mi a kotta?

Páholyban érzi magát  

  • mi a kotta
  • 2021. január 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/03. hétre

„Alulírott becsületszavamat adom, hogy senki semminemű ígérettel rá nem vett rendkívüli dolgok felfedésére és nem is evilági előnyök reményében kérem felvételemet a szabadkőművesek rendjébe, hanem hogy ezt benső indítékból teszem. Minekutána biztosítottak afelől is, hogy ezen rendben semmit el nem követnek az állam, az uralkodó, a vallás és a jó erkölcs ellen, becsületes emberként én is ígéretet teszek, hogy amit előttem föltárnak vagy velem történik, senki emberfiának – legyen bár papi vagy világi személy – el nem mondom, és titokban tartom akkor is, ha föl nem vétetek.” Az 1780-as években ilyen kötelezvényt írtak alá azok a bécsiek, akik „kereső” gyanánt közelítettek egy-egy szabadkőműves-páholyhoz, így hát 1784 decemberében bizonnyal Mozart is kiállította ezt a formaszöveget. Utóbb aztán holtáig ki is tartott a szabadkőművesség mellett, noha a kormányhatalom egyre görbébb tekintettel vizslatta és mind szorosabb felügyelet alá vonta a társaság ügyeit. Muzsikus lévén, páholymunkája zenei természetű volt: dalokkal és kantátákkal szolgált, zongorázott, 1785 őszén pedig két páholytestvér elhunytáról megemlékezendő, bemutatta a Szabadkőműves gyászzenét. Szombat este ennek az emelkedett hangvételű alkotásnak a megszólaltatásával kezdődik majd a Zuglói Filharmónia Mozart–Brahms-koncertje, amelynek karmestere Antal Mátyás lesz, s amelyet a Müpa Home Live jóvoltából ülhetünk végig (január 23., fél nyolc).

A hétvége egyebekben is ki­adósnak ígérkezik, zömmel Mozart, illetve a bécsi klasszika belső hármasa körül időztetve a közvetítések közönségét. Így péntek este az Óbudai Danubia Zenekar zeneakadémiai jelentkezése a Beethoven-évről halasztott Fel-/meg-/kiszabadulás című programot kínálja majd Hámori Máté vezényletével és előadásával (január 22., hat óra). Bárha tényleg jelezhetné ez a hangverseny kollektív szabadulásunk pillanatát! Vasárnap azután ugyancsak a Liszt Ferenc térről a Vashegyi György által igazított Concerto Budapest szolgáltat nekünk Haydn-szimfóniát meg Mozart-nyitányt és -zongoraversenyt, továbbá Szutrély Katalin szólójával két koncertáriát, egyet Mozarttól, egyet Beethoventől (január 24., fél nyolc). Keller András együttese amúgy már az előző este is buzgólkodni fog a Zeneakadémia nagytermében, méghozzá romantikus programot megszólaltatva, amelynek középpontjába Schumann a-moll csellóversenye kerül – Perényi Miklós szólójával (január 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.