mi a kotta?

Páholyban érzi magát  

  • mi a kotta
  • 2021. január 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/03. hétre

„Alulírott becsületszavamat adom, hogy senki semminemű ígérettel rá nem vett rendkívüli dolgok felfedésére és nem is evilági előnyök reményében kérem felvételemet a szabadkőművesek rendjébe, hanem hogy ezt benső indítékból teszem. Minekutána biztosítottak afelől is, hogy ezen rendben semmit el nem követnek az állam, az uralkodó, a vallás és a jó erkölcs ellen, becsületes emberként én is ígéretet teszek, hogy amit előttem föltárnak vagy velem történik, senki emberfiának – legyen bár papi vagy világi személy – el nem mondom, és titokban tartom akkor is, ha föl nem vétetek.” Az 1780-as években ilyen kötelezvényt írtak alá azok a bécsiek, akik „kereső” gyanánt közelítettek egy-egy szabadkőműves-páholyhoz, így hát 1784 decemberében bizonnyal Mozart is kiállította ezt a formaszöveget. Utóbb aztán holtáig ki is tartott a szabadkőművesség mellett, noha a kormányhatalom egyre görbébb tekintettel vizslatta és mind szorosabb felügyelet alá vonta a társaság ügyeit. Muzsikus lévén, páholymunkája zenei természetű volt: dalokkal és kantátákkal szolgált, zongorázott, 1785 őszén pedig két páholytestvér elhunytáról megemlékezendő, bemutatta a Szabadkőműves gyászzenét. Szombat este ennek az emelkedett hangvételű alkotásnak a megszólaltatásával kezdődik majd a Zuglói Filharmónia Mozart–Brahms-koncertje, amelynek karmestere Antal Mátyás lesz, s amelyet a Müpa Home Live jóvoltából ülhetünk végig (január 23., fél nyolc).

A hétvége egyebekben is ki­adósnak ígérkezik, zömmel Mozart, illetve a bécsi klasszika belső hármasa körül időztetve a közvetítések közönségét. Így péntek este az Óbudai Danubia Zenekar zeneakadémiai jelentkezése a Beethoven-évről halasztott Fel-/meg-/kiszabadulás című programot kínálja majd Hámori Máté vezényletével és előadásával (január 22., hat óra). Bárha tényleg jelezhetné ez a hangverseny kollektív szabadulásunk pillanatát! Vasárnap azután ugyancsak a Liszt Ferenc térről a Vashegyi György által igazított Concerto Budapest szolgáltat nekünk Haydn-szimfóniát meg Mozart-nyitányt és -zongoraversenyt, továbbá Szutrély Katalin szólójával két koncertáriát, egyet Mozarttól, egyet Beethoventől (január 24., fél nyolc). Keller András együttese amúgy már az előző este is buzgólkodni fog a Zeneakadémia nagytermében, méghozzá romantikus programot megszólaltatva, amelynek középpontjába Schumann a-moll csellóversenye kerül – Perényi Miklós szólójával (január 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.