történik, senki emberfiának – legyen bár papi vagy világi személy – el nem mondom, és titokban tartom akkor is, ha föl nem vétetek.” Az 1780-as években ilyen kötelezvényt írtak alá azok a bécsiek, akik „kereső” gyanánt közelítettek egy-egy szabadkőműves-páholyhoz, így hát 1784 decemberében bizonnyal Mozart is kiállította ezt a formaszöveget. Utóbb aztán holtáig ki is tartott a szabadkőművesség mellett, noha a kormányhatalom egyre görbébb tekintettel vizslatta és mind szorosabb felügyelet alá vonta a társaság ügyeit. Muzsikus lévén, páholymunkája zenei természetű volt: dalokkal és kantátákkal szolgált, zongorázott, 1785 őszén pedig két páholytestvér elhunytáról megemlékezendő, bemutatta a Szabadkőműves gyászzenét. Szombat este ennek az emelkedett hangvételű alkotásnak a megszólaltatásával kezdődik majd a Zuglói Filharmónia Mozart–Brahms-koncertje, amelynek karmestere Antal Mátyás lesz, s amelyet a Müpa Home Live jóvoltából ülhetünk végig (január 23., fél nyolc).

A hétvége egyebekben is ki­adósnak ígérkezik, zömmel Mozart, illetve a bécsi klasszika belső hármasa körül időztetve a közvetítések közönségét. Így péntek este az Óbudai Danubia Zenekar zeneakadémiai jelentkezése a Beethoven-évről halasztott Fel-/meg-/kiszabadulás című programot kínálja majd Hámori Máté vezényletével és előadásával (január 22., hat óra). Bárha tényleg jelezhetné ez a hangverseny kollektív szabadulásunk pillanatát! Vasárnap azután ugyancsak a Liszt Ferenc térről a Vashegyi György által igazított Concerto Budapest szolgáltat nekünk Haydn-szimfóniát meg Mozart-nyitányt és -zongoraversenyt, továbbá Szutrély Katalin szólójával két koncertáriát, egyet Mozarttól, egyet Beethoventől (január 24., fél nyolc). Keller András együttese amúgy már az előző este is buzgólkodni fog a Zeneakadémia nagytermében, méghozzá romantikus programot megszólaltatva, amelynek középpontjába Schumann a-moll csellóversenye kerül – Perényi Miklós szólójával (január 23., fél nyolc).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk